Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tiscali vs. Chello vs. Bluecom vs. NGT


Anbefalte innlegg

Det kjipe med Chello ser jeg nå; "chello light og chello classic tillater kun 1 tilkoplet PC"

 

Vil dette si at det ikke er fysisk mulig å dele internett på flere pc'er via. router? Hvorfor er det i såfall sånn, er det fordi linja går via. kabel og ikke telefon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kjipe med Chello ser jeg nå; "chello light og chello classic tillater kun 1 tilkoplet PC"

 

Vil dette si at det ikke er fysisk mulig å dele internett på flere pc'er via. router? Hvorfor er det i såfall sånn, er det fordi linja går via. kabel og ikke telefon?

Du kan bruke en router som har NAT (Network Address Translation), evt. en pc som kjører NAT routing for deg. En gammel Pentium >75MHz med freebsd og to 10Mbps nettverkskort er bra nok i de fleste tilfeller. Windows XP har noe lignende som kalles deling av nettverk eller noe sånt (har ikke prøvd det så mye.)

 

Chello definerer nok dette som misbruk, men jeg vet ikke om de kan oppdage det. Jeg vil naturligvis ikke oppfordre noen til å bryte en kontrakt man selv har undertegnet, men teknikken tillater. :hmm:

 

Det har i allefall ingenting med kabel kontra telefonlinje å gjøre. Hjemme hos oss har vi faktisk telefon, kabel-tv og internett oppkobling over samme fysiske kabel. Funker helt greit.

 

Som sagt liker jeg Chello fordi den alltid er oppkoblet. PC'ene mine har ikke noe installert som minner om et modem, de deltar på et helt vanlig ethernet med TCP/IP og en router. De fleste jeg kjenner med ADSL har et slags virtuelt modem installert i Windows. Dette virtuelle modemet bruker det fysiske nettverkskortet. Så kobler det virtuelle modemet opp og ned mer eller mindre automatisk. Noen ganger kan det koble ned selv om det er filoverføring via MSN Messenger, har en venn som lider av dette.

Lenke til kommentar
De fleste jeg kjenner med ADSL har et slags virtuelt modem installert i Windows. Dette virtuelle modemet bruker det fysiske nettverkskortet. Så kobler det virtuelle modemet opp og ned mer eller mindre automatisk. Noen ganger kan det koble ned selv om det er filoverføring via MSN Messenger, har en venn som lider av dette.

Da får han bytte ISP, det er stort sett bare Online ADSL som bruker PPPoE som det heter, på de nyeste Online ADSL-pakkene settes dette opp i en router og du slipper hele problemet.

Bluecom, Tele2, Tiscali og de fleste andre bruker IP tildelt fra DHCP og du har ikke noen slike problemstillinger.

Lenke til kommentar

Fyttikatta, jeg tok meg bryet med å ringe Telenor for å høre hva en evt. videreføring av ADSL der koster (har ADSL fra dem i kåken jeg bor i i dag) - selv om jeg mentalt har innstilt meg på en av de nevnte leverandørene i topicen.

 

Ettersom jeg ikke skal ha fasttelefonabonnemnet, må jeg bruke montør. Telenor er "lure" og gjør det vrient å unngå en ny 12 mnds. periode med binding, selv bare når man skal flytte abb. til ny adresse. På mitt nåværende abb. er bindingstiden ute (har vært trofast Telenorkunde i 4 år), for å "slippe" ny binding må jeg betale 2390,- (!!) for installasjon med montør i ny leilighet.

 

Takke seg til, jeg skjønner ikke denne praksisen fra Telenor - i dagens harde konkurransemarked bør de jo bli *Glade* over at jeg fortsatt vil opprettholde mitt kundeforhold? Jaja..

 

 

PS: Spurte dette spørsmålet under en annen pågående tråd, men tillater å ta det meg her og da det er relevant:

 

Åssen fungerer den stenginga av porter fra Chello; gjelder det bare på linja ut av huset, ut i "den store verden" eller blir også pc'er i lokalt nettverk rammet?

 

Kan jeg, mellom mine to pc'er lokalt som er koblet opp via routeren (som videre går på nettet), overføre filer via. ftp port 21 seg i mellom?

Lenke til kommentar
ADSL'ene fungerer egentlig som avanserte modem'er og går opp og ned ettersom du bruker dem. Det misliker jeg sterkt. Vet ikke om det gjelder alle leverandører.

