Gå til innhold

Hjelp. Kan jeg kjøpe en ekstra ram-brikke?

chriss

Anbefalte innlegg

Hei .. Jeg har dette hovedkortet:

Asus A7V8X/LAN/GD Hovedkort Socket A DDR

VIAKT400,A/133,ATX,USB,8XAGP

og denne minnebrikka:

DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

Så lurer jeg på om jeg kan kjøpe en identisk minnebrikke til?

Fordi i bruksanvisningen (som jeg fant på nettet som pdf fil) står det at den bare har støtte for 1.stk pc3200 minnebrikke.

Men på nettet står det at den kan ta 2 * pc3200 brikker.

Hva er riktig??

Christian

Endret av chriss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du setter 2 helt identiske ram brikker i slott 1 og 2 så kjører du i dual, dvs si at du utnytter brikkene litt anerledes enn vanlig. Er ingen ekspert på dette men søk litt rundt på forumet angående dual.

Det hovedkortet er IKKE nForce2 basert, og støtter heller IKKE dual, så det er klart, hvis du ser hva slags kort det er, er det et A7V8X, det er KT400 chip!

det er ikke mye ytelsesforskjell på dual og vanlig heller..

men tilbake til topic, det skal funke med 2x512 PC3200 brikker, oppdater bios bare :)

Lenke til kommentar
Hvis du setter 2 helt identiske ram brikker i slott 1 og 2 så kjører du i dual, dvs si at du utnytter brikkene litt anerledes enn vanlig. Er ingen ekspert på dette men søk litt rundt på forumet angående dual.

Det hovedkortet er IKKE nForce2 basert, og støtter heller IKKE dual, så det er klart, hvis du ser hva slags kort det er, er det et A7V8X, det er KT400 chip!

det er ikke mye ytelsesforskjell på dual og vanlig heller..

men tilbake til topic, det skal funke med 2x512 PC3200 brikker, oppdater bios bare :)

Stemmer det, er så vant til at hk har støtte for dual. Var litt for rask der.

Lenke til kommentar

KT400-chipsett har vel egentlig bare offisiell støtte for DDR333/PC2700, men du kan fint sette i PC3200-brikker, men da må du regne med at de automatisk stilles til 2700 (dette har forsåvidt ikke noe å si ytelsmessig!)

Når du setter i ei ny brikke er det likegyldig om den er 256MB eller 512MB, jeg vil anbefale deg å kjøpe en lik den gamle (mindre sjans for noen konflikt).

Så lurer jeg på om jeg kan kjøpe en identisk minnebrikke til?

Kort sagt, ja!

Endret av thoering
Lenke til kommentar

Quote:

http://www.digital-daily.com/motherboard/asus-a7v8xt/

Man bør bruke asus sine web sider for å sjekke ut .

Mulig problemet bare eksisterer med cas 3 ram .

DDR400 (PC3200 DDR SDRAM)

Have a look at the major flaw of the DDR400 memory:

To provide a stable running at this high speed (200 MHz), memory manufacturers have to increase the operational timings. In fact, vast majority of DDR400 modules have CAS Latency set to 3 (for reference: in DDR333, the CAS Latency = 2.5). Furthermore, the memory runs in the asynchronous mode relatively to the processor bus, which naturally gives a poor impact on the performance. Finally, KT400-based motherboards run stably only if a single DDR400 module (!) is installed.

Being aware of the situation with DDR400, motherboard manufacturers have made the following move. Some of them have completely removed any mention of DDR400 from board specifications, others (like Asustek) have given a list of modules with which a stable system operation is guaranteed. By the way, for Asus A7V8X this list is quite scarce (Samsung 256 and 512 Mb, Kingstone 256 Mb).

In my opinion, the only benefit from using DDR400 is that such a module quite probably will be able to run at 166 MHz or higher at the minimum timings (which corresponds to DDR333).

And finally, as far as the USB 2.0 support, this is not a privilege of KT400. The thing is that it's the south bridge VT8235 that is responsible for the USB 2.0 support, and motherboard manufacturers can't combine the north and south bridges within wide limits. By the way, they are just doing that. Recently, we reviewed the motherboard Chaintech 7VJL which has a combination of KT333 and VT8235 (boards with such a combination are produced by several more manufacturers).

What we have got in the "solid residue":

Pros:

Support of AGP 8X, V-Link 2.0, PC3200 DDR SDRAM

Cons:

Low performance level;

The divider FSB:PCI = 1:6is missing (*)

The divider FSB:MEM = 5:6is missing (*)

* - is of interest to overclockers only.

In my humble opinion, the scales of flaws outbalance too much. You don't have to be an oracle to predict emergence of new KT400 chipset revision most likely at the Christmas eve (which surely be given the name KT400A :))).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...