Gå til innhold

Hvordan kutte i Lian Li?


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke bruke en hullsag vis det går da??? Har aldri brukt det før men burde gå. Kjør på med en sånn først så finnpuse etterpå... Tror det skal gå da eller...

 

Skal lage hull i Chieftec'en men har ikke gjort det før så trenger tips jeg også...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at noen sier at du skal bruke fintannede blad for kutting i aluminium, det er bare tull. Bruk grovtannet fordi alu "klabber" og tetter igjen tennene på bladet.

Har jobba såpass mye i alu at dette hvet jeg.

 

Masker over med papitrteip, tregn det du skal kutte ut, borr ut et 12 mm hull til bladet (på det som kasl hives) og sett igang med kuttinga.

Lenke til kommentar

jepp bruk stikksag på bakerste vinduet ser det ut som og dremel elelr hullsag på viftehullet

 

edit. en ting til. når du bruker stikksag på bakerste borrer du først ut hjørnene da blir de runde bruk et stort borr så stort som mulig(ikke for stort da men)

Endret av stidz
Lenke til kommentar
Dremmel er ei barneleke, og bør unngås.

Noe som sier meg at du kommer til å møte en del flaming på grunn av det der... (selv om det muligens er riktig :p)

Jeg blir ikke overasket om det kommer noe, eller mye.

Men jeg har tilgang til, og er vant til å bruke orntlig verktøy.

Lenke til kommentar
hva er det som er onklig verktøy da?

For å lage hull/åpninger i et kabinett, så har en rotterumpe, hullsag, bor, rettsliper, plasmabrenner og lokker til å leke med.

Hvis det er en forstørrelse av en eksisterende åpning så er lokkeren suveren, det blir ikke spon av den (en lokker er et stanseverktøy). Mens rettsliperen er et mer krevende verktøy å bruke manuelt, i en jigg er det suverent. Men spon vil sprute i alle retninger.

Hvis en vil ha noe spesielt, så er jo dreie/frese maskiner glimrende. Og et maskineringssenter vil være konge.

 

Det er også mulig å lage litt spesielle åpninger med spiker, eller noe annet som kan slås gjennom stål/aluminiums plater. Ikke i pleksi, for det vill sprekke.

Eller en kan ta og brenne hull med sveisepinne eller MIG/MAG, TIG/TAG. Eller skærebrenner, Det vil gi et veldig spesielt utseende.

 

Men en må ikke glemme godt gammaldags verktøy som baufiler, filer.

Og sist med ikke minst: sandpapir for å avslutte jobben, for å få et pent resultat.

 

Nå skal jeg ikke påstå at jeg har alt dette verktøyet hjemme, for det har jeg ikke (skulle ønske det da :love: ). Men det jeg ikke har, har jeg tilgang til.

 

Vi hadde en Dremmel på jobben, og det holdt ikke mål. Kutteskivene splitta og fresene var for dårlige. Det er en leke og ikke noe mer,

Lenke til kommentar
hva er det som er onklig verktøy da?

For å lage hull/åpninger i et kabinett, så har en rotterumpe, hullsag, bor, rettsliper, plasmabrenner og lokker til å leke med.

Hvis det er en forstørrelse av en eksisterende åpning så er lokkeren suveren, det blir ikke spon av den (en lokker er et stanseverktøy). Mens rettsliperen er et mer krevende verktøy å bruke manuelt, i en jigg er det suverent. Men spon vil sprute i alle retninger.

Hvis en vil ha noe spesielt, så er jo dreie/frese maskiner glimrende. Og et maskineringssenter vil være konge.

 

Det er også mulig å lage litt spesielle åpninger med spiker, eller noe annet som kan slås gjennom stål/aluminiums plater. Ikke i pleksi, for det vill sprekke.

Eller en kan ta og brenne hull med sveisepinne eller MIG/MAG, TIG/TAG. Eller skærebrenner, Det vil gi et veldig spesielt utseende.

 

Men en må ikke glemme godt gammaldags verktøy som baufiler, filer.

Og sist med ikke minst: sandpapir for å avslutte jobben, for å få et pent resultat.

 

Nå skal jeg ikke påstå at jeg har alt dette verktøyet hjemme, for det har jeg ikke (skulle ønske det da :love: ). Men det jeg ikke har, har jeg tilgang til.

 

Vi hadde en Dremmel på jobben, og det holdt ikke mål. Kutteskivene splitta og fresene var for dårlige. Det er en leke og ikke noe mer,

Blir vel ikke så pent med plasma skjærer på så tynne materialer da, når jeg har sett slike saker i aksjon så er det bestandig en stygg kant etterpå. Bruker du derimot en vannskjærer eller en laser snakker vi om fine snitt og ganske nøyaktig kutt.

Lenke til kommentar

Det har litt med innstillinga på maskin, men på alu er det vaskeligt å få et bra resultat. Jeg snakker om disse som likner litt på TIG/TAG, ikke de svære med vannbad.

Vannkutting er jo suverent, gir helt strøkne kanter. Laser krever noe mere etter atbeid for at det skal bli strøkent. En omgang med gradekniv. :)

Men dette er noe jeg ikke har tilgang til. Jeg kjenner en som har,laser og stor automatisert platenibbler. Men om jeg får lov til å leke med det, er et heelt annet spørsmål.....

 

Glemte en, platenibbler. Kult lite verktøy. Lager halvmåner. Hvis det ikke er åpninger på mindre en ca 12mm, så er dette verktøyet utmerket til frihånds utskjæringer.

Endret av bigbom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...