Gå til innhold

Hvor stor lagringskapasitet har DU?


Hvor stor lagringskapasitet har du?  

2 330 stemmer

  1. 1. Hvor stor lagringskapasitet har du?

    • < 40 GB
      49
    • [40-80> GB
      88
    • [80-120> GB
      153
    • [120-160> GB
      198
    • [160-200> GB
      187
    • [200-250> GB
      244
    • [250-300> GB
      186
    • [300-400> GB
      324
    • [400-600> GB
      378
    • [600-800> GB
      175
    • [800-1000> GB
      107
    • [1-1,5> TB
      132
    • [1,5-2 TB
      35
    • > 2 TB
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har bare usle 44TB 10k rpm SCSI jeg da :dribble:

og jeg går faktisk ofte tom for plass :thumbdown:

Hva heter diskene dine a? hva skjer etter Z: ? Kan du legge opp bilde? Hva faen er det du jobber med? Jobber med å laste ned internet?

Det består av IBM Totalstorage DS300 disc packs. 12 stk 73GB Seagate Cheetah 10k i hver disc pack. Hva som skjer etter Z:.... Tror du virkelig man kjører windows på et slikt system. Her er det unix og linux for alle penga :yes:

 

Så benytter vi ibm 3592 tape drives for backup. Disse kan lagre opp til 900GB pr tape.

 

Har ikke noe bilde akkurat nå. Jeg sitter å trykker på min laptop med lusne 60GB harddisk. Jeg kan legge opp et bilde så snart jeg får kommer meg hjem.

 

Du lurer på hva jeg jobber med. Jeg jobber med tolkning av seismic data. På godt norsk kan du si at jeg sitter å leter etter olje og gass :D

Hvilke spec har du på maskina?

 

Jeg vil også tolke seismic data! :!: :thumbup:

Jeg sitter å arbeider mot en Sun Fire 6800. Ikke akkurat en spill pc, men en server med 24 prosessorer, og 128GB ram. Kunne gjerne ha lånt av den rammen til min egen lille pc :love:

Lenke til kommentar

pepsico du vet mye om det du snakker om

 

kan se for meg hauger av steder man trenger slik mengde datakraft og lagrinskapasitet.

 

er vel ikke så vanskelig å forstå at dette ikke er hans private PC han drar med seg på LAN, men et helt rom med flere racks med stæsj. er ikke uvanlig at selskaper har kraftige servere, ialfall ikke om det er snakk om seismiske ting slik som her. jeg har ikke peil på det der men kan gjette meg til at det er tonnevis med målinger og beregninger som skal regnes ut og lagres grafisk etc og at det skal skje fort.

 

men 600 SCSI disker er sikkert litt av et syn. står dem slik at det er mulighet med et bilde så du får med alle? ikke en liten lydsnutt eller kanskje en liten .avi for å høre lyden eller se dette monstrumet. blir vel sikkert vanskelig med tanke på regler etc men... hadde vært kult.

 

 

pepsico: ta en titt på www.sun.com og sjekk produktene dems. er ikke uten grunn de lager så (for privatpersoner: ekstreme) systemer. 24 CPUer er bare barnemat i forhold til eksempel disse: FUJITSU

 

24CPU, 128GB RAM, 44TB lagrinskapasitet er ikke mer enn kanskje middle/middle end av servermarkedet idag.

(skal ikke påberope meg skills i det der, men etter litt review ser det slik ut)

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar
pepsico du vet mye om det du snakker om

 

kan se for meg hauger av steder man trenger slik mengde datakraft og lagrinskapasitet.

 

er vel ikke så vanskelig å forstå at dette ikke er hans private PC han drar med seg på LAN, men et helt rom med flere racks med stæsj. er ikke uvanlig at selskaper har kraftige servere, ialfall ikke om det er snakk om seismiske ting slik som her. jeg har ikke peil på det der men kan gjette meg til at det er tonnevis med målinger og beregninger som skal regnes ut og lagres grafisk etc og at det skal skje fort.

 

men 600 SCSI disker er sikkert litt av et syn. står dem slik at det er mulighet med et bilde så du får med alle? ikke en liten lydsnutt eller kanskje en liten .avi for å høre lyden eller se dette monstrumet. blir vel sikkert vanskelig med tanke på regler etc men... hadde vært kult.

 

 

pepsico: ta en titt på www.sun.com og sjekk produktene dems. er ikke uten grunn de lager så (for privatpersoner: ekstreme) systemer. 24 CPUer er bare barnemat i forhold til eksempel disse: FUJITSU

 

24CPU, 128GB RAM, 44TB lagrinskapasitet er ikke mer enn kanskje middle/middle end av servermarkedet idag.

(skal ikke påberope meg skills i det der, men etter litt review ser det slik ut)

Finnes nok mange servere som er mye større enn den jeg sitter å jobber med ja. Jeg er jo faktisk så heldig at jeg disponerer hele greia alene for tida :p men det er vel bare et spørsmål om tid før jeg må dele litt på ressursene mine.

 

Det er ikke akkurat snakk om et lite kabinett her nei. Det er snakk om 8 stk 2m høye rack, som står i et eget magnetisk avskjermet rom med egen aircondition. Så ikke noe å ha i stua akkurat ;)

 

Jeg skal få ordnet et bilde når jeg kommer tilbake på jobb. men har ennå en uke igjen på ferie. Jeg skal sjekke om jeg kan finne noe bilder fra tidligere som viser oppsettet.

 

Kan jo kjapt prøve å forklare hvorfor jeg trenger slike store mengder ressurser. Min jobb er å undersøke lete resultatene fra en seismisk båt. Når denne båten leter etter olje, så kan den hente inn opp til 2TB med data pr døgn. Da sier det seg selv at du må ha litt ressurser for å tygge igjennom, og sjekke all denne informasjonen. Bare i det firmaet jeg jobber vet jeg om 20 større terminaler enn den jeg sitter å jobber på. Så den "maskinen" jeg jobber med er ikke veldig imponerende målt i det profesjonelle markedet. Men det er jo heller ikke en typisk pc som man kan ha hjemme heller..

 

Syntes bare det var morsomt å nevne et lite eksempel fra bedrifts markedet i denne tråden :tease:

Lenke til kommentar
ja detta var voldsommme saker, så jeg gir meg der. Men er dette egentlig nødvendig???

Kunne sikkert ha fått all dataen tilsendt med en lastebil full av floppier, og sittet på en gammel 286 og jobbet, men saken er det at i bedrift markedet så er tid=penger. Så desto raskere du kan bearbeide dataen desto raskere tjener du penger. I min bransje kan det være snakk om at en slik operasjon som jeg jobber med tjener opp til 300.000$ om dagen. Så da blir liksom ikke innvesteringen i et skikkelig data system så veldig stor i forhold til det en tjener på det. Du kan jo sjekke hvor lang tid du vil bruke på å bare flytte 2TB med data på din egen pc. Dette tilsvarer den mengden data jeg må gå igjennom, og bearbeide hver dag. Du finner nok fort ut at det må litt mer enn en vanlig pc til for å klare det :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...