Gå til innhold

Fsb

Anbefalte innlegg

Er det ingen som vet eller gidder og svare på dette?

Har prøvd og leite litt rundt om emnet,skjønner jeg rett at man klokker hele systemet med fsb klokking?

Og bare prosessoren med multiplier klokking?

Er jeg kanskje helt på jordet her eller??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Helt Harry skrev (2002-04-09 16:56):

Har prøvd og leite litt rundt om emnet,skjønner jeg rett at man klokker hele systemet med fsb klokking?

Er riktig dette, ved fsb klokking så forandre du på hastigheten til "alt" du forandrer på agp og pci hastigheten også, dvs skjermkort, lydkort, nettverkskort. Men du forandrer også på hardisken, noe som kan føre til badklusters eller at dataen rett og slett ikke klarer å lese av disken.

Ved multiplier så blir bare cpu hastigheten forandret, fordi at cpu hastigheten blir bestemt ved at man tar fsb hastighet normalt 133 på amd og 100 på p4 så blir det ganget opp med multiplier hasighet f.eks 10 så ved 133 i bus så gir dette en prosessor hastighet på 1333Mhz.

Fsb hastiheten kan du forandre helt uten om og men både på intel og på amd uten no inngrep, forandres som regel i biosen, men det varierer fra hovedkort til hovedkort.

Bare huskpå at dataen kan ta skade av det, selv så har jeg en duron 1.2 og abit kr7a med cnet nettverkskort og player 5.1 lyd og gf2gts som kjører 185 i bus uten å ta skade av det, da bruker jeg foresten en ibm 45gb harddisk av gammel type som ikke liker høyere fsb :sad: Det skal sies at jeg har fått ødelagt 1stk nettverkskort uten at jeg vet hva som gjorde det, da hadde jeg skrudd opp volten til pci og agp fra 3.5 til 3.65 kansje det også hadde innvirkning.

Dette blei lang men jeg håper det hjalp deg litt :smile:

Mvh David

Lenke til kommentar

En overklokking av fsb på over 200 er ekstremt. Tror ikke det lar seg gjøre med vanlig ddr ram. Har ikke sett noen klare de verdiene sånn uten videre. Alt over 150 er mye, i alle fall hva PC2100 ram gjelder. At maskina de blir ustabil med en fsb på over 150 er helt normalt.

Det med at harddisken ikke klarer høye fsb verdier er litt nytt for meg. Trodde at det i 99% av tifellene var ram, cpu eller pci korta som ramla av lasset når du overklokker fsb.

Rune.

Lenke til kommentar

Det overklokkings prosjektet du refererer til mr thomasr må de ha balansert på kniveggen.

Når de samme gutta testa Ti 200 kortet hadde de en fsb på 204. Helt ekstremt spør du meg.

Ser på Madonion sine sider at alle høye poeng i 3DMark er gjort med en vanvittig høy fsb (det er recipten, sammen med et fett skjermkort).

Rune.

Lenke til kommentar

Tja, klokkingen er på grensen til hva komponentene tåler. Faktisk er det over grensen, det er derfor vi måtte voltmodde hovedkortet :smile:

Men det var nettopp det som var vitsen med overklokkingn vår. (Jason og meg). Det er ikke så mange som klarer å kjøre maskinen med 213MHz FSB. Sånn sett så er det jo litt artig. De memory resultatene vi oppnådde, er faktisk høyere enn jeg noen gang har sett med DDR minne på en AMD maskin.

Harddisken har så absolutt noe å si når vi kjøre så høye FSB hasigheter. PCI busen vår svev tross alt på 53MHz, som er ganske mye over spec som sier 33MHz. De nye IBM diskene er bandt de diskene som tåler så høye FSB hastigheter, altså 120GXP serien. Jeg aner ikke hvorfor diskene er kresne på dette, da jeg selv alltid har trodd at begrensningen ligger i IDE kontrolleren. Men dette stemmer altså ikke. Vil klarte å kjøre systemet på 213FSB, uten noen som helst lese/skrive problemer på harddisken.

Nvidiakort har de siste årene vist seg å være suverene på høye AGP hastigheter. Vi kjørte faktisk 3Dmark2001 problemfritt med en AGP hastighet på 106MHz (213MHz FSB). Men det var ikke her vi klarte de høyeste resultatene, det var som dere kan se på slapps.com når vi kjørte på 204MHz FSB. Dette hadde litt sammenheng med at prosessoren kunne kjøres høyere på denne hastigheten.

Det som er litt trist, er at det ser ut til at Nvidiakortene ikke lngre er så fryktelig stabile på ekstreme AGP hastigheter. Vi tenkte vi skulle "straffe" Creative GF4Ti4400 kortet noe fryktelig, men dette ville ikke fungere skikkelig med AGP hastigheter over 90MHz (180MHz FSB) :sad:

Om dette er et tegn på at alle GF4Ti kortene er kresne på AGP hastigheten, er det vanskelig å si, men det var uansett litt trist at vi ikke klarte å kjøre dette kortet med maskinen kjørende på de høye FSB hastighetene.

Uansett så klarte vi å komme over 12000 poeng på 3Dmark2001SE. Noe som slettes ikke er verst med en XP1800. Vi skal legge ut et lite review av dette kortet om en liten stund. Det er bare å følge med på siden.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-09 16:56, Helt Harry skrev:

Neida. FSB er det dobbelte av systembussen. RAM kjøres på samme som systembussen. Verre er det ikke. Alle enheter som er koblet til får økt hastigheten tilsvarende.

Lenke til kommentar

Mr.PK, kan godt være minnet ditt som ikke liker særlig høye hastigheter. Er det ên 512mb brikke, eller 2*256mb brikker? TwinMOS 512mb brikker for eksempel er rævva overklokkere, har jeg lest. De klarte ikke mer enn 135MHz FSB med treige mem. timings.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 09:43, d_jay skrev:

Neida. FSB er det dobbelte av systembussen. RAM kjøres på samme som systembussen. Verre er det ikke. Alle enheter som er koblet til får økt hastigheten tilsvarende.

Tja. FSB (Front Side Bus) er jo systembussen. Det er CPU BUS'en som er det dobbelte av systembussen (FSB). Dette fordi CPU BUS'en er DDR (snakker om AMD maskiner), altså 2*FSB -> 2*133MHz -> 266MHz BUS.

Lenke til kommentar

Ja jeg har 1 512mb ddr brikke, men nå kjører jeg på 136 i fsb og scoren i 3dmark2001se ble som følger..

133fsb = 7498

136fsb = 7680

detter er jo vel en UTROLIG økning i poeng for en så liten justering?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 07:44, Helt Harry skrev:

Takk for svar!

Har ingen problemer med og skifte på multilieren,kjører fint på 12x133. 1.85v

Prøvde og kjøre 11,5x134 funker som bare det!

Prøvde og kjøre 11.5x136 men det ville den ikke.

Ytelsesmessig hva bør jeg kjøre på?

Ytelsesmessig lønner det seg å kjøre høyest mulig FSB. Dette fordi når man overklokker FSB hjelper det på hele systemet. Multiplier OC øker *bare* hastigheten på CPU'en. Så, kjør høyest mulig FSB og deretter øk multiplier til CPU'en ikke vil mer..

Lenke til kommentar

Mr.PK, JA, det er det! Men det er samtidig ingen hemmlighet at 3DMark -digger- høy FSB.. dermed også høye minnehastigheter. På min forrige maskin; Athlon 650, Abit KA7-100 osv. økte scoren flere hundre poeng når jeg skiftet fra 128mb PC100 til MOSEL 128mb PC133 7ns SDRAM! Nå kjørte jeg Mosel brikka på Super-SS-Rally-GT-Turbo-Timings også dah :razz:

Lenke til kommentar

I BIOS'en på ABit kort er det under "Advanced Chipset Features". Øverst kan man velge DRAM Timings på de forskjellige Slot'ene. Satt den til Turbo. Litt lenger ned setter man på DRAM Bank Interleave til 4-Way. Setter DRAM Lateny til CAS2 osv. Det er ikke sikkert at minnet vil like slike aggressive timings. Krever gode minnebrikker.

På min nåværende PC har jeg 2*128mb PC133 og 1*256mb PC133. Får dessverre ikke 133MHz FSB til å fungere for øyeblikket (må nok flashe bios). Derfor kjører jeg 105MHz FSB og på den hastigheten klarer minnet slike timings. Men på 133MHz FSB ville de ikke klart det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...