Gå til innhold

Noen som kan hjelpe med fps drop?

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg støtter teorien om at skjermen må kunna ha samme frekvens som antal frames i spillet. Altså 100 frames skulle tilsi 100 hz. Konklusjonen da blir jo at hvis jeg får 210 frames i quake 3 så skal skjermen levere det samme i antall HZ.?

Men kjente menn og kvinner har tatt feil før så please correct me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er en stoooor forskjell på 60 og 100 fps! Kan ikke sammenliknes.

Yepp her har vi en ekte cs idiot... :laugh:

Hva er det som er så mye bedre med 60 å 100 fps.... :laugh:

prøv det og du vil se, med en gang.

jeg er ikke en cs idiot bare for å ha sagt det, spiller bare litt på lan osv, eller når jeg kjeder meg noe infernalsk

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg støtter teorien om at skjermen må kunna ha samme frekvens som antal frames i spillet. Altså 100 frames skulle tilsi 100 hz. Konklusjonen da blir jo at hvis jeg får 210 frames i quake 3 så skal skjermen levere det samme i antall HZ.?

Men kjente menn og kvinner har tatt feil før så please correct me

Hvis q3 viser at den "leverer" 210 fps, vil skjermen begrense antall frames. Vanlige CRT skjermer har 60hz som default (min iallefall). Da vil du kun få 60fps i virkeligheten selv om spillet leverer mer. M.a.o vil skjerminstillingene begrense antall fps, selv om net grafen viser at du får langt mer.

Hvis du ser på ulike skjermer så vil du se at oppløsningen på skjermen oppgis i f.eks: 1600 x 1200 / 75 Hz eller 1920 x 1440 / 64 Hz. Det vil si at skjermen klarer å levere en oppløsning på 1600 x 1200 pixler ved 75hz. Stiller du ned oppløsningen på skjermen vil den kunne operere ved en høyere oppfriskningsrate. I f.eks CS, så spiller de fleste med en oppløsning på langt lavere enn 1600 x 1200, da vil skjermen kunne levere flere fps.

Når dere stiller inn antall hz på skjermen, så vær forsiktig og ikke still inn skjermen på en oppløsning/oppfriskningsrate som den ikke er godkjent for. I værste fall har du et helvete med å stille det tilbake, da skjermen vil "blurre".

Edit: Ikke for å virke skikkelig CS-pro, men det er en "stor" forskjell på 60 fps og 100fps... Bare prøv å still inn monitoren på 85/80 hz mens du ser på skrivebordet. La det stå i et par minutt og se på det. Når du stiller skjermen tilbake til 60hz får du garantert vondt i hodet eller øynene...

Endret av Plukk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Når dere stiller inn antall hz på skjermen, så vær forsiktig og ikke still inn skjermen på en oppløsning/oppfriskningsrate som den ikke er godkjent for. I værste fall har du et helvete med å stille det tilbake, da skjermen vil "blurre".

Det er riktig som du sier, aldri prøv å tweake skjermen til å yte mer enn den var designet for. Jeg hadde en fetter på besøk som tok med seg tower+mus, tastatur og brukte en av skjermene mine, han hadde ikke satt ned innstillingene for oppdateringsfrekvens på forhånd, derfor ble skjermen "svidd". Fetteren min spilte med en perfekt skjerm, men når jeg koplet pc-en min til hoppet skjerbildet frem og tilbake, blått ble rødt og mpx.no ble neste stopp i mozilla.

Altså, merk alltid "Vis bare modi denne skjermen støtter" når dere skal stille frekvens (Hz).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...