Gå til innhold

Har man bruk for et lydkort?

Anbefalte innlegg

Har man bruk for et Lydkort hvis man har intigrert lydkort i hovedkortet?

Hvis man f.eks skal ha 2.1 høytalere?

Og hvorfor er det som regel bare 3 lyd utganger når den f.eks. støtter 7.1, mens det på lyd kort som støtter 7.1 lyd har mange flere utganger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg likte ikke det innebygde kortet på mitt asus P4C800. derfor kjøpte jeg toppmodellen fra Creative, og det er et hav av forskjell ( og det bør det være da lykortet koster med enn hovedkortet!) :p

Bedre signal to noise ratio, optiske inn og utanger, høyere volum, flere effekter, bedre volumstyring, bedre opptaksmuligheter, 7,1 i stedet for 5,1 men det spiller ingen rolle, eax, thx - godkjent, dts for å koble til hjemmkinoen, lettere å foreta justeringer o.s.v

Lenke til kommentar

I de fleste integrete lydkort kan du velge hva utgangene skal brukes til eks: velge om du vil ha bakhøytalere i den ene inngangen eller mic inngang.

Derfor kan du ha surround med ferre innganger på slike kort enn på skikkelige lydkort der ver utgang/inngang normalt bare er til en ting.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Har du ikke super god hørsel så holder det med de intigrerte lydkortene som er på de fleste nye HK.

Det holder å si "hvis du har normal hørsel og et relativt greit anlegg, så trenger du noe bedre enn det innebygde lydkortet". ;)

Lenke til kommentar

Kan ikke si annet enn at jeg slenger meg på de over?

har et eksempel på et bra og dårlig innebygd lydkort!

Har selv et Gigabyte GA-K8VNXP K8T800 hovedkort, toppmodellen til gigabyte i K8T800 serien.

Dette har knakene god lyd og er alt jeg trenger, for å si det slik.

gir veldig klar og fin lyd.

Men lånte et Gigabyte K8N Pro basert på nForce3 brikken, og dette ga i mine øyne ALTFOR dårlig lyd..

det ble ekko, selv når jeg logget på windows.

Sier litt om kvaliteten, og at du bør litt opp i prisklasse om du skal ha gode integrerte lydkort!

hvis ikke, så er jo Creative SOundblaster 5.1 live et knallkort til en rimelig penger (215 kr på MPX.no) og er en fin oppgradering.

Så det er jo opp til deg om du faktisk vil bruke mer penger på et hovedkort, eller et PCI kort :)

Uansett, håper dette gav deg litt mer utfyllende info :)

Lenke til kommentar

På min P4 3.0 GHz har jeg et dedikert lydkort, i og med at jeg bruker et relativt dyrt anlegg som PC-høyttalere. Da tror jeg ikke det holder med et integrert. Men på en AMD-maskin som jeg skal bygge opp nå hjemme hos foreldrene, med et Asus A7N8X-E Deluxe hk i bunn, kommer jeg ikke til å kjøpe et dedikert lydkort, i og med at det integrerte SoundStorm lydkontrolleren skal gi rimelig bra lyd.

Lenke til kommentar

Hei!

Bruker for tiden en shuttle sn41g2 mini-pc som cd-spiller/mp3 spiller i stua. Helt ok lydkvalitet onboard. Var kanskje litt varmere/snillere lyd da jeg hadde et creative audigy2 kort i den, men hører ikke noen veldig stor forskjell.

Har også hatt hovedkort med dårlig lyd, så kvaliteten på onboard lyd varierer for ulike hk. Tror du må tenke ut selv hva du skal bruke lyden til og så bestemme deg om du trenger å legge til et lydkort.

Det er også ganske vesentlig hva du har tenkt å bruke pc-en sammen med. Selv har jeg den koplet til et kurant stereo-anlegg med bra høytalere. Da vil også dårlig lydkvalitet på utgangen fra pcen ha mye å si. Har man små, billige pchøytalere tilkoplet er det vel neppe så mye å hent på et dyrt lydkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...