oarnoy Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Har nettopp bygd en pc med disse specs (socet 754 versjon av cpu viften) http://www.avisuell.no/files/forslag.jpg ...Men syns det støyet litt vel mye. Jeg er ikke så inne på dette med å kontrollere vifter osv. Finnes det noen sikre og gode måter å redusere støy på? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg har jobbet mye med å redusere støy. Det er nesten ingen grenser for hvor langt du kan gå, det avhenger av hvor mye man ønsker å modde og hvor mye penger man vil bruke. Det er jo litt kjipt å kutte i vei med Dremelen når man akkurat har fått skrudd sammen maskinen... La oss ta det enkleste først: - Hva støyer mest i ditt oppsett? - PSU - den kjenner jeg ikke, men den har bare 80x80mm vifter. De mest stillegående har en 12cm vifte som snurrer på et behagelig turtall. Din PSU er temp. kontrollert, det vil si at den kanskje er stille de første minuttene, for så å bråke mer når PCen blir varm. - Skjermkort - 9800 Pro suger strøm og utvikler dermed mye varme. Her finnes det bedre kjølere fra Zalman etc. som er enten passive eller har en stillegående vifte på en diger kjøler. - Kabinettvifter? Har du det? Mulig det fulgte med kabinettet? Bråker den/de? - Luftinntak? Hvor kommer luften inn? I fronten? Ulempen er at da kommer også støy ut i front. Det beste er å sage ut et hull i bunnen av kabinettet. - Harddisker. WD er ikke kjent som stillegående akkurat. Lenke til kommentar
oarnoy Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 Nå har jeg lokalisert litt støykilder... Faktisk så var det PSU og CPU vifta som støyet minst.... skjermkortet var hovedsynderen for en litt mer høyfrekvent viftestøy... jeg skrudde av den ene kabinettvifta i toppen som blåser luft UT.. det hjalp en hel del. Regner med det skal gå bra? jeg har fremdeles en kabinettvifte som suger luft inn i front og så får PSU ta seg av å blåse ut... Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 OK, du kan jo kjøpe deg en enkel viftekontroller til kabinettviften bak, slik at du kan sku den ned i nesten lydløs tilstand: Du kan f.eks. bruke en Zalman Fanmate til kr 39,-. Du kan bruke en Zalman GPU-kjøler til skjermkortet eller tilsvarende. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg har samme skjermkort, skifta til Zalmanheatsink med Zalman vifte, det hjalp godt! (Trenger ikke vifta, men vet jo aldri om jeg skal clocke litt ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå