Gå til innhold

Når har en krav på låneprodukt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så da må jeg først gå en uke uten, og om det tar lengre tid så har jeg krav på? Eller har jeg krav på fra starten av om de vet at det vil ta lengre enn en uke?

Etter en uke har du krav på låneprodukt, men vanlig praksis er å gi ut låneprodukt hvis man vet at det vil ta lenger tid, for å 'gi god service'. I dette markedet er jo kundeservice og pris alfa omega...

Lenke til kommentar
Vil reparasjonen ta lengre tid en 1 uke har du krav på lånegjenstand..

Dette er sant, med mindre "det påfaller selger en urimelig kostnad" ved gi deg en lånegjenstand. Desverre står det ikke noen definisjon på hva en urimelig kostnad er i kjøpsloven... og jeg vil regne med at enhver nettbutikk vil annse det som urimelig å betale porto begge veier til deg for lånekortet + verditap på kortet...

Den ukes-fristen gjelder også fra da selger mottar kortet, ikke når du sender det. Dvs en uke + postgang.

Lenke til kommentar
Kortet skal ikke sendes, men leveres inn.

Okei, da gjelder fristen om en uke innleveringstidpunktet. Butikken kan likevel hevde at det vil koste dem urimelig mye å gi deg et skjermkort, men grunnlaget er rimelig tynt. Spesielt hvis de har et skjermkort på lager og/eller har et demovare-skjermkort

Du må nesten stå på ditt... hvilken butikk gjelder det forresten?

Lenke til kommentar

Dette er sant, med mindre "det påfaller selger en urimelig kostnad" ved gi deg en lånegjenstand. Desverre står det ikke noen definisjon på hva en urimelig kostnad er i kjøpsloven... og jeg vil regne med at enhver nettbutikk vil annse det som urimelig å betale porto begge veier til deg for lånekortet + verditap på kortet...

Dette er hovedproblemet med forbrukerkjøpsloven: Den høres klar ut når det kommer til hva kunden kan kreve, før det legges inn forbehold på vegne av selgeren ala "urimelig kostnad" - som jo er noe av det mest subjektive begrepet en kan legge inn i en lovtekst. Urimelig for én er høyst rimelig for en annen, ikke minst i en reklamasjonssak. :confused:

Forbrukerrådet har tolket "urimelig" til å gjelde f.eks. svært dyre gjenstander. Det vil i de fleste tilfeller by på en urimelig kostnad for selger hvis du krever lånegjenstand etter at lystyatchen (vi tar i nå) du kjøpte forrige uke fikk problemer med motoren.

Det blir altså opp til selger hvor vanskelig han/hun har lyst til å gjøre seg. Mange vet at gjør de seg vanskelige nok gir kunden opp uansett, og klager som sendes Forbrukerrådet, evt. også Forbrukertvistutvalget, tar laaang tid å behandle - mye lenger enn en reperasjon på fire uker.

Nettbutikker blir dessuten en spesiell kategori, ettersom de, som du påpeker, har kostnader ved forsendelse av varen. Men kanskje kjøper kan tilby seg å betale frakten?

Jeg ville uansett ringt Forbrukerrådet for litt veiledning. Det koster nesten ingenting.

(og hvis alt går gæli har du alltids nettet; utrolig hva offentliggjøring av navnet på butikker som gjør seg vanskelige kan ha å si, jfr. en viss nettbutikkguide på hardware.no - som i hvert fall har fått meg til å styre unna f.eks. itbutikken.no) :scared:

Lenke til kommentar

Er flexidata i Bergen. De pleier å være hjelpsom, men fikk mail om at de ikke har lånekort på lager, og er utrolig surt å gå i lang tid uten pc som virker.

Regner egentlig med at det ordner seg når jeg snakker med dem, men vil bare vite hva jeg har krav på før jeg reiser ut der med kortet.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

NOPE! Har ikke krav på å låne en dritt! Hvis du mener det står i en lov, kan du legge inn et utdrag fra denne. :no:

Hva med å gjøre litt research før du slenger ut med slikt? Det står klart å lese i kjøpsloven §30 :

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

[EDIT] : Se link : http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

Endret av ufo
Lenke til kommentar

Faktisk er det forbrukerrådet i Oslo sin mening at låneproduktet skal leveres ut ved innlevering hvis det er stor sansynlighet for at rep tar over en uke. Hadde en liten sak med en Expert butikk om dette og vant fram etter en telefon til forbrukerrådet ;)

Lenke til kommentar
Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Og dette var snakk om et skjermkort eller? Hvor mye ulempe er det å være uten det i et par uker? Vedkommende har tydeligvis alternativer siden han diskuterer dette på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...