astra design Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 Hei. Jeg har vurdert å sette min arbeidsstasjon opp som filserver, og da lage en ny maskin. Jeg ønsker derfor gode oppsett/ideèr fra publikum om en fet arbeidsstasjon. Min nåværende maskin er: Cheiftech Dragon Fulltower Aopen Ak73 Pro (A) AMD Athlon 1,2 Ghz 200Mhz NoiseControl Silverado 1 GB SDRAM, 133Mhz Apacher Orginal ASUS V7700 Deluxe Skjermkort 1 x 60 GB 75GP IBM Harddisk 1 x 80 GB WesternDigital Soundblaster Platinum 5.1 Lydkort Aopen 52x CD-rom Aopen 8X DVD 19" Eizo Industriskjerm med USB hub. Jeg er egentlig ikke så fornøyd med hverken skjermkort eller hovedkort på denne maskinen. Lenke til kommentar
lampelys Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 hm, sikkert en bra maskin det der. Men kjøp da med ddr-ram støtte og 266 fsb på prosessor.. ikke så mye dyrere ? Lenke til kommentar
astra design Skrevet 1. november 2001 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 joda, det var ideen, men jeg vil gjerne har forslag til gode kombinasjoner, av f.eks hovedkort, prosessor og skjermkort. Hva er bra og stabilt, og hva er dårlig ? Lenke til kommentar
aloo Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 hei... dårlig maskin det der! Lenke til kommentar
astra design Skrevet 1. november 2001 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 ja, hei. Det var ikke slike kommentarer jeg var interessert i. Jeg spør om forslag siden jeg ikke er fornøyd med maskinen selv, så jeg er enig med deg. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 Hva brukes denne arbeidsstasjonen til da? Hvis 3d og spill ikke er viktig for deg, kjøper du deg no sånt som Matrox milllenim g550 tvert. Er 3d og spill vikti derrimot, flesker du til med en geforce3. Pentium 4 er jo bra. nei fy at jeg sa det. nå må jeg vaske munnen. En athlon xp 1800+ med merke ddr ram, på et EPoX EP-8KHA+ vil kanskje få fart på sakene. du skal sikkert ikke overklokke så skaff en bra og støysvak vifte....... [ Denne Melding var redigert av: PanzerFaust på 2001-11-01 15:54 ] Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 Skaff deg et eller annet hovedkort med KT266A-chipset (gjerne abit eller asus). Plugg i en AMD Palomino XP (f.eks 1800+), og et greit grafikkort (f.eks Gainward Cardexpert Geforce 3). Denne kombinasjonen skal visst være knall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 On 2001-11-01 14:34, astra design skrev: Hei. Jeg har vurdert å sette min arbeidsstasjon opp som filserver, og da lage en ny maskin. Jeg ønsker derfor gode oppsett/ideèr fra publikum om en fet arbeidsstasjon. Min nåværende maskin er: Cheiftech Dragon Fulltower Aopen Ak73 Pro (A) AMD Athlon 1,2 Ghz 200Mhz NoiseControl Silverado 1 GB SDRAM, 133Mhz Apacher Orginal ASUS V7700 Deluxe Skjermkort 1 x 60 GB 75GP IBM Harddisk 1 x 80 GB WesternDigital Soundblaster Platinum 5.1 Lydkort Aopen 52x CD-rom Aopen 8X DVD 19" Eizo Industriskjerm med USB hub. Jeg er egentlig ikke så fornøyd med hverken skjermkort eller hovedkort på denne maskinen. - heeelt enig med panzer. merke ddr-ram. (uten ecc/reg, med cas2!, 256mb minimum) epox hovedkort (overklokking) msi hovedkort (kjøre i raid) gf3ti200 skjermkort. (for spill) matrox g550 skjermkort. (for videoredigering og slikt) xp 1600+ prosessor. platinum 5.1 lydkort. (resirkuler det du har for det er bra nokk) Lenke til kommentar
astra design Skrevet 1. november 2001 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 Hvorfor uten ecc/reg, med cas2 ? Hva er cas2 ? finner bare CL2,5... Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 cas 2 og 2,5 er cas latency som betyr hvor raskt det blir overført til/fra RAM'en. jo mindre, jo bedre :smile: Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 Hei.. tenker bare jeg anbefaler noen hovedkort. Orker ikke stresse med resten :wink: Noe som er helt sikkert er at hvis du skal ha AMD system, SKAL du ha hovedkort med Via KT266a chipsettet. Det er per dags dato det beste chipsettet du får tak i for AMD systemer med DDR RAM. Hovedkort med nForce er kanskje en enda bedre løsning, men disse selges ikke helt enda. Komplett.no selger disse kortene med KT266a; * Asus A7V266-E Hovedkort for Socket A DDR * MSI K7T-266 PRO2-RU Hovedkort Socket A * MSI K7T-266 PRO2 Hovedkort for Socket A MSi kortene er like, bortsett fra at PRO2-RU kortet har RAID og USB2.0. Har lest diverse tester kortet. Scoret bra. MSi test @ HardOCP.. MSi test @ Sockerboy.com Har ikke lest noe tester av Asus sitt enda. Men Asus er kjent for kvalitet. Eller.. leste en TYSK test, men det kan ikke akkurat regnes som en test.. hehe.. det eneste jeg forsto var benchmarksene. [ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2001-11-01 17:30 ] Lenke til kommentar
