Gå til innhold

Casio Exilim EX-Z40 eller Pentax Optio S4i

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pussig - skulle til å poste samme tråden. Er også på jakt etter et lite og raskt kamera for å kunne ta bilder av de håpefulle, og på tur.

Begge er så vidt jeg vet like raske. Har sett tester hvor de har målt oppstartstider ned til 1.6 sek.

Her er hva jeg har merket meg ved de forskjellige modellene

Z40

Super batterilevetid, ca 360 bilder! :thumbup:

Stor skjerm - med dårlig oppløsning. Synes den blir litt kornete.:no:

Mulighet for å styre hvitbalanse/eksponering direkte med høyre/venstre pil

Må kobles til docking for lading/USB tilkobling

Ikke TV-ut /USB tilkobling i kamera

Ved å raskt trykke utløseren helt ned velger den fokus ut fra bla. brennvidde - lynraskt, men kanskje ikke alltid best fokus. (Auto Pan Focus)

S4i

God batterilevetid - ca 180 bilder , men ikke som Z40.

Litt mindre skjerm - samme oppløsningen, føles skarpere.

Utseendet :-)

Egen Quick-knapp som kan tilegnes en manuell funksjon :thumbup: (manuell hvitbalanse +++), i tillegg til høyre/venstre pil som også kan styre en funksjon.

TV-ut og USB tilkobling i kamera

Lades i en "docking", men det er ikke USB i dockingen. Lader tar også et ekstra batteri.

Kontroll over oppskarpning,fargemetning,lysstyrke i kameraet. :love:

Er som sagt også i tvil. Pentax er det hjertet sier, men lommeboka maser stadig om prisforskjellen på 550kr..... plages :-)

Om noen eiere av Z40 eller S4i kunne postet noen erfaringer - både positive OG negative, hadde det blitt satt stor pris på :-)

Endret av Freeload
Lenke til kommentar
hvis du bare knipser bilder med exilim'en så målte vel akamera dette til over 1000 bilder?

Tallet hentet jeg raskt fra Casios egen reklame, hvor da det er brukt gjeldende standard for måling av antall bilder. (Hvor mange med LCD på, blits, zooming, av/på osv...)

Ønsker ikke en "pirke" debatt (selv om det sikkert er mye feil i det jeg har skrevet) - men hjelp til å ta en beslutning. Er også klar over ulempene med disse kameraene, men til behovet er de "perfekte".

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

JEg var selv usikker da jeg bestilte kamera, men valget falt på pentax, vet egentlig ikke akkuratt hvorfo, men jeg er fornøyd. Kameraets debut var på russetreff i kongeparken, da hadde jeg kamera på så godt som hele dagen lang, fra jeg kom hjem fra skolen fredag med en pause et par timer natt til lørdag og så en god stund ut på dagen på lørdagen. På den tiden tok jeg vel ca 120 bilder i tilleg til dem jeg sletta underveis(og det var ikke rent få) da ladet jeg batteriet i et par timer(hadde med agregat) før det blet tatt i bruk igjen, selv om det ikke var helt oppladet holdt det til en stund ut på søndagen før batteriet røk. Tok vel 100 bilder den gangen. Edit: kom på at det var en ide å si at jeg skrudde av og på kameraet en haug med ganger den dagen, noe som sikkert også bruker en god del batteri(skyve linsen ut og inn osv)

Om batterilevetiden er dårligere enn på z40 kan vi vel ikke helt vite før akamera kommer med en test av det, slik at testen kommer på ca samme premisser. JEg har prøvd å lade ut kameraet selv, men da ved bruk av seriebildefunksjonen som kan gi ganske stilige filmer(360 graders visning av rom) Klarte å ta en haug med bilder 500+ før jeg merket at batteristreken gikk ned noen hakk.

En ekstra fordel er at det går utrolig kjapt å bla igjenom bilder. Om en tar mange bilder rett etterhverandre kan faktisk bla gjennom bildene med en hastighet på opp i mot 10 bilder per sekund om en holder inne blaknappen, noe som er meget stilig(kanskje ikke like stilig, men utrolig morsomt)

Jeg må også si at jeg liker utseende på kameraet.

Å Stille på om en skal ha blitz eller ei, hvilken type forkusering, makro, manuell osv er meget lett. Det samme gjelder de ulike forhåndsinnstilingene for panorama, selvportrett osv.

På testen av z40 leste jeg at det var brukt meget raske minnebrikker av sandisk og kingston og at det ga bedre resultat. JEg merker selv heller liten forskjell på min 512MB Sandisk ultra II(9/10MB/s) brikke og en standard sandisk 256 brikke(2MB/s). Eneste er at den er bittelitt raskere med å vise bildet i bildevisningen rett etter bildet ble tatt. Formatering av brikken tar også bittelitt kortere tid. Overføring av bilder går allikvel ikke mye raskere tross den store farten på brikka.

Det eneste minuset mitt med kameraet er at det er utrolig tregt ved bruk av blits. Noen ganger ser det ut som det tar bildet uten at blitsen går av om en trykker knappen helt ned etter å ha fokusert om blitsen ikke er ladet opp. Det er vel det som for meg er det største minuset.

Er det noen andre spørsmål angående kameraet dere lurer på, er det bare å legge inn et spørsmål, men husk dette er mitt først kamera, foruten familiens mju 300(som jeg er heller mindre fornøydmed)

edit : Med tanke på å svare på spørsmålet, barn i fart. Er ikke så ofte barn er i så mye aktivitet etter mørkets frembrudd, og da blir minuset med blitzen mindre viktig. Skal en ta kameraet ut av bukselomma og raskt ta et bildet er kameraet utrolig raskt, etter min mening. tok tida til ca 3,1 sekunder fra jeg trykka på på-knappen til jeg fikk tatt et bilde uten blits, ca 3,6 sekunder med blitz. Bare å starte kameraet tok for meg ca 2,3 sekunder. Husk at jeg tok både tid og bilde osv, en del forsinkelse på dette nivået, men tidene kan jo være en veileding.

Til å avslutte må jeg si at jeg er meget fornøyd med kameraet.

Endret av Svedda
Lenke til kommentar

Supert! - Takk for tilbakemeldingen.

Godt å høre at det ikke er krise hvis en ikke jkøper et ScanDisk Ultra II kort!

Hjertet sier fremdeles Pentax, men Elkjøp har gått helt amok på Z40. Er nede i 2989 når dette skrives.... det er billig ....

Lenke til kommentar

Jeg betalte 4200, er ikke sikker på om det er verdt mellomlegget må jeg si, men jeg har ikke sammenlignet kameraen. Da jeg bestilte for litt over 2 uker siden tror jeg billigste z40 lå på omtrent 3500(ikke inne), da gikk det. ER uansett meget fornøyd med kameraet, men har desverre ikke prøvd z40. Får håpe akamera leser posten og ser interessen i pentax sitt s4i og tester det slik at vi får en dom av noen som har testet begge.

Lenke til kommentar

Vet at Steve har testet begge... skal legge inn noen linker om et lite øyeblikk

Test av S4i

Test av Z-40

Har sammenlignet testbildene og synes at Z-40 gav mindre støy på en del av bildene, men samtidig var de også litt "blasse". S4i har mulighet for å justere dette som en del av instillingene.

edit:

Noen flere tester:

PcMagazine

Test av S4i

Test av Z-40

Tar kvelden nå, men skal sove på tilbudet fra Elkjøp... vil helst ha S4i - men kjenner mange fornøyde Z3 eiere... og så var det prisen da... blir mye tilbehør for differansen... :hmm:

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Hmm...Steve gav ikke akkurat Pentax Optio S4i et godt skussmål. Han anbefaler klart Casio og Canon sine kameraer i steden. Selv forrige modell, Optio S40, er bedre enn S4i!

The overall image quality in 2304x1728/ mode was disappointing. Most of our test shots were very soft, a number of them appeared out of focus on the far-left side of the frame. When using the flash (forced On) outdoors it dramatically changes the white balance, skin tones, and color saturation. You can see this by taking a look at our  sample photos.

[...]

