Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Quote:


Enkelte mennesker har tydeligvis et enormt udekket behov for å vise andre mennesker sine mange "talenter" i passende og upassende anledninger, uten evne til å se relevansen i den gitte sammenheng. Når jeg så påpeker dette (i krasse ordelag, jeg skal gjerne innrømme at jeg har brukt provokasjon som et våpen), blir jeg stemplet som en idiot (som per psykologisk definisjon betyr en alvorlig psykisk utviklingshemmet med IQ under 35), pga. nicket mitt (det er stor forskjell på å kalle seg noe og å faktisk være det), noe som kan tyde på at jeg har truffet et ømt punkt. Videre er det en utbredt oppfatning (som jeg også deler) at den jevne nordmann har begrensede kunnskaper innenfor realfag, og det er derfor lett for en som ønsker å "briljere" med sine kunnskaper overfor almuen å opparbeide seg ufortjent respekt, uten at det er lett å etterprøve disse innspillene - noe som neppe er heldig for folk som prøver å få noe konstruktiv ut av forum som dette (som f.eks. å overklokke en prosessor, eller whatever).


Etter hva jeg har forstått er ddd-king relativt ung, og jeg vil nok tro det er sannsynlig at han etterhvert vil kunne bidra med verdifulle realfaglige innspill i mang en sammenheng, men slik han opererer nå er det tydelig at han har en rekke hull og mangler, noe jeg føler jeg bør påpeke (gitt situasjonen som beskrevet over)...


 

Vel TheIdiot:

Må vel kanskje be om unnskyldning for at jeg slengte dritt før jeg hadde rukket å forstå poengene. Men jeg håper at denne saken kan bli lagt bak oss. selv innser jeg at Hondaen har ganske fornuftige argumenter. Men jeg tror at vi har misforstått hverandre fra side én av...Jeg trekker tilbake all den dritten jeg har slengt...Må si at Skrue har gjort en innsats her. Takker Skrue :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-13 02:02, Skrue skrev:

Det har du fullstendig rett i!! I allefall nesten :smile:


Vurderer faktisk IRC her nå, men forhåpentligvis greier vi å ta til fornuft, både den ene og den andre?

Jeg håper det, og vil etterhvert legge inn "hard facts", i allefall i løpet av lørdagen.

Men nå er det forsyne meg foreløpig natt til lørdag, og da er det vel lov til å kose seg litt?

I all vennskapelighet :smile:


 

Det er selvfølgelig ingenting galt med hyggelige usakligheter.. :smile: Tvert i mot...

 

Hvilken irc-kanal er det snakk om, hvis diskusjonen blir flyttet dit? Håper ikke dere har tenkt å holde så viktig arbeid for dere selv! :smile:

 

Gleder meg til å se resultater! God natt alle sammen!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-13 02:15, Shepherd skrev:

Nok en digresjon fra min side men men...


Det er vel ikke en aldri så liten mulighet for at:


Får ta dette "mattematisk" dah..
:grin:
:grin:
:grin:

TheIdiot = Hondaen


Eller.no



 

:wink: Honda = drittbil...!

 

[ Denne Melding var redigert av: TheIdiot på 2002-04-13 02:21 ]

Lenke til kommentar

Synes oppriktig talt at vi skal "kutte snora" her nå.

Det kan meget vel hende at jeg i morgen tar opp temaet igjen, med basis i det opprinnelige innspillet om radiatoren´s virkningsgrad.

Vi er vel alle litt utpå "viddene" her nå, og sjøl føler jeg for å hanke inn diskusjonen til det det egentlig er snakk om.

Kommer tilbake med målinger av temperaturer inn / ut fra CPU-blokk og radiator, flow i systemet med og uten radiator, og annet matnyttig i løpet av morgendagen.

Den som lever, får se!

Lenke til kommentar

Sannheten er at hvis man utmerker seg inne på et diskusjonsforum, både i negativ og positiv retning så vil det alltid komme negative og positive reaksjoner på svarene. Hvorfor ? Jo fordi samfunnet består av mennesker som har forskjellig syn på ting ( takk og pris for det ) og disse menneskene har sine positive og negative sider som vi kan se her inne..

 

For min del, jeg tar ikke dette alvorlig. Er artig å se hvilke reaksjoner jeg får på tingene jeg skriver. Svarene jeg får reflekterer i stor grad hvilken psyke dere har og problemene dere eventuelt sliter med.

 

Skrue er full av livserfaring og sitter på sidelinjen, prøver å snakke fornuft ut av det hele. Han har en ydmyk skriftlig formulering som bunner i janteloven som finnes i norge. Sikkert en grubler som liker å pusle med ting hjemme, utforske, kaller slike folk i norge ofte for "Reodor Felgen". Han har det man i norge kaller "voksen" oppførsel. Ikke mange menn på den alderen han har, som driver aktivt på med data og har så stor knowhow på ting. Alltid positiv.