CrackaBoi Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 Jeg ville klart gått for Asus sitt KT7A-kort, det er mest stabilt og minst problemer med. Men i og med at du skal bruke det som en filserver som skal stå oppe mye, ville jeg vel laget en maskin som produserer mindre varme og bruker mindre strøm. Altså mindre kraftige komponenter. Jeg ville også hatt MYE ram. Alt dette er bare hvis den kun skal brukes som filserver, skal du bruke den hverdag og spille ++ kjøper du det andre gutta her foreslår. Da er det jo bare pris som bestemmer... Men et tips til: En filserver trenger STOOOOR harddisk. Harddisk er også billig. En drit bra 7200rpm Western disk på 80GB koster kun 1800 på komplett. Jeg ville gått for 2 av den. Skal du drive seriøs FTP ol er det ok med mye plass. 160gb burde holde. Og mye ram Lenke til kommentar
Revox Skrevet 1. november 2001 Rapporter Del Skrevet 1. november 2001 Supermaskin bør ha super komponenter. Det jeg ville ha satt opp hvis jeg først skulle virkelig klint til med en knall maskin ville vært. følgende Tyan Tiger MP S2460 AMD762 6PCI 1AGP 4DDR-DIMM(ECC/REG) DUAL SocketA ATX. Eller vente på Abit eller Epox sitt MP kort som kommer med det nye AMD chipsettet. 2 stk. AMD Athlon MP1600+ 1.4 GHz 266 MHz bus 4 stk CL2 512MB DDR ram brikker. ATI Radeon 8500DV. 2 Stk Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM SB Audigy. Plextor 24x brenner Pioneer 16x dvd blablabla Eller en litt mer jord nær pc. ATI Radeon 8500DV Et VIA266A basert hovedkort. Abit (KR7a) helst eller Asus. Athlon XP 1600+ - Athlon XP 1800+ Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM SB Live Player 5.1 / Audigy 512MB CL2 DDR Ram og resten av de vanlige komponentene. Hva er poenget med å kaste bort pengene på et Geforce 3 TI200 når det nesten koster det samme som Radeon 8500DV og er ikke halvparten så raskt? resten. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 2. november 2001 Rapporter Del Skrevet 2. november 2001 Når jeg hører arbeidsstasjon m. 19" industriskjerm er det vel mest nærliggende med Radeon ja .... Og to litt like disker som kan stripes (WD eller IBM) på RUpro-kortet med AMD XP. Men generelt : Er det noe point å bruke så mye penger på dual ? Vil det utnyttes av ikke-spesialiserte applikasjoner, som bare profesjonelle har råd til allikevel ? Lenke til kommentar
astra design Skrevet 2. november 2001 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. november 2001 Det ble endel gode forslag her. Takk. Nå har jeg allerede 140GB med disk, men sikter på en 2-300GB med diskplass før jeg blir fornøyd. Da blir vel Raid løsningen, eller et hovedkort med 4 stk IDE tilkoblinger. Har pr. idag et Aopen hovedkort som virkelig suger. Hva er best å anbefale av Expoc, Abit, Asus eller MSI ? Lenke til kommentar
astra design Skrevet 2. november 2001 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. november 2001 Forresten; hvor får jeg kjøpt Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 2. november 2001 Rapporter Del Skrevet 2. november 2001 som sagt er cas2 hvor raskt det reagerer. ecc/reg er sånn som gjør det mer stabilt tror jeg, men det blir dårligere hastighet. tror ikke du merker at det blir mer stabilt uansett. + det er svært dyrt! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. november 2001 Rapporter Del Skrevet 2. november 2001 Mener å ha hørt at ecc er at den sender all info 2 ganger i RAMen og derfor sikrer bedre mot feil. Som alle kan tenke seg til blir det tregere dah... Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 2. november 2001 Rapporter Del Skrevet 2. november 2001 Quote: On 2001-11-02 09:38, astra design skrev:Forresten; hvor får jeg kjøpt Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM ? Databutikken.com har godt utvalg av Seagate-disker. Det er de mest lydløse 7200-rpm diskene... Digg! :smile: Lenke til kommentar
Revox Skrevet 3. november 2001 Rapporter Del Skrevet 3. november 2001 Itbutikken.no har også bra utvalg på Seagate har disker og masse andre merker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå