Gå til innhold

Hvilket BILLIG GeForce-kort bør jeg ha?

myhrik

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til innkjøp av det fantastiske spillet Jedi Knight II: Jedi Outcast i går, noe som kan komme til å koste meg mye. Pga. studier og andre interesser i løpet av de siste årene har jeg ikke fulgt særlig med på markedet, og til min store forbauselse oppdaget jeg etter å ha sjekket LucasArts' support-side i dag at 3dfx var helt ute av bildet (konkkurs?!?). Vet fortsatt ikke hvorfor, men noe må jo ha gått galt et sted.

Vel, det har seg sånn at jeg sitter med et 3dfx Voodoo3-kort, og jeg ble forberedt på at jeg kunne få litt problemer med spillet med dette kortet. Så jeg lurer på: Med min relativt gamle maskin - en Pentium II med 450 MHz og 128 MB RAM - vil jeg merke stor forbedring ved å f.eks. gå til anskaffelse av et GeForce skjermkort istedet? Jeg gidder ikke å kjøpe noen ny PC eller skifte hovedkort eller noe sånt, for det blir for dyrt. Et lite hastighetspuff om mulig, hadde derimot ikke vært å forakte...

Hvis jeg går for GeForce, hvilket kort bør jeg da ha? Siden jeg ser for meg at jeg kommer til å beholde 450 MHz PC-en min en stund til, trenger jeg altså ikke et SÅ bra kort at jeg ikke får noe utbytte av det fordi maskina er for treg til å "følge opp". Hvor går grensa da? Bør jeg ha GeForce2 eller 3? Og hva betyr de forskjellige betegnelsene etter GeForce2, som MX etc.?

Det er en stor fordel om prisen ikke skrider langt over 1000 kr, siden jeg er ute etter en meget rimelig oppgradering, som allikevel blir merkbar. Jedi Outcast går jo ikke akkurat kjempefort med mitt nåværende oppsett.

Håper noen av dere har gode råd! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som kjører Voodoo har klart å få til JK2 - ikke alle, men de fleste. Med litt krangling får du nok det til også.

Det er ett stort problem når du eventuelt må anskaffe deg nytt skjermkort: hovedkortet ditt er sannsynligvis så gammelt at de nyeste grafikkortene ikke vil funke på det. Derfor bør du nok skaffe deg et eldre, og det vil (sannsynligvis) funke like bra/dårlig på JK2 som det du har nå. Hvis du ikke klarer å få det til å funke bra i det hele tatt, kan du prøve ATI Rage Fury Maxx, for eksempel. Hvis du har AGP-port (veit ikke når dette ble standard) kan du prøve deg på et Geforce 2, men resten av maskinen din er såpass søppel at hvis du skaffer deg et brukbart grafikkort kommer andre ting (prosessor og minne spesielt) til å komme i veien.

Sjekk ut http://www.hardware.no/anbefalinger/helmas...dent/index.html - det er Hardware.no's anbefaling til fattslige studenter som deg. Med litt godvilje og månedlige avbetalinger skal du nok kjøre JK2 glætt i 1024x728 :smile: Hvis ikke, må du nok nøye deg med en ikke så veldig bra spillopplevelse.

Lenke til kommentar

har du AGP port, kan du feks du kjøpe deg et leadtek winfast GF2 ti 200 128mb kort, dette koster ikke mer enn 1990,- hos http://www.databutikken.com/no/..

skal du gjøre det billigere kan du feks. kjøpe et Point Of View GeForce2 MX200 32Mb SDR Retail AGP for KUN kr 481,- dette er mye for pengene !!

personlig har jeg t 3dfx 3000 16 mb kort liggende, eks. på min ene maskin P3600mhz scoret 1500 3dmark 2001se (testprogram) men med leadtek kortet fikk jeg 4700 poeng,uten overklokking. jeg vet ikke hva et GF2 mx kort vil score/yte men TROR CA 3000 poeng på min. TIPS det du kan gjøre er å handle over web,feks GF2 kort teste det, returnere det innen 10 dager (angre rett) samt bestille da et gf3 kort etterpå og teste det ? velg selv.

har du IKKE AGP port men kun PCI så kan du også få noen bra kort til samme pris fra 500 og oppover .. lykke til..

Lenke til kommentar

Nei, nei, IKKE kjøp MX200! Det er ikke så mye kjappere enn Voodoo3, og du kan bare glemme 32-bit farge i 3D. Jeg vil heller anbefale GeForce2 Pro eller Ti.

For å sette ting i perspektiv: MX200 har 64-bit minnebuss, det betyr mindre båndbredde enn 4 1/2 år gamle Riva 128!