 

Hæ? Hva snakker du om?

 

Med Chello+ kan du ha tre maskiner med hver sin skikkelige, offentlige IP-adresser. Enkelte ADSL-løsninger jeg har sett operer med private IP-adresser på innsiden av routeren. NAT med andre ord. Det ville jeg heller ikke likt.

 

Har selv Bluecom, og her får jeg da flere offentlige ip-adresser (tror det er 3 eller 5, men har aldri hatt behov for dette da jeg har ruter). Hva er forresten problemet med ruter og NAT? Selv foretrekker jeg å skille mitt private nett fra internett med en ruter, men du er kanskje bekymret for at det kan bli for sikkert...

Lenke til kommentar
ADSL'ene fungerer egentlig som avanserte modem'er og går opp og ned ettersom du bruker dem. Det misliker jeg sterkt. Vet ikke om det gjelder alle leverandører.

 

Hæ? Hva snakker du om?

lol...ja det lurer jeg og på...

 

Jeg har hatt Chello, NGT og Telenor og vil rangere dem opp i mot etter hverandre slik:

 

1. Telenor - Svært bra kundeservice, gode linjer, grei pris, og de jeg har endt opp med til slutt

 

2. Chello - Bra, får det man betaler for. Betalte 49 kr. ekstra i mnd for 756/384 istedet for 756/128. Det var absolutt verd pengene.

3. NGT - Svært dårlig kundeservice, greie men ustabile linjer, følte meg absolutt ikke tilfreds. Ville absolutt ikke anbefalt dem til noen.

 

Vil gjerne presisere at dette kun er min egen personlige prioriteringsliste og det kan godt hende at mange er uenige med meg. Jeg for min del vil helst aldri oppleve NGT på noen som helst måte igjen

Det kan godt hende at mange er uenige..? Ja det kan du banne på...

UPC bedre enn NGT??...LOL

Vil må mene det er dårlig gjort å anbefale UPC bredbånd. Det da an å prøve å gi gode råd...

Forresten...hvor mange NGT linjer har du egentlig hatt? Siden du mener de har ustabile linjer...

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvis du vil ha internett i dag, så går du for Chello - de har ingen leveringstid. Du henter bare ut en gjør-det-selv-pakke hos en av deres forhandlere; UPC Forhandlerliste.

 

Videre har Chello også en veldig god kampanje gående nå, men vær rask; Chello Kampanje

 

Selv benytter jeg Chello - og har aldri problemer. De portene som er nevnt, kan man overstyre - så ser ikke på dette som noe reellt problem.

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

BlueCom!

Gir litt "ekstra" på linja, så man får minst det man skal ha.

GOD ping... f.eks 9ms mot icanal.no, vg.no m.fl...

Rask levering, always on.

Sett på så mange pcer du bare måtte orke, alle får egen ip

osv osv.... :)

 

Ellers kan du jo kansje prøve deg på firstmile? ikke så dyrt lenger det heller....

Lenke til kommentar
BlueCom!

Gir litt "ekstra" på linja, så man får minst det man skal ha.

GOD ping... f.eks 9ms mot icanal.no, vg.no m.fl...

Rask levering, always on.

Sett på så mange pcer du bare måtte orke, alle får egen ip

osv osv.... :)

 

Ellers kan du jo kansje prøve deg på firstmile? ikke så dyrt lenger det heller....

So?

 

Nextgentel ta kun rundt 400kr for en 1.2Mbit linje mens Bluecom ta 350+kr for en 700kbit....

 

Ping, jeg har aldri oppleved dårligere enn 250ms

 

Oppetid er ganske bra, pluss den dere booster pakken er digg å har! 4mb om helgene...

 

NGT har også mulighet for "home lan"

 

Tror ikke blucome har så mye å stille opp med, kanskje leveringstiden? men men :D

 

Ta en bolle!

Lenke til kommentar
Vist du ikke trenger så rask linje, så er Chello+ noe å anbefale har hatt chello i 3 år nå veldig stabile

Har tenkt på Chello + ja..

 

Greit å komme på nett med en gang og ingen etableringskostnad.

 

Har du flere pc'er koblet opp? Hva bruker du i såfall, router, svitsj, hub? Problemer med nettverket?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...