Gå til innhold

Redusere STØY...

oarnoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har jobbet mye med å redusere støy. Det er nesten ingen grenser for hvor langt du kan gå, det avhenger av hvor mye man ønsker å modde og hvor mye penger man vil bruke. Det er jo litt kjipt å kutte i vei med Dremelen når man akkurat har fått skrudd sammen maskinen...

La oss ta det enkleste først:

- Hva støyer mest i ditt oppsett?

- PSU - den kjenner jeg ikke, men den har bare 80x80mm vifter. De mest stillegående har en 12cm vifte som snurrer på et behagelig turtall. Din PSU er temp. kontrollert, det vil si at den kanskje er stille de første minuttene, for så å bråke mer når PCen blir varm.

- Skjermkort - 9800 Pro suger strøm og utvikler dermed mye varme. Her finnes det bedre kjølere fra Zalman etc. som er enten passive eller har en stillegående vifte på en diger kjøler.

- Kabinettvifter? Har du det? Mulig det fulgte med kabinettet? Bråker den/de?

- Luftinntak? Hvor kommer luften inn? I fronten? Ulempen er at da kommer også støy ut i front. Det beste er å sage ut et hull i bunnen av kabinettet.

- Harddisker. WD er ikke kjent som stillegående akkurat.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lokalisert litt støykilder... Faktisk så var det PSU og CPU vifta som støyet minst.... skjermkortet var hovedsynderen for en litt mer høyfrekvent viftestøy... jeg skrudde av den ene kabinettvifta i toppen som blåser luft UT.. det hjalp en hel del. Regner med det skal gå bra? jeg har fremdeles en kabinettvifte som suger luft inn i front og så får PSU ta seg av å blåse ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...