Gå til innhold

WD1600 ble "unreadable". (SP1 ordnet dette)


Anbefalte innlegg

Hei

På søndag 15/5 skulle jeg installere Windows Xp pro på nytt fordi jeg har byttet hk, ram, cpu og grafikkort.

 

Har nå:

A 64 3000+

Asus K8V

3 stk Corsair XMS 3200 512mb

WD800 og WD1600

 

Begynte med å flytte alt av nyttig innhold over på hdd 2 (WD1600) fra hdd 1 (WD800). Tenkte jeg kunne bruke hdd 2 som backup og at dette ville gå knirkefritt. Bootet fra xp cd'en og begynte på formateringen av hdd 1. Jeg la merke til at på oversikten over hdd'er man ville installere på/ lage partisjoner viste det seg at hdd 2 ikke var partisjonert lenger, men viste seg som bare en helhetlig hdd på ca 130 gb. Stusset ikke noe mer over dette og formaterte hdd 1 og installerte Xp. Dette gikk fint, jeg kom inn i windows etterhvert og installerte drivere for hk, skjermkort og ethernet kortet. Men når jeg gikk inn på min datamaskin fantes det nå bare 3 hdd'er, partisjonert av hdd 1 WD800... Hva f, tenker jeg. Sjekker ut i kontrollpanel og på computer management. Der stod det at hdd 2 WD1600 var unreadable. Leste på support og help og fant ut at når en dynamisk disk er unreadable er det som oftest en liten feil/ en liten skade på disken, som ikke omfatter hele.

 

Hva gjør jeg? Er det noen måte jeg kan reparere disken, et program kanskje, for å finne igjen filene mine som er eller var ganske uvurdelige; prosjekter, dokumenter, prosjekter o.l. skolearbeid mm.

 

Takker så mye på forhånd. Håper jeg har en liten sjanse til å få tilbake filene mine. :(

 

Filsystem : NTFS...

Endret av mistabeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker så mye for svarene til Subwoofah og Goophy!

Skal teste begge programmene i en ledig stund, sannsynligvis på torsdag. Håper flere kommer med synspunkter angående disse programmene og evt nevner flere...

Nå gjenstår det bare å se om jeg kan få tilbake filene og ikke minst et engelsk særemneprosjekt som skulle vært fremført i dag. (Heldigvis er læreren veldig forståelsesfull ;) )

Lenke til kommentar

Mente å spørre om du har gjort dette :

I disk management, "nederste" vindu, til venstre,

Trykk på "Disk2", høyreklikk, velg importer

deretter, høyreklikk -> reaktiver.

 

PS :

har du lagt inn SP1, eller reg-fix for disk >137GB ? ( 48 bit LBA ) ?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

BearCat: Skriver denne posten etter rykende fersk installasjone av xp pro og sp1, og sp1 fikset problemet. Leste på WD sin hjemmeside om akkurat det du nevnte 48 bit etellerannet og at jeg må ha sp1 for å kjenne igjen harddisker som er større enn 137gb på en riktig måte...

Takker igjen for respons! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...