GeCcO Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Hvilken motor er best av 2.2L Turbo og 4.2L V8 S4'en er jo litt understyrt fra før av, og vil da V8'ern som er tyngre enn 2.2l gjøre bilen mer understyrt ? Hvilken av de to motorene har størst potensiale ved trimming osv. ? Lenke til kommentar
bambam Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Sier lite om HK her da, men jeg ville valgt 2.2T om jeg hadde valget. En 4.2V8 drikker mer en de fleste på en fredagskveld... Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 Ja, den gjør nok det. Her er motorspesifikasjonene: 2.2 Turbo: Type: 2.2 liter, 20 valve, turbo-charged, 5-cylinder, in-line, electronic turbo-boost control. Bore: 3.19 in. Stroke: 3.40 in. Displacement: 136 cu. in. Compression Ratio: 9.3:1 Horsepower (SAE Net): 227 @ 5900 rpm Torque: 258 @ 1950 rpm Cylinder block: Cast Iron Crankshaft: n/a Cylinder head: Aluminum alloy Valve Train: Belt driven, hydraulic lifters Firing Order: 1-2-4-5-3 Cooling System: Water-cooled, thermostatically controlled electric fan Fuel/Ignition System: Bosch Motronic electronic fully adaptive sequential fuel injection/ignition system, hot-wire air mass sensor, fault memory, dual knock sensors. 4.2L V8: Type: 4.2 liter, 32 valve, 90 degree V8 Bore: 3.33 in. Stroke: 3.65 in. Displacement: 254 cu. in. Compression Ratio: 10.6:1 Horsepower (SAE Net): 276 @ 5800 rpm Torque: 295 @ 4000 rpm Cylinder block: Cast Iron Crankshaft: n/a Cylinder head: Aluminum alloy Valve Train: Belt driven, hydraulic lifters Firing Order: n/a Cooling System: Water-cooled, thermostatically controlled electric fan Fuel/Ignition System: Bosch Motronic electronic fully adaptive sequential fuel injection/ignition system, hot-wire air mass sensor, fault memory, dual knock sensors, Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Hvilken motor er best av 2.2L Turbo og 4.2L V8 S4'en er jo litt understyrt fra før av, og vil da V8'ern som er tyngre enn 2.2l gjøre bilen mer understyrt ? Hvilken av de to motorene har størst potensiale ved trimming osv. ? Ingen grunn til å velge 4.2 literen. V8 motoren er tyngre og gir dårligere kjøreegenskaper, i tillegg bruker den MYE bensin! Når det gjelder trimming så har 4.2 literen mest potensiale, fordi den har størst motorvolum, men 2.2L turbo motoren er en utrolig kapabel motor også. Ikke store problemer å hente ut 800-1000HK fra 2.2 motoren, det koster bare skjorta... he he Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 4.2'en koster mere å trimme enn 2.2T, og ikke har den særlig potensiale heller siden det er en na-motor. På den andre siden, de fleste som velger V8 trimmer den ikke.. Går bra nok som den er. Det trenger ikke koste mere enn 10-15k for å få en 2.2t over 300hk.. Morsomme biler er det uansett. Når det gjelder forsikring er v8 enklere å forsikre og koster mindre. Forbruket på en trimmet 2.2t er like høyt som v8, så.. Smaken er som baken. De som ikke liker turbolag men respons velger v8. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Har prøvd dem begge (standard 230 og 286 HK). 4,2 hadde litt ekstra guffe og godlyd, men 2,2 var bedre på alle andre måter. Virket lettere og mer sportslig. Ja, jeg synes også at 4,2 ble enda litt mer understyrt. 4,2 drakk MYE! Ikke noe jeg ville hatt. Hadde helt klart gått for 2,2, noe jeg da også skal i løpet av de neste par årene en gang håper jeg. (Noen som vil kjøpe en 97 Legacy 2WD..? ) Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Turbo-lagg fikser man ved å sette på en ekstra, mindre turbo i tillegg til hovedturboen som tar for seg de laveste rpm'ene, så overtar den større turboen når man er kommet over "lagg-perioden" og kommet litt opp i rpm. Lenke til kommentar
PaulMV Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 bruker 4.2en såå mykje meir enn ein 2.2turbo da?? Er vell ein V8 av ganske ny type..nokon som VEIT kva forbruket er på dei to?? Eg ville valgt V8, men det er pga eg heller vil ha stor motor enn turbomotor Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 En v8 bruker mere når man begynner å dra på. Men der er ikke så mye forskjell når man kjører pent. Men hvis man har en henger bak med tung last tror jeg v8 blir biligere i drift da en v8 jobber lettere en en 4 eller 5 syl motor. Lenke til kommentar
andvsduck Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg har en 2.2t og den bruker 1.2-1.3 med mye korte distanser. Legger man ut på langtur og kjører fint, så går den ned på 0,95-1 liter på mila. Noen som kan fortelle om V8'eren... Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Er ikke 4,2'n til audi hel-alu da? Og veier mindre enn støpjerns 2,2'n? Lenke til kommentar
gjerms Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 På min s4 2,2 T. Jeg kjørte hjem i fra kino i går kveld. Og da lå jeg i 80 km/t hele veien. En strekke på 4 mil. Da kjørte jeg den på 0,82 og det er meget bra syns jeg. Men for og si det sånn! da skal man ikke være hard på gassen 6800 kr så får man 269HK i 2,2 literen. Så da er det vel ingen grunn til og ha v8. Min er original. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Turbo-lagg fikser man ved å sette på en ekstra, mindre turbo i tillegg til hovedturboen som tar for seg de laveste rpm'ene, så overtar den større turboen når man er kommet over "lagg-perioden" og kommet litt opp i rpm. Humre.. Noe lag er det ikke på 2.2t'en.. Den har en liten turbo med minimalt med lag. Drar jevnt og fint hele veien. Dersom du ikke er fornøyd da, bytter du til en Garret GT hybrid-sak så har enda raskere spool-up. Jeg byttet fra k24 til k26 på min 200 som har nesten samme motor. Da fikk jeg noe mere lag, men den dro bedre opp til sperren. Når det gjelder v8 vs 2.2 er det en smakssak. Dersom du syns det er nok med 280hk er v8'en en fantastisk maskin, og det finns feks bare rundt 500 s4 sedaner med 4.2 Spesiell bil mao. Dersom du vil ha over 300hk, og gjerne trimme enda mere, bør du gå for turbomotoren. Jeg hadde 330hk i min 200 som max, og den brukte da 1.2 på snitt, ned i 0.87 på langkjøring. Det er greit med tanke på effekten og vekten på bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå