Gå til innhold

varm CPU

Anbefalte innlegg

hei

jeg er en stolt gamer som er litt plaget med lagg... jeg har målt temperaturen på cpu'en min til 60-65 grader når jeg spiller, kan det at cpu'en er varm være årsak til laggen min?

jeg har en ganske kraftig maskin med pentium4 5.53 prosessor og 512 mg ddr ram. føler at denne burde være kraftig nok til å unngå lagg (jeg spiller bf). Jeg har i tillegg funnet ut at cpuvifta mi blåser ut fra ribba liksom, er dette årsaken til at cpuen er så varm, og hva skal normal temperatur ligge på?

hilsen håpende n00b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du hadde vel en liten skrive feil, du har vel 2.53 Ghz.

Maskinen din burte ikke lagge på BF, og tempen burte ligge på rundt 50, 60-65 er for høyt, noe som sikkert har med viften å gjøre, kjøp Termaltake sin Volcano 7+ tror jeg den heter, koster ikke spesielt mye, og kan kjøres automatisk etter hvor varm CPU er, hvis du ønsker det, Jeg har den selv på en 2.8 GHz som er klokket til 3.1 Ghz og tempen blir aldri mer enn 54 grader og da har maks belastning stått på veldig lenge.

Kanskje en kabinett vifte hadde hjulpet litt også.

EDIT: Her er Linken til kjøleren

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

eller det er kanskje ikke lagg, men maskinen er treg å loade mappene, høres ikke så farlig ut for dere, men det er kjipt å vente i ett minutt lengre enn folk som har bare halvparten så kraftig pc som meg

Lenke til kommentar
Jeg har i tillegg funnet ut at cpuvifta mi blåser ut fra ribba liksom, er dette årsaken til at cpuen er så varm

Vifta skal blåse ned i kjølern... sjekk det.. det kan ha en del å si...

mvh Espen

Nei, det er ikke nødvendigvis riktig. Det kommer an på designen på kjøleren. jeg har selv testet en del kjøler/vifte kombinasjoner og byttet retningen på viften. Temperaturen skiller sjelden mer enn 2 grader. Men det er varmest når viften blåser vekk fra kjøleren. Du kan jo teste med kabinettdøren åpen og se hva det har å si for temperaturen.

Det er nok noe annet enn temperaturen som lager problemet. Det kan være virus, eller andre uønskede programmer på PCen. Kjør en virussjekk og prøv programmer som Ad-aware etc.

Lenke til kommentar
du hadde vel en liten skrive feil, du har vel 2.53 Ghz.

Maskinen din burte ikke lagge på BF, og tempen burte ligge på rundt 50, 60-65 er for høyt, noe som sikkert har med viften å gjøre, kjøp Termaltake sin Volcano 7+ tror jeg den heter, koster ikke spesielt mye, og kan kjøres automatisk etter hvor varm CPU er, hvis du ønsker det

Wow... Den viften likte jeg! Og bare 195,- i forhold til f.eks. Volcane 12+

Dette blir nok kjøp ja... Følger det med kjølepasta eller må det kjøpes utenom?

Lenke til kommentar

Tror nok du skal ta å sjekke hvor stort RAM forbruket ditt er når du spiller. Kan være at det er det som er problemet. 512 MB er vel litt knapt i dette spillet, mener det er anbefalt med 1GB.

Edit: Dette hjelper nok ikke noe på CPU tempen din, men du kan få BfV til å slutte å hakke hvis det er det som er problemet.

Endret av Amphipod
Lenke til kommentar

Du kan jo også ha en tornado av en cpu kjøler/vifte og fremdeles høy temperatur.

En håføner som blåser varm luft på hånda klarer aldri å få kjølt den under

kroppstemperatur .

Luftgjennomstrømning i kabinettet vha kabinettvifter er det du sikkert

har for dårlig av.

Tempen inni kabinettet bør ligge på 25-30 grader .

Først da får cpu kjølern okay effekt da den får kjøligere luft å blåse ned

i kjøleribba.

Samtidig som eksos vifter i kabinettet drar varmlufta ut .

Lenke til kommentar

jeg har gainward geforce 5600, 256 mb, og temperaturen i kabinettet ligger på 35-40 grader. Jeg sjekka cpu vifta, må ha huska feil, for den blåste rett vei...

Jeg har faktisk ikke tenkt på linja, men det må jo selvfølgelig være den som er feilen, har telenor 704/128, men den er veldig ustabil.

thx guys

Lenke til kommentar

skjermkortet ditt er helt kurant det ser jeg (med ikke altfor mye eye-candy på vel og merke). Du kan jo teste BF singleplayer, altså ikke være på nett. Hvis det ikke lagger/hakker da, så er det garantert linja di.

Håper alt ordner seg og lykke til :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...