Kingy Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Hei har en fujitsu siemens amilo a, 40 gb hardisk følger med. jeg har lyst å bytte denne (kjøpe ny). Hvordan går jeg frem?. Hvordan instalerer jeg hardisken? spiller det noen rolle hvilken merke harddisken er? takk for all hjelp. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Hei har en fujitsu siemens amilo a, 40 gb hardisk følger med. jeg har lyst å bytte denne (kjøpe ny). Hvordan går jeg frem?. Hvordan instalerer jeg hardisken? spiller det noen rolle hvilken merke harddisken er? takk for all hjelp. merke spiller ingen rolle nei. det første du kan gjøre er å åpne opp bærbar maskina (merk deg at i de fleste tilfeller vil all form for garanti bortfalle hvis man åpner maskina!) så sjekke om hdd'en er 9,5mm eller 8,5mm kjukk. eller så er det å lese spesifikasjonene på den og handle deretter. har du en 7200rpm hdd ville jeg nødig byttet den med en 80gb 5400rpm hdd... har du sjekket prisene på 2,5" hdd'er? de er nokså drøye... får vel en 80gb hdd for samme prisen som en 250gb i usb 2.0/firewire ramme... kanskje dette er ett bedre alternativ? om du vil unngå å miste garantien kan du alltids oppsøke en autorisert forhandler eller den lokale datasjappa... de kan som oftest gjøre dette uten at det går ut over garantien... bemerk deg også at de fleste laptop'er har spesial skruer... altså veldig vanskelig å åpne uten riktig verktøy (eventuelt ødelegger man sporene i skruene)... Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Det fleste bærbare har en hd-slot, man løsner en skrue og drar hardisken ut. Det er bare å se i manualen til maskina. HD, på lik linje med ram, skal man kunne bytte uten at dette går utover garanti. Lenke til kommentar
Kingy Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 Takker for svarene, hehe de var dyr ja. blir nok ikke intern bytte med en gang. Ekstern derrimot gøres fristende ut. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Takker for svarene, hehe de var dyr ja. blir nok ikke intern bytte med en gang. Ekstern derrimot gøres fristende ut. var nettopp en tilbudsbanner på hw som utlyste 250 eller 200gb ekstern for 1700 det er ikke verst pris. Lenke til kommentar
Kingy Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 nei det høres bra ut, fikk du med deg hvilken butikk det var? sitter på et nett som hindrer animerte bilder. men får skjekket det når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
tveitnes Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Hei har en fujitsu siemens amilo a, 40 gb hardisk følger med. jeg har lyst å bytte denne (kjøpe ny). Hvordan går jeg frem?. Hvordan instalerer jeg hardisken? spiller det noen rolle hvilken merke harddisken er? takk for all hjelp. merke spiller ingen rolle nei. det første du kan gjøre er å åpne opp bærbar maskina (merk deg at i de fleste tilfeller vil all form for garanti bortfalle hvis man åpner maskina!) så sjekke om hdd'en er 9,5mm eller 8,5mm kjukk. eller så er det å lese spesifikasjonene på den og handle deretter. har du en 7200rpm hdd ville jeg nødig byttet den med en 80gb 5400rpm hdd... har du sjekket prisene på 2,5" hdd'er? de er nokså drøye... får vel en 80gb hdd for samme prisen som en 250gb i usb 2.0/firewire ramme... kanskje dette er ett bedre alternativ? om du vil unngå å miste garantien kan du alltids oppsøke en autorisert forhandler eller den lokale datasjappa... de kan som oftest gjøre dette uten at det går ut over garantien... bemerk deg også at de fleste laptop'er har spesial skruer... altså veldig vanskelig å åpne uten riktig verktøy (eventuelt ødelegger man sporene i skruene)... Noen merker bråker mer enn andre da, så å si at merke ikke spiller noe rolle er vel ikke nødvendigvis rett.. Lenke til kommentar
Kingy Skrevet 18. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2004 den Lacie disken ser grei ut den. men..tror jeg såg ett eller annet sted at den bråkte litt... og det er ikke bra. Lurer på om jeg ikke bare skal bruke et par hundre mer og skaffe meg en maxtor 200 gig. Har lånt en slik en av en kamerat, funka veldig bra. Lenke til kommentar
mortenbring Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 du kan jo kjøpe en intern 3,5 harddisk og kjøpe et kabinett til den. (det blir en ekstern harddisk, veit ikke om det blir så mye biligere.) Lenke til kommentar
svennand Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) du kan jo kjøpe en intern 3,5 harddisk og kjøpe et kabinett til den. (det blir en ekstern harddisk, veit ikke om det blir så mye biligere.) blir ikke noe billigere... eksterne kabinett koster en del.... pluss hdd... sparer kanskje 100-200kr? noe som jeg ikke ville sagt er verdt bryet. de som er i ferdige i flyttbare kabinett tror jeg tåler en del og under last... altså er vel ikke vanlige 3,5" beregnet på å være i bevegelse under last. noe som lett kan føre til en ødelagt hdd. skal ikke mange ristingene til før en 3,5" er totalt ubrukelig sjekka nettopp på microplex.. billigste kabinettet kostet 1000spenn... pluss 250gb hd til 1100? (var vel ett slikt tilbud en plass) da er vi over 2k. når man får en ferdig pakke til under 2k? er vel det en bedre løsning Endret 18. mai 2004 av svennand Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Ekstern kabinett koster faktisk ikke så veldig mye. Du valgte det dyreste. Ta heller en titt på mpx eller komplett du. Der er det billigere. Og hvis man sparer 100-200 så er jo det klart billigere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå