haqbar Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg har tenkt til å bygge meg en spill PC til ca. 5-7000 (gjerne så billig som mulig) Lurer på hvor jeg skal kjøpe deler jeg trenger og om noen vet om det lønner seg å kjøpe fra andre land (kanskje amerika nå som dollaren er så lav). Kan noen også lage en liste med alle komponenter som trengs til en hel PC. Kan noen fortelle meg forskjeller og likheter og ulemper og fordeler med Pentium og AMD baserte systemer. PCen skal mest brukes til CS (den burde være grei nok til å kjøre HL2 når det kommer i en eller annen fjern fremtid). Noen som har linker til noen bra PC butikker? Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) Sist jeg kjøpte pc var i mars. Då kjøpte jeg i fra netshop.no. Synses at det er den butikken som har de "beste" prisene kontra service. De å handle fra utlandet er ikke så smart. Du kommer ikke til å tjene noe på det. Si at CPU'en din er ødelagt grunnet fabrikkfeil så må du sende den til USA. Pluss at du får ikke de samme rettighetene som i Norge (angrefrist/reklamasjon) Skal du spille anbefaler jeg et AMD(64) oppsett. Det hadde vært greit med litt mer info. Skal du ha skjerm, mus, tastatur etc? Endret 18. mai 2004 av svalbard Lenke til kommentar
slemslem Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Skal du spille anbefaler jeg et AMD(64) oppsett. Hvorfor i all verden anbefales 64 bit cpu til dette? Såvidt jeg har fått med meg kan du få tak i Windows XP 64 bit edition på beta nå, men jeg har enda ikke hørt om et eneste spill som bruker 64 bits instruksjoner, og kan utnytte dette? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 I prisguiden et sted er det en liste over alle Webshoppen i norge, fra en av dem handler du. Det du trenger til en komplett pc er: -Hovedkort -Prosessor (CPU) -Prosessorkjøler -Minne (Ram) -Harddisk -Skjermkort -Kabinett med strømforsyning "Ekstrautstyr": -CD-Rom/DVD-Rom -Diskettstasjon -Skjerm -Tastatur -Mus Om noe mangler får noen si ifra Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Her er mitt forslag fra komplett: LG DVD-spiller IDE 16x/48x Bulk Hvit (GDR-8162BB) AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire AVANTECH Medium Server Tower Skrueløst Kabinett m/300W TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA Igloo Silent Breeze 462 II XP3000+ Totalt: 6017.76 uten frakt Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg handler for det meste hos Komplett.no, om det ikke er noe spesielt, som jeg da handler hos MicroPlex. Webshops.. Komplett.no MPX.no PS-Data.no Det du trenger til en PC er vel ca dette; Kabinett (om du er CS-nerd må du ha casemods) CD/DVD-spiller (brenner) CPU (Prosessor) Kanskje en Floppy (ganske utgått, men koster 100 spenn) HDD (Harddisk. CS tar ikke så mye plass akkurat, men kjekt å ha en del.. Hovedkort Høyttalere (kanskje viktig med god lyd om du er 1337 (headset?) Diverse kabler ? Tastatur/Mus Lydkort (som sagt, god lyd er kanskje viktig ?) RAM Diverse kort (nettverk++) Programvare..? Skjerm Skjermkort Kjøleutstyr Tok bare en kjapp titt på Komplett.no sine overskrifter, tror jeg fikk med meg det viktigste.. Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) Skal du spille anbefaler jeg et AMD(64) oppsett. Hvorfor i all verden anbefales 64 bit cpu til dette? Såvidt jeg har fått med meg kan du få tak i Windows XP 64 bit edition på beta nå, men jeg har enda ikke hørt om et eneste spill som bruker 64 bits instruksjoner, og kan utnytte dette? For 64bit er mer framtidsretta. Greit nok at det kansje blir litt over kill, men han får da en pc som holder en stund. Dessuten så er 64bit bedre i spill. Og det er kommet ut en beta versjon av XP 64bit. Uansett så har jeg jo satt opp 64 i parantes. Altså et kan det være et 32bits oppsett. Endret 18. mai 2004 av svalbard Lenke til kommentar
DePress Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Fremtidsrettet? Ved å kjøpe en PC til mellom 5.000 og 7.000 kroner? Muha! Hvis du skal ha en PC som i noen som helst grad kan kalles fremtidsrettet... så er dette prisen for grafikkortet alene.... En budsjett-PC kan pr definisjon ikke være fremtidsrettet. En selvmotsigelse. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Du kan jo bruke HW.NO sine anbefalinger(øverst i venstre hjørne). Der finner du forskjellige oppsett og alle butikkene som selger delene. Selv brukte jeg HW.NO sine anbefalinger når jeg bygde meg PC første gangen. Her på forumet vil du sikkert bare få et hav av forskjellige svar, som gjerne er basert på smak og behag. HW.NO sine anbefalinger anbefales Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) - Seagate 120GB IDE ATA/100 7200RPM 750,00 - Arctic Cooling Silencer 64 TC 195,00 - FIC Radeon 9600 Pro m/128Mb 128bit 1 251,00 - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2,5 899,00 - Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x 325,00 - AOpen H600B Svart, 350W, W/USB 2.0 board 750,00 - Gigabyte K8NSP nForce3 250 1 195,00 - AMD Athlon 64 3000+ Tray 1 675,00 Totalt: 7040,[email protected] Endret 18. mai 2004 av svalbard Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg tenkte jeg skulle svare litt på hvor du kan kjøpe deler/komponenter, jeg kjøper relativt mye fra nettet og butikkene endrer seg over tid med tanke på service, heldigvis endrer det seg som oftest i positiv retning. De jeg har postitive erfaringer med er: Netshop MPX MicroPlex - litt mer spesielle ting komplett er og en stor aktør i dette markedet, jeg har hatt noen returer der som tok veldig lang tid og feilsending av varer, men dette er en stund siden, og jeg har hørt at de har endret service innstillinga mye etter dette, så ville sjekket de og. hvis det er noe du lurer på om produktene du lurer på å bestille så kan det være greit å sende mail til den aktuelle butikken, da har du svaret svart på hvitt. Mvh Smope Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå