Svendsen Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Hei Må nok krype til korset og spørre dere. Jeg driver å jobber med en php side på norsk og der vil jeg liste ut fra db og få highlight på koden som er i artikkelen. På samma måte som vi kan med CODE funksjonen her. Litt flaut å spørre om dette siden jeg driver å lager denne php siden men men koden min: <?php //db tilkobling $query = "SELECT * FROM artikkel WHERE ID = '4'"; $result= mysql_query($query, $connection) or die ("Could not execute query : $query." . mysql_error()); $row=mysql_fetch_array($result); $art=$row[artikkel]; $art=nl2br($art); $art=str_replace("[kode]","highlight_string('","$art"); $art=str_replace("[/kode]","');","$art"); echo $art; ?> Jeg får lista ut og str_replace mener jeg funker, men den vil ikke highlighte det som kommer mellom highlight_string(' '); . Er mulig jeg har misforstått noe her. dere kan se utfallet her: http://stianweb.com/art/ dessuten faller <?php bort når jeg printer ut. Håper noen kan rettlede meg her, har leita en del rundt en stund nå uten å bli så mye klokere Men på forhånd tusen takk Endret 19. mai 2004 av Svendsen Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Du må nok bruke regulære uttrykk. Ta en titt på denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=240115 Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 nå har jeg bytta ut replace fra forhje med: $art=preg_replace("/(\[kode])(.+)(\[\/kode\])/isUe", "highlight_string('\\2')",$art); Men nå få jeg jo feil melding samt at koden havner over selve teksten. Jeg er heller ikke sikker på om jeg forstår settningen over, med alle / \ Noen fler peke pinner på vei ? hehe Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 En liten funksjon til å highlighte. Gir mulighet til å wrappe en div rundt, for bedre separering fra resten av teksten. function highlight($tekst,$format) { // highlighter php-kode, og skriver ut en div med formatert kode i $tekst = stripslashes($tekst); $tekst = highlight_string($tekst, true); if ($format == true) { $tekst = "<div class=\"phpbox\">$tekst</div>"; } return $tekst; } Et greit kall til funksjonen (med regexp): $input = preg_replace("#\[php\](.+?)\[/php\]#isUe", "highlight('\\1',false)", $input); Dette er noe jeg vet funker. Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg kan bare si en ting jeg: Tusen hjertelig takk Nå er det bare å sette seg inn i det og forstå det, ellers er jo hjelpe bortkasta hehe Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Er ikke den mest avanserte funksjonen, så det går vel fint å sette seg inn i det. Bare spør hvis det er noe du ikke skjønner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå