Gå til innhold

DOS, hvordan var dette???

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke til minnet i MS-DOS 6.22, jeg har satt opp c:dosemm386.exe i autoexec.bat, men skulle det ikke være noen parametre der? eller noe i config.sys? Får rare feilmeldinger om lite minne når jeg prøver å kjøre noen programmer. (32M EMS, 32M XMS).

MS-DOS 6.22 og 512MB ram (ja, jeg vet, maks 64M i DOS)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var tider ja :smile:

Prøv og skriv "memmaker", det er et slags optimeringsprogram for mer minne.

Det er også mulig memmaker er tatt bort i 6.22? Den var i alle fall t.o.m. 6.20 hvis jeg husker rett.

Prøv og legg til LH C:DOSHIMEM.SYS i config.sys

LH kan du legge til foran flere linjer, den legger programmet i høyminnet. Sjekk hvor mye du har igjen ved å skrive "mem".

Har dessverre glemt nesten alt jeg kunne på den tiden :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-09 18:20, cky skrev:

Har dessverre glemt nesten alt jeg kunne på den tiden :sad:

Samme her... (som sikkert merkes), jeg tenkte jeg skulle gi den et forsøk, kjører DOS og linux i dualboot og dropper win i denne omgang (spille skulle jeg liksom gjøre i DOS)

Hvis jeg bare hadde fått til minnet og lyd!!!!

Lenke til kommentar

:smile: De gode gamle dager! Detta kunne jeg, en gang. For det første, IKKE ta LH foran emm386.exe og himem.sys, fønker ikke. Prøv noe slikt i config.sys:

device=himem.sys

device=emm386.exe noems highscan

dos=high, umb (laster dos opp i høyminnet, MYE å hente)

(eventuelt kan du skrive ems istedenfor noems, om du trenger expanded minne(eller extended, husker ikke hvem som var hva))

de fleste drivere som lastes i config.sys kan du skrive "devicehigh" istedenfor "device" foran, for å få mere minne, men ikke på himem.sys og emm386.exe :wink:

I autoexec.bat bruker du "LH" (load high) foran de fleste driverene. Helst ikke bruk memaker, fant ut etterhvert at det var likegreit å gjøre det manuelt, hehe. Hadde 617kb konvensjonelt i gamle dager, med lyd OG cd-rom drivere inne *stolt som et busslass orcegrøt*

Good luck :smile:

Lenke til kommentar

hmm

la oss se om vi husker dette så mange år etter:)

config.sys

[menu]

menuitem=xms,Boot med xms minne

menuitem=ems,Boot med ems minne

menuitem=clean,Clean Boot

[xms]

device=c:doshimem.sys

dos=high,umb

[ems]

device=c:doshimem.sys

device=c:dosemm386.exe noems

dos=high,umb

[clean]

dos=high,umb

(du må også stappe inn cdrom drivere osvosv hvis du trenger)

autoexec.bat

set blaster = lalalallalalalalala

set path = llalalalalalalalal

+ alt annet som skal settes av environment..

goto %config%

:mad:ms

(autoexec.bat for config.sys)

goto end

:ems

(autoexec.bat for ems tingen)

goto end

:clean

(samme her)

:end

lh musdriver

lh alt som skal lastes felles

...

nå får du opp meny valg når du starter dos og du kan velge litt forskjellig etter hva du trenger:)

Du kan også lage en XMS med masse basemem uten mus og cdrom driver f.eks.. Cdrom driver SPISER ram, spesielt mscdex.. det finnes bedre drivere enn mscdex som også tar mindre ram, pass også på å ikke bruke microsoft sin musdriver for dos, den suger også ram. finn en som bruker lite men som funker.. mener å huske amouse.com er best her:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar

SB Live! Burde funke til DOS, ja. Prøv å se etter på CD-ROMen med drivere som skas ha fulgt med om du finner en skuff som heter "DosDRV" eller noe sånt. Denne vil inneholde drivere for å emulere et standard SB16 i DOS og Windows.

En ting jeg har lagt merke til, dog: QEMM 9.0 vil gi deg mer base-RAM under Win98 SE (har selv 616k under Windows :smile: ), men DOS delen av SB16-emuleringen vil da flippe totalt og resette maskina så snart den starter. EMM386 vil IKKE gi deg mer base-RAM under 98SE, men DOS delen av SB16-emuleringen vil da funke som bare juling. Kompromisser, kompromisser... :sad: (Merk at Windowsdelen av SB16-emuleringen ser ut til å virke uansett om QEMM eller EMM386 eller ingen av dem kjører.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...