Gå til innhold

Sette sammen vannkjøling billigere enn Waterchill?

Anbefalte innlegg

Går det ann å sette sammen et vannkjølings sett med egne komponenter billigere, og kansje bedre enn waterchill?

Hvis ikke: Hva er negativt med Waterchill settet? Hva ville DU ha byttet ut?

Endret av Talker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hatt lyst på waterchill settet, men da må jeg vite om det er noe serlig å bruke med standard radiator og pumpe når du har cpu/gpu/nb blokker.

Vil du få mye mer effekt ved å sette inn en vifte som har muligheten til å kjøle (og bråke) veldig bra på radiatoren?

Lenke til kommentar
Gidder ikke lage ny post for dette når denne er så nære:

Er det noe vits i å ha to vifter på en vanlig radiator, altså en som blåser på den fra hver side? Eller vil dette bare føre til at lufta "kræsjer"? :p

jepp. lufta kjæsjer. MEN, dersom den ene vifta blåser på radiatoren, og den andre blåser vekk fra den, blir det større gjennomtrekk.

Lenke til kommentar

VEl, jeg syns 120mm raddis er litt i minste laget hvis du overklokker og har nb og gpu blokker i tillegg. Det er klart det går, men vanntempen kommer opp i mot 30 grader ++ hvis du skal ha en støy det går an å leve med (det er jo selvsagt varierende da), og det er litt varmt hvis du skal overklokke max.

Lenke til kommentar

Hmmsa... har waterchill antarktica pro med dual Rad. Hurra meg rundt. Er ganske godt fornøyd bortsett fra at jeg sølte vann over hele hovedkortet da jeg prøvekjørte morroa, meeen det ble nå tørket opp med papir og hårføner. Bortsett fra det er jeg veldig godt fornøyd, men de er ybergjerrige på hvor mye slange du får med på kjøpet. Jeg har kun 10mm settet dog 12.5mm (1/2") er vel en smule bedre. Uansett jeg fant det heeeeeelt umulig å få festa den hersens Northbridge blokka med strips, lenge leve dem som får det til, men jeg gav beng og sprengte hull i siden på kabinettet mitt (chieftech dragon bigtower) så jeg fikk plass til en 120mm vifte. Ahh hovedkortet mitt er asus P4C800e-Deluxe. Uansett sånn møl til side. Et chieftech kabinett er det trangeste herket jeg har møla med. Spesielt når det er snakk om 6 harddisker og 3 x 5 1/4" enheter + vannkjøling.. en lite pen dremling i toppen for å få satt fast radiatoren var et must.

Waterchill er forresten veldig stille selv på 12v (på viftene)..

Lenke til kommentar
Jeg har jo tenkt på antarctica settet med 120mm raddis, blokk på cpu/nb/gpu og både cpu og gpu er overklokket. Vil jeg da få for høye vanntemper?

Ikke FOR høye, men høye. Vil ikke bli noe spesielt bedre enn med litt kraftig luftkjøling (men det blir jo stillere da).

Phreak Paradize: De viftene som følger med dual radiatoren er papst, stemmer ikke det? Den sunon vifta som følger med 120mm radiatoren bråker MYE på 12v ihvertfall!

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar

Gjeeeeeeeesp

Jepp stemmer 2 papst vifter. Dog papst kan også lage freshe vifter som høres ut som sløye hårfønere, men en får som regel hårreisende mye cfm med på kjøpet, så jeg digger papst vifter. Og med vifte kontroll så er det vel bare papst og panaflo vifter jeg ville brukt.

For å måle vantemperaturen, hmmsa jeg bruker bar en temp.måler som følger med viftestyringa mi, som jeg tapet på utsiden av vantankens "sokkel", som er i metall og som derfor holder samme temp som vannet på innsiden. Nå skal det sies at dette gir noen grader off, enda bedre hadde det vært å stappet den nedi på et eller annet vis (vannet altså), men akk, jeg ville bare ha en indikasjon.

