galskapen Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 lurte på om noen kunne fortelle meg hvordan man lager en hover effekt med to bilder hvor man bruker sånn OnMouseover og OnMouseout.. (emne opprettet grunnet n00bish aktige evner av meg på dette området) Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Arve har en fin tutorial på dette, UTEN bruk av javascript Lenke til kommentar
magikern Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 glem først at du har hørt ordene onmouseover og onmouseout, så kan du starte med å lese nøye igjennom http://www.alistapart.com/articles/slidingdoors før du så leser nøye igjennom http://www.alistapart.com/articles/slidingdoors2 da ender du opp med all kunnskap du trenger for å lage den effekten... Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) jeg synes det blir litt rart med arne sin måte, fordi man har vel gjerne flere bilder enn en. må man lage mange sånne stilgreier for hver link da? eller har jeg ikke forstått? edit: leif og glemte å si at det gjalt linker her Endret 18. mai 2004 av galskapen Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) Det er vel ikke den anbefalte metoden, men tatt ut fra hodet: <div id="bilde" style="background-image: url(bilde1.jpg);" onMouseOver="document.getElementById('bilde').style.background-image = 'url(bilde2.jpg)' " Jeg har ikke testet denne koden enda. Men dog; for mousovers i f.eks. en meny bør man bruke pixy's brilliant rollovers (no preload). Aberet med dette er at IE selvfølgelig bare støtter :hover på a-elementer, og defor kan man ikke gjøre denne typen rollovers på samme måte, og samtidig opprettholde semantisk korrekt kode. Endret 18. mai 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) da ender du opp med all kunnskap du trenger for å lage den effekten... På a-elementer... Se avatar, og ta den gjerne i bruk; det er nemlig IE som har skylden for at :hover ikke fungerer på div og alt annet morsomt... edit: f.eks. Javascripting er nødvendig for at følgende side skal fungere optimalt i IE: http://www.csszengarden.com/?cssfile=/089/089.css&page=0 Her bruker han :hover på divs og IE reagerer ikke Endret 18. mai 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 fikk ikke linken til pixy til å funke Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) fikk ikke linken til pixy til å funke http://www.pixy.cz/blogg/clanky/cssnopreloadrollovers/ skal være slik... Jeg kom inn på microsft sine sider i stad For å komme inn på sidene første gangen skrev jeg bare 'pixy's brilliant rollovers' i adressefeltet.... edit: rettet på ovenfor, og funnet ut feilen.... fourmets MØKKA-funksjon legger automatisk til en ekstra 'http://' inniblandt.... !!! Endret 18. mai 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Arve har en fin tutorial på dette, UTEN bruk av javascript IMO er den nye bedre, sjøl om den er på engelsk.. Trur eg har forklart ting litt bedre der.. Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 IMO er den nye bedre, sjøl om den er på engelsk.. Trur eg har forklart ting litt bedre der.. men jeg forstår fortsatt ikke hvordan man bruker den måten på flere linker samtidig... Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) Du må lage klasser for hver link... Jeg har brukt den på denne... CSS'en ligger her Ligger vel under "kategorien" menu elns... Så kan du se på koden på siden jeg linka til, der ser du hvordan du skal sette opp alt Endret 18. mai 2004 av Jibril2k Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 det hjalp, Jibril... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) den er bedre ja <a href="#" class="roll" style="background-image: url(mø.jpg); height: 20px;"> </a> <a href="#" class="roll" style="background-image: url(mø.jpg); height: 20px;"> </a> <a href="#" class="roll" style="background-image: url(mø.jpg); height: 20px;"> </a> <a href="#" class="roll" style="background-image: url(mø.jpg); height: 20px;"> </a> .roll:hover{ background-position: bottom; } noe slikt ?? har ikke tid til å se over/gjøre det mer grundig... edit: for sen Endret 18. mai 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 men litt off topic: hvordan bruke bilde som bakgrunn på div`s... Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 background: url(bilde.png); Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 background: url(bilde.png); Er det forskjell til: background: url("bilde.png"); ? Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Nei, jeg tror ikke det... Det funker med dette også: background: url('bilde.png'); Så jeg skulle tro det ikke har noe å si Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 men jeg får stadig ikke den måten til arne å funke.. mener da jeg har gjort alt riktig *link Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) Er det en grunn til at ikke siden din vises? Edit: Du har jo ikke linket til et stilsett... Edit2: Jo, det hadde du Endret 18. mai 2004 av Jibril2k Lenke til kommentar
galskapen Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 siden vises da den.... er jo ikke stort bortsett fra forsøket på de hover buttonsene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå