int20h Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Millionerstatning til Opera Det norske selskapet Opera Software, mest kjent for sin nettleser, har mottatt noen millioner i erstatning fra et ukjent, internasjonalt selskap. Kan det være en konflikt med Microsoft som er grunnlaget? Les artikkelen her Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Som vanlig prøver Microsoft seg på monopolmakt. Jeg må ha Windows 98 eller senere for å kunne spille verdens populære Flight Simulator 2004. Hvorfor ikke på Linux? Det er monopolmakt. Lenke til kommentar
Mordar1 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 heter ikke spillet Microsoft`s Flight Simulator 2004 da? mu.lig det er derfor det ikke funker på linux? Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Ok, nå vet vi ikke helt sikkert om det er microsoft, men det kan jo virke sånn. Når det gjelder hvilke operativsystemer dem lager FS til er det ikke spesielt rart at dem bare støtter Windows, men jeg synes heller at andre produsenter bør lage støtte for blant annen linux (og mac...) i mange fler spill... de få som støtter det er enten ikke de mest spilte/populære eller så er det ett gammelt ett dem lager støtte for... Endret 19. mai 2004 av Da_Assassin Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Qwseyvnd: Gratulerer med tidenes dårligste argument. For det første vet vi jo ikke med sikkerhet at det er Microsoft som er avgivende part i dette oppgjøret, og for det andre; du trenger et bestemt OS for å kjøre et spill som er lagd for et bestemt OS .. er du overrasket? Synes du ikke "argumentet" ditt faller på sin egen urimelighet? Er du klar over hvor dyrt og upraktisk det er å utvikle spill for flere enn en platform samtidig? Da_Assassin: Problemet med f.eks. Linux som utviklerbase for spill er at den hele tiden er under utvikling. Spillutviklere trenger en viss form av stabilitet og sikkerhet i hardwarestøtte for at det i det hele tatt skal være verd å bruke tid og penger på å utvikle et spill. En annen ting er selvsagt markedspotensialet - hvorfor skal man gidde å lage spill for Linux og MacOS når de til sammen kun utgjør godt under 10% av markedet? See the point? Endret 19. mai 2004 av transistorbass Lenke til kommentar
connect Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Kan det ikke være MicroSoft som er grunnlaget? Kan noen komme med noen andre internasjonale firma som kan ha en så stor konflikt med Opera at de skal få en erstatning på 90mill? Det jeg håper er at Opera har stått på sitt og ikke har latt seg kjøpe ut, uten at M$ har stoppet Opera-boikotten eller hva nå enn saken gjelder... Lenke til kommentar
Jonah Hex Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg har så langt ikke sett noen whine over det "sørgelige" faktum at man ikke kan spille PS2-spill på X-box.... Man velger OS/plattform etter hva man ønsker å få ut av det. Vil man bruke *ux tar man med seg de fordeler systemet innebærer, og velger bort for eksempel enkelte populære spill. Lenke til kommentar
Kingy Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg har så langt ikke sett noen whine over det "sørgelige" faktum at man ikke kan spille PS2-spill på X-box....Man velger OS/plattform etter hva man ønsker å få ut av det. Vil man bruke *ux tar man med seg de fordeler systemet innebærer, og velger bort for eksempel enkelte populære spill. hehe, eneste sørgelige da er Grand Turismo som "ikke" kan spilles på xboxe, men mon tro om ikke det også kommer. Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Qwseyvnd: Gratulerer med tidenes dårligste argument. For det første vet vi jo ikke med sikkerhet at det er Microsoft som er avgivende part i dette oppgjøret, og for det andre; du trenger et bestemt OS for å kjøre et spill som er lagd for et bestemt OS .. er du overrasket? Synes du ikke "argumentet" ditt faller på sin egen urimelighet? Er du klar over hvor dyrt og upraktisk det er å utvikle spill for flere enn en platform samtidig? Da_Assassin: Problemet med f.eks. Linux som utviklerbase for spill er at den hele tiden er under utvikling. Spillutviklere trenger en viss form av stabilitet og sikkerhet i hardwarestøtte for at det i det hele tatt skal være verd å bruke tid og penger på å utvikle et spill. En annen ting er selvsagt markedspotensialet - hvorfor skal man gidde å lage spill for Linux og MacOS når de til sammen kun utgjør godt under 10% av markedet? See the point? Jeg er fullstendig klar over det, men jeg kom bare med ett tankespinn... Ellers må jeg si at det er en trist situasjon, at kanskje 90% av alle spille blir lagd med støtte for bare Windows, da får jo M$ det ganske lett med å få kunder... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Qwseyvnd: Gratulerer med tidenes dårligste argument. For det første vet vi jo ikke med sikkerhet at det er Microsoft som er avgivende part i dette oppgjøret, og for det andre; du trenger et bestemt OS for å kjøre et spill som er lagd for et bestemt OS .. er du overrasket? Synes du ikke "argumentet" ditt faller på sin egen urimelighet? Er du klar over hvor dyrt og upraktisk det er å utvikle spill for flere enn en platform samtidig? Da_Assassin: Problemet med f.eks. Linux som utviklerbase for spill er at den hele tiden er under utvikling. Spillutviklere trenger en viss form av stabilitet og sikkerhet i hardwarestøtte for at det i det hele tatt skal være verd å bruke tid og penger på å utvikle et spill. En annen ting er selvsagt markedspotensialet - hvorfor skal man gidde å lage spill for Linux og MacOS når de til sammen kun utgjør godt under 10% av markedet? See the point? Jeg er fullstendig klar over det, men jeg kom bare med ett tankespinn... Ellers må jeg si at det er en trist situasjon, at kanskje 90% av alle spille blir lagd med støtte for bare Windows, da får jo M$ det ganske lett med å få kunder... ikke for å starte en sint ny Linux/Windows diskusjon her, men jeg tror til slutt at vi som forbrukere er mer tjent men få standarder enn enn en haug med OS og kompabilitetsproblemer i øst og vest. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Egentlig er jo hele DX standaren fors0k p& monopol.. Funker kun med MS's OSer latterlig... Alle spill burde progges i OpenGL, Det spr&ket er da universalt? Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Xvani: Jeg tror du trenger å sette deg litt mer inn i hva DirectX og OpenGL er og ikke er før du kommer med slike utspill. For det første; OpenGL er kun et system for 3D-aksellerering, DirectX er mye mye mer - inputdevice-håndtering, lydsystem, tradisjonell grafikk-håndtering, internet gameplay-API m.m. og de to kan ikke sammenlignes direkte. Videre; å si at DX-standarden er et forsøk på monopol er også et teit påstand - mener du at Microsoft ikke skal ha rett til å sette seg ned og si "Hm, vi har lyst til å lage et system som gjør det enklere å utvikle spill og multimedieprogrammer for vårt OS.."? Linux har da f.eks. sine egne lydsystemer (OSS) og Mac OS har sin egen måte å håndtere slike ting på, men det er da vitterlig ingen som hiver seg over dem og beskylder dem for kun å lage disse systemene for å oppnå monopol. Tenk litt etter. Jeg vil legge til at jeg ikke er noen spesiell fan av hverken Microsoft, deres business-strategier eller deres programvare, men jeg er fan av at folk faktisk aner hva de snakker om når de åpner kjeften. Endret 20. mai 2004 av transistorbass Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Jeg ville bare gi en pekepinn. Jeg synes å ha husket før Microsoft likte ikke OpenGL standarden og reklamerte mye om Directx API, og de fleste gikk over til Dx for lenge siden... OpenGL var en meget god frafikk API. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Ser ut som det er microsoft da. http://www.theinquirer.net/?article=16119 Lenke til kommentar
pabelo Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Er ikke noe for at man ikke skal kunne spille windows spill når man har inst. Linux .... Last ned Vine (eller hvordan det skrives...) ... Men man må laste ned endel windows drivere ... ......Ok oddsen for at det kommer til å virke tilslutt er ok, men at det virker 100% er heller dårlig ... men det er ikke MS sin skyld (ok ... er ikke noe fan av Microsoft selv om det kan vikre slik ..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå