Gå til innhold

Diverse el-spørsmål

Anbefalte innlegg

SKal mekke Power-, Reset- og dvd-eject knapp. Er det såkalte 1-pol trykkbrytere jeg skal ha da? Slike som kun kortslutter så lenge jeg holder knappen inne?

Hvilken volt kjører power- og hd-led på i front av kabinetter? Kan jeg parallel-kobble en ekstra led på power-led uttaket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du har rett med hensyn på bryterne, en-polig momentan bryter. Det vil si at det kun er kontakt så lenge bryteren holdes inne.

Når det gjelder Power led så er disse ikke spenningsavhengige men skal ha en begrenset strøm, vanligvis 20mA. Når denne strømmen går gjennom dioden oppstår det et spenningsfall over dioden, dette ligger normalt på 1.2-2V. Dette er spenningen som noen leverandører viser til når de sier at en LED er 2V.

For å få fullt lys på dine power-leds må du kople de i serie slik at samme strømmen går gjennom begge diodene. Hvis du paralellkopler diodene vil den av diodene som har det laveste spenningsfallet "stikke av" med all strømmen og den andre dioden vil lyse svakt eller ikke i det hele tatt. (for tvilerne - paralellkople en grønn og en rød diode - og se hva resultatet blir!) Noen vil hevde at det å paralellkople dioder går bra, forutsetningen er at de har samme spenningsfall, de bør da helst være fra samme produksjonsbatch.

På noen hovedkort vil ikke to dioder i serie virke, du må da bruke en transistor som bryter og så forsyne dioden fra 12V i serie med en motstand for å begrense strømmen.

For en liten guide se her: http://www.kpsec.freeuk.com/components/led.htm

Good Luck.

Edit: Skrivefeil.

Endret av ragstian
Lenke til kommentar

En slik momentanbryter er med andre ord det samme som å kortslutte to ledninger. Skulle jo være en rimelig enkel sak å mekke seg en egen bryter som består av to ledninger og en fjær. Man fester en ledning i hver ende og når man presser fjæra inn så blir det kortslutning. Er det så enkelt?

Lenke til kommentar
En slik momentanbryter er med andre ord det samme som å kortslutte to ledninger. Skulle jo være en rimelig enkel sak å mekke seg en egen bryter som består av to ledninger og en fjær. Man fester en ledning i hver ende og når man presser fjæra inn så blir det kortslutning. Er det så enkelt?

Jepp :thumbs:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, jeg har jo sikkert 20 multimetere liggende her :p

Ikke alle som har slikt sjø.

Hehe, men du kjenner vel NOEN som har det kanskje? Eller så kan du nok kjøpe deg et på clas ohlson(?), biltema e.l. Får garantert bruk for det senere også ;)

Lenke til kommentar

Akkurat dette spørsmålet har vel lite å gjøre med at jeg ikke vet åssen LED fungerer (kan jo selvfølgelig ta blodig feil her nå :blush:) . Alle de guidene folk viser til går ut ifra at jeg vet hvor stor spenning som blir tilført dioden. Og det er nettopp dét jeg ikke vet. Jeg går ut ifra at alle HK må gi samme spenning/volt ut til LED'ene i og med at de sitter ferdig montert i alle kabinett.

Så kan ikke noen bare måle/fortelle meg hva den volt/spenningen er? Kan selfen bare kobble dem på og se om de smelter eller ei, men det er jo ikke særlig konstruktivt.

Har tenkt å bruke disse:

2,1V. Lysstyrke ved 10 mA; Rød 2,5 mcd

som ligger på clasohlson.no

Kan disse kobbles direkte uten noen motstand etc?

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Den kan du helt sikkert bruke. Og motstand sitter allerede på HK.

Men ærlig talt, det ser ut som du nekter å skjønne at LED er vesensforskjellig fra en lyspære. Det er ikke snakk om hvilken spenning som tilføres dioden, spenningen blir bestemt av dioden selv.

Lenke til kommentar

Av det jeg har lest, så spiller volten en viss rolle. Her er det ikke noe snakk om seriekobbling av dioder, så én diode får all strømmen. Hadde hovedkortet levert 12V til dioden (noe jeg fant svært usansynlig, men likevel), så hadde den tatt kvelden av det jeg kan lese. Selv 3V kan være for mye. Så det du sier, motiser de guidene du henviste til. Eller mener du spenning som i ampere? Det har det ikke noe å si med for mye, da diodene drar det de trenger, slik jeg har forstått det. Dette er ikke for å kverrulere om det kan virke slik. Jeg prøver bare å forstå dette prinsippet. Kom gjerne med en ytterligere avklaring. Finelektronikk har jeg som du skjønner svært lite greie på :dontgetit:

Lenke til kommentar

Om hovekortet leverer 5V eller 12V spiller faktisk ingen rolle. For å skjønne hvordan dette henger sammen, så må du måle spenningen når LED ikke er tilkoblet. Du skal da få 5V. Når du så kobler til dioden så blir spenningen 2.1V (selvsagt med forutsetning av at motstanden er på plass). Dette er kanskje litt anderledes enn det du har forstått så langt?

Hvis du derimot har en lyspære så måler du samme spenning enten pæren er tilkoblet eller ikke.

La oss ta et eksempel på at du har en justerbar stømforsyning, og skal koble til en LED. Ville du da stilt den inn til 2.1V og koblet til? Nei det er helt feil. Men du kunne satt spenningen til maks (30V, 100V hva som helst) og justert strømmen til 10mA. Når du da kobler til er spenningen nødt til å bli 2.1V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...