The Optio S4i would not be my first choice for a high-resolution, ultra- compact camera. Hopefully the next version of this camera will solve the image quality problems, or possibly a future firmware upgrade (Not the version 1.01 listed below.) If you must have the smallest digicam available, we recommend looking at Canon or Casio, both of their current offerings in this class are far superior. If you don't mind a slightly larger camera than go with the Optio S40.

Lenke til kommentar

Leste dette selv og føler meg litt dum for å ha brukt over 1000 kr mer på et kamera som faktisk er dårligere en z40. :( Men jeg er allikevel fornøyd, billedkvaliteten er grei, men faktisk ikke noe spesielt bra. Grunnen til at jeg kanskje syns kvaliteten var bra var at det eneste jeg har hatt å sammenligne med er familiens mju300 som er alt annet enn godt ;)

Lenke til kommentar

Begynner i det heletatt å lure på om jeg er på riktig spor. S4i frister mest, og er mindre enn Z-40. Men så var det prisforskjellen...

Tror jeg kommer til å bestille Z-40 fra Elkjøp i dag, og ha det i noen dager for å se hvor fornøyd jeg blir med bildene. Skulle jeg savne mer manuell kontroll, så leverer jeg tilbake og kjøper S4i. Skulle jeg ikke like bildene (fokus/skarphet, støy +++) så vil heller ikke S4i være noe da de har lik optikk (og CCD??)

Update:

Elkjøp ble utsolgt mens jeg skulle bestille, samme med NetShop.... kan ikke si jeg ble så veldig skuffa, for med de billigste butikkene ute av bildet var det ikke vanskelig å sende en bestilling på S4i til databutikken.... nå er det bare å vente :-)

(Poster erfaring på S4i når jeg får det, og får testet det skikkelig)

Endret av Freeload
Lenke til kommentar
Leste dette selv og føler meg litt dum for å ha brukt over 1000 kr mer på et kamera som faktisk er dårligere en z40. :( Men jeg er allikevel fornøyd, billedkvaliteten er grei, men faktisk ikke noe spesielt bra. Grunnen til at jeg kanskje syns kvaliteten var bra var at det eneste jeg har hatt å sammenligne med er familiens mju300 som er alt annet enn godt ;)

Hvis det hjelper, så kan jeg fortelle deg at enkeltstående tester ikke er noe å stole på. Har lest det totalt motsatte av dette, nemlig at Optio S4i banker Casio sine tilsvarende modeller ned i støvlene.

Så enkeltstående tester er ikke noe å stole på... ett kamera kan vinne en test, og komme på sisteplass i en annen. Jeg stoler ikke på tester, før jeg har sett mange som mener det samme. Har ofte vært uenig med Steves Digicams, og har sett noen tester derfra, der han mener totalt motsatt av de fleste andre tester.

Lenke til kommentar

Afseth... du sier det nesten... alle tester er mer eller mindre subjektive, og det som blir sagt er dermed ikke objektive sannheter. En del spesifikasjoner er målbare og kan ramses opp og vurderes, mens enkelte ting blir personlig synsing. Derfor - man må lese flere tester og ikke minst prøve fleree kameraer om man har muligheten til det. Legg vekt på det du synes er viktig!!

Jeg har selv kjøpt et Casio Z40 og er meget godt fornøyd med dette kameraet. Canon IXUS 400, 430 og 500 var også med i vurderingen. Om jeg utelukkende skulle ha fokusert på bildekvalitet, ville jeg ha valgt et av Canon kameranene. Men, de er større fysisk sett - noe som gjorde at de ikke ble valgt. For meg er det viktig at kameraet skal være lite i fysisk størrelse og at de ikke veier så mye. Jeg er av den tro at større kameraer sjeldnere blitt tatt med ut av huset, og man går dermed også glipp av flere "gylne øyeblikk". Jeg vektlegger selfølgelig også bildekvalitet, og jeg er kjempefornøyd med de bildene Casioen har tatt for meg... Jeg er absolutt ingen fotoekspert, men bildene Casioen tar overgår alle forventninger jeg hadde på forhånd. Kjenninger som har sett bildene jeg har tatt vurderer også å kjøpe en Casio Z40.

Summa summarum - det viktige er å velge det som er viktig for deg! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...