[ Denne Melding var redigert av: Easyride på 2002-04-10 00:26 ]

Lenke til kommentar

Tipper den maskina er klar for nytt mobo og p4 :sad:

tror det går ganske dårlig uanset hva slags 3dkort du kjøper

ikke det at jeg er så flink på dette

uansett ikke kjøp amd eller gf2mx200 kjøp mx400 ettersom det er dobbelt så bra eller kjøp gf4 mx

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

kanskje mer ram og ny cpu og nytt mobo og ddr ram

-------[DOUBLE DRAGON]-------

Chieftech Dragon miditower sølv

1900XP

SOYO Dragon Pluss hovedkort m 2x256ddr

Creative Aedegy Player

GF2 Mx 400=dritt

40GB 7200 RPM HD ATA 100

Logitech Internett Navigator + Dual Optical+Func 103

[ Denne Melding var redigert av: CS_eR GøY på 2002-04-10 02:53 ]

Lenke til kommentar

Ikke tenk på å kjøpe et GF2 kort engang, kjøp et GF3 Ti200 kort, koster deg rundt 1800,- Det holder en god stund fremover.

Gainward GF3 Ti200/460 Kjøpes hos http://www.komplett.no for rundt 1800kr..

Lønner seg å slenge på et par lapper istede for å kjøpe GF2.

PS: Dette kortet gruser G4MX korta så det lukter vondt!!:)

Nei, gå for detta=)

[ Denne Melding var redigert av: Bruce på 2002-04-10 03:13 ]

Lenke til kommentar

Har du PC100 (eller PC133) ram på den maskina? Da får du kjøpt Duron 1,2GHz og hovedkort (Abit KT7A) for 1500, bedre ytelse for penga enn det er det vanskelig å finne.

Når det gjelder grafikkortet bør du kjøpe et GF2 Pro/TI450 eller GF3 TI200 eller GF4 TI4200 når det kommer.

Lenke til kommentar

Hva med å prøve å selge spillet/pc'en å kjøpe en fotball eller en rockering? :grin:

Har en nesten helt nøyaktig lik pc(-50MHz), men jeg har ennå ikke prøvd JK2. Høres ikke ut som jeg burde det heller siden det ikke funker til deg...

Har sett JK2 på single player, det så skikkelig lusent ut, men multiplayer delen så litt underholdende ut.

Uansett er det vanskelig å oppgradere noe som helst siden _vi_ har en såpass gammel pc. :smile:

Lenke til kommentar

til vedkommende:

jeg foreslår at du går til anskaffelse av er radeon kort.. eks (3dclub/ati) radeon 7200 (IKKE 7000, dette har ikke hardware t&l støtte). Jeg kjører selv radeon og har gjort i en årrekke.. gått gradene fra mitt første 32meg sdr til mitt nuværende 64mb ddr video inn / video ut :>

foresten..

KYRO II.. -ta å les noen tester av det og døm selv :smile:)

men hva du enn gjør så er gf2MX IKKE noe å satse på.

-go for radeon / kyro II

Lenke til kommentar

Hm...

Jeg vill sterkt anbefale KyroII :smile:

5 Gode grunnene er:

1. Bra ytelse i forhold til pris

2. Ikkeno stanardkort sånn som alle har

3. Bra tv-out (1024x768)

5. Kult navn

Pris:

Hercules 3D Prophet 4500 64MB (KyroII) 900-1000kr

Obs:

Det har kommet kort som heter.

Hercules 3D Prophet 4800 (KyroIISE)

Men det fant jeg ikke pris på :sad:

Lykke til med investeringen!

/Cyrus

[ Denne Melding var redigert av: Cyrus på 2002-04-10 11:18 ]

Lenke til kommentar

Siden du har såpass gammel maskin, så er det en stor mulighet for at strømforsyningen din er for liten for et GF/GF2/GF3/GF4 kort. Kyro2 trekker ikke så mye strøm som GF serien, og har best pris/ytelse.

Å kjøpe en GF3 eller Radeon8500 til maskinen din er bare dustete. CPU'en din vil holde grafikk kortet for mye tilbake.

Lenke til kommentar

Oi, for en overveldende respons..! :smile:

Det spørs om jeg bare skal utsette hele greia til jeg får en jobb og får tjent masse penger, for ut ifra det de fleste/noen av dere sier er det liten vits i å kjøpe et nytt grafikkort så lenge jeg har en såpass svak maskin.

GF3 til 1200 kr høres dog fristende ut... Men har det noen hensikt, blir det mye raskere enn Voodoo3 så lenge jeg beholder 450MHz-prosessoren i maskinen?

Og Squeegie: Jedi Outcast er ALT ANNET enn "lusent", bare så det er sagt! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...