Gå til innhold

Måle temperatur med sensor!

Anbefalte innlegg

Jo, jeg har vanskligheter for å finne nøyaktig temperatur (postet før), ettersom BIOS viste en temp, AIDA viste en CPU temp og en CPU sensor temp som begge viste forskjellig fra BIOSEN, samme med MBM5 osv..

Jeg har også en Aerogate II, og med den følger det med et par sensorer som man skal bruke til å måle tempen på diverse komponenter. Etter meget uklare meninger om hvor jeg kan plasere den for å få CPU temp uten at den smelter og kortslutter hele dritten så kom jeg frem til en ide, hva med å feste den til heatsinken på CPU vifte, vil dette vise noen lunde nøyaktig temperatur? eller vil det være mye kaldere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal feste den sensoren så stikker du den bare under ribben, inn til kjernen..

Siden kjøleren ligger på putene på prosessoren så blir det akkurat passe mellomrom til å stikke føleren inn i mellom.. til den stopper..

Da får du så nøyaktig temp som overhodet mulig med eksterm måler..

Du kan jo seff ta av ribben og tape den fast.. bare å passe på at den ikke kommer i kontakt med overfalten av kjernen

Lenke til kommentar

har lest at for å få temperaturen mest riktig, så må du ta ledningen til sensoren og dele den i to på midten. som vist på tegningen under:

bilde11.JPG

De to tynne ledningene skal du trè mellom CPU pinnene og legge sensor på midten under CPU, altså i firkant krateret i sokkelen.

Lenke til kommentar
hmm, men jeg kan jo ikke kontrollere hvor den ligger hvis jeg bare stikker den under kjøleren, den vil jo bare skli så langt den den kommer..

den vill jo ikke skli lengre enn til kjernen skjønner du.. Siden kjøleren er presset i mot så stopper den der.:)

Gef: slik kan det også gjøres.. Men må du ikke ha ganske tynne ledninger for å få den i mellom socketen og cpu da

Lenke til kommentar
Gef: slik kan det også gjøres.. Men må du ikke ha ganske tynne ledninger for å få den i mellom socketen og cpu da

De må iverrtfall ikke være tykke nei. Men på de fleste sensorer, pleier det å være rimelig tynne ledninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...