Gå til innhold

Hjelp - jeg har fått cubasis

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt fersk på å lage musikk på pc, og etter å ha installert cubasis vst 3.0 på maskina - og etter å ha fiklet i et par timer - har jeg enda ikke klart å lage selv en enkel basslinje (jeg er for øvrig ingen tålmodig person... :confused: )

I manualen tok de mer for seg de tekniske sidene ved alt mulig, men jeg er ute etter praktiske eksempler på hvordan lage en låt "fra skrættsj". Tenkte derfor jeg skulle høre her om noen hadde tips til sider / manualer / bøker eller lignende som kan hjelpe meg på vei?

På førehand takk, vyrdsam helsing Skallman.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ta det med ro. Det tar ca. 20-30 timer å komme i gang med cubasis. Dette er ikke noe leketøy, det er nesten like avansert som de største programmene til 8000 kroner.

Du bør ha et midi keyboard for å styre vst-instrumentene dersom du ikke driver med opptak av sang eller gitar.

Det viktigste er system oppsettet for audio.

Deretter må du velge spor. De øverste er for lydinnspilling. De nederste er for midi-innspilling(fra keyboard).

Start med å lære deg hva som er forskjellen mellom midi og audiospor, og hvordan man velger de forskjellige utgangene. (Man må sende midi informasjonen et sted, ellers blir det ikke lyd.)

For å velge lyd må du få frem "inspector". Det er en liten knapp med trekant på nederst til venstre.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Driver du med midi "noteskriving"? Det kan være litt vanskelig dersom man ikke har litt peil fra før, og mangler tålmodighet. Hvis du er en person som ikke har instrumenter selv og har lyst til å lage all musikken på pc, så ville jeg heller ha anbefalt Reason 2.5. Her har du sequencere, samplere, loopmaskiner, trommermaskiner osv som du kan bruke. Det lastes inn sampler fra en sample bank. Kvaliteten er MYE høyere enn e-jay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...