En ting som er viktig med vannkjøling er god ventilasjon eller "tilgang til frisk luft", eller om du er ellevill, stapp en airconditioning enhet inn i samme kott som pc'n din står i... Dersom du ikke har god ventilasjon (som undertegnede ikke har) så blir det like varmt på idle som med luftkjøling, og ikke nødvendigvis stillere. MEN, når du bruker pc'n så stiger gradene minimalt, det er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Jeg har jo tenkt på antarctica settet med 120mm raddis, blokk på cpu/nb/gpu og både cpu og gpu er overklokket. Vil jeg da få for høye vanntemper?

Ikke FOR høye, men høye. Vil ikke bli noe spesielt bedre enn med litt kraftig luftkjøling (men det blir jo stillere da).

Phreak Paradize: De viftene som følger med dual radiatoren er papst, stemmer ikke det? Den sunon vifta som følger med 120mm radiatoren bråker MYE på 12v ihvertfall!

Så det blir så dårlig ja, jaja.

Flere erfaringer?

Lenke til kommentar

Dårlig?

Fordeler med god vannkjøling kontra god luftkjøling:

Vann:

Fordeler:

-Stille

-Mindre rot i kabinettet (men du får noen flere slanger)

-Effektivt.

-Kan kjøle så mange komponenter du bare gidder.

-Tar ikke strøm fra strømforsyningen (evt en floppy kontakt, men pumpa har egen 230V strøm ledning)

Ulemper:

-Vann+Elektronikk kan være en dårlig mix (dersom du søler sterlit vann på komponentene har dette lite å si da sterilt vann ikke leder strøm, dog tørk godt opp uansett da det etter hvert vil komme urenheter (alger, salter osv) som vil gjøre at vannet etterhvert vil lede strøm).

- Mer slanger og herk i et allerede fullstappet kabinett.

- Dyrt i forhold til luft

- Kan være veldig mye arbeid å installere.

Luft:

Fordeler:

- Relativt billig.

- Relativt effektivt (du kan få bra resultater med kraftige vifter og ok resultat med stille)

- Ganske enkelt å installere, i verste fall må du ut med hovedkort.

Ulemper:

- Effektiv kjøling bråker, det kommer man ikke utenom, selv ikke med den beste kjøleribbe.

- Vifter og ribbe må rengjøres omtrent 1 gang annenhver måned pga støv (dårligere effekt når ribben er full av støv), støv filter vil hjelpe noe.

- En god kjøler tar stor plass og veier mye.

Det det som regel koker ned til for de fleste som har vannkjøling er støynivået, det hjelper det på, uten tvil.

Jeg hadde en ThermalRigth SLK-900U med papst sin hvasseste 120mm vifte (med viftestyring). PC'en min er en P4 3.0 ikke overklokket i et chieftech bigtower stående inne på et kott hvor luft sirkulasjon og "kald" luft er nesten ukjente begrep. Forskjell på vann og luft var 5-15 grader (idle - max load), litt mer enn forventet faktisk. Men støyen var absolutt det som var mest merkbart..

Lenke til kommentar

Med mine kunnskaper er det å lage vannkjøling ikke noe alternativ.

Hva med å kjøpe Brukt Waterchill Antarctica?

Du sparer mye på å kjøpe noe som bare er brukt litt, men er det lurt? Evt. Hvorfor ikke?

edit: Hvordan får jeg vekk dobbeltpost nå da?

Endret av Talker
Lenke til kommentar

Fordeler med god vannkjøling kontra god luftkjøling:

Vann:

Fordeler:

-Mindre rot i kabinettet (men du får noen flere slanger)

Ulemper:

- Mer slanger og herk i et allerede fullstappet kabinett.

:hmm:

-Kan kjøle så mange komponenter du bare gidder.

Da må man kjøpe en vannblokk som du plasserer på gjenstanden du vil kjøle. Man kan gjøre det samme med luftkjøling, man setter bare en vifte på...

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...