 

ddd-king har ikke så mye livserfaring. Da han oppdaget dette forumet og leste innlegg så ble han klar over muligheten til å utmerke seg. Kan ligge en latent svakhet hos denne personen, som gjør at han har trang til å utmerke seg siden han ikke klarer det på andre områder i livet. Derfor anser han alle "lure" folk her inne som konkurrenter, uansett hva disse konkurrentene sier så vil de ikke få status som "positive givere" av informasjon til folket. Før eller siden så blir noen lei av hans showoff, det er der ulven kommer inn i bildet. Ulven er ddd-kings største mareritt for han innser at denne konkurrenten har han ikke sjangs mot. ddd-king er nok en grei kar irl.

 

the-idiot: Ulven. Han observerer stille i bakgrunnen og gjør opp sine egne meninger, men før eller senere renner begeret over og han hogger til. Vingeklipper patetiske utsagn, avslører og treffer på spikeren med det han sier, som grunner i sterk kompetanse og klokskap.

 

 

Og jeg ? får meg en god latter av og til :grin:

Har selvfølgelig mine negative og positive sider, som alle andre mennesker.

 

Lærerikt å skrive fordi jeg kommmer borti mye, når jeg skriver så skriver jeg med egen vilje og initiativ, det er da jeg mener man lærer best, ting jeg skriver om, bunner ofte i mine egne tekniske prosjekter. Siden min hovedinteresse er tekniske dippedupper så har jeg samlet opp en del kunnskap gjennom årene og det kan virke som "showoff" fordi jeg kan litt om mye, er en trussel for noen, ikke vanskelig å se det. Tingene som blir diskutert her inne tror jeg folk kan få nytte av i senere sammenhenger, man blir også trent i å samle informasjon om ting, lete, slik man ofte gjør ute i arbeidslivet.

 

 

Dette ble vel kanskje litt mye :razz: psykisk analyse er

artig, spesielt i disse Big Brother tider :grin:

 

 

 

Hondaen :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-04-13 03:11 ]

Lenke til kommentar

Hondaen, jeg må si at jeg synes dine refleksjoner i det store og hele fremstår som veloverveide og gjennomtenkte, uten dermed å sparke noen bak, for den / de som måtte føle seg truffet.

Og innrømmer gjerne at jeg sjøl fremstår som en liten Reodor, både i denne og mange andre sammenheng!

Der traff du faktisk svært godt! Og tar dette som en positiv kommentar :smile: Skulle egentlig bare mangle....

 

Men tillater meg å si at du kanskje er vel krass i andre karakteristikker? Uten dermed å si at du ikke har rett, men det finnes jo nyanser og toleranser man gjerne må forholde seg til og akseptere, på godt og vondt; Mennesker er jo forskjellige, og meninger / oppfatninger og synspunkter vil jo alltid variere, mer eller mindre støttet av matematiske beregninger av ymse slag.

Livsvisdom er én ting, matematikk og teori en helt annen.

Jeg beundrer dere som behersker tallene´s verden, men la nå dette ikke bli en kjepphest i "hvem som vet mest"!

Slå heller hodene sammen i stedet for å krangle om formler, virkningsgrader og delta.T, jeg tror ærlig talt at vi kommer lengst med det?

 

Og avslutter med å si at jeg satte pris på ditt innlegg, i det minste i kraft av min godt voksne alder :smile:

Den reflekterer i allefall ganske godt mine egne synspunkter.

Takk....

 

Og TheIdiot:

Honda produserer faktisk svært gode biler, med utrolig gode motorer!

Sjøl ble jeg nesten frakjørt av en 1600 kubikker, tiltross for egne 170hk til disposisjon i en relativt gammal Ford.

Som (nok) en liten digresjon i temaet.

DS.

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-13 03:30 ]

Lenke til kommentar

Nå glemmer vi "rabalderet" for en stund dere, og ser heller i retning av det som var starten på tråden:

 

Et forslag fra ddd-king om praktiske temperaturmålinger før / etter radiator, og forskjell på temperatur til / fra CPU-blokk.

Det har jo vært fremlagt flere regnestykker omkring temaet her i tråden, men hvem av dem som er riktige, (om noen? :razz:), er ikke jeg den rette til å svare på!

(Dere tåler vel en fleip?)

 

For egen del har jeg nå (delvis) gjennomført mitt eget eksperiment, og vet egentlig ikke hva jeg skal tro?

Etter mye "styr" fikk jeg rigget opp temperaturfølere med direkte kontakt med vannet, før og etter radiatoren.

Følerne viste forøvrig ikke identiske verdier ved samme varmepåvirkning, så en litt tidkrevende kalibrering var nødvendig, før de ble montért.

Har .jpg-bilder av hele "testeprosessen" fra a til å, for den som måtte ønske å ta et titt på oppsettet. Har jo fått meg nytt kamera! :grin:

Men ingen hjemmeside! :sad:

Av praktiske årsaker sløyfet jeg vannblokka på GPU, og kjørte kun kjøling på CPU.

Og varierte belastningen på CPU fra "tomgang" til 100% last, kjørte også radiatorvifta på minimum og maksimum, og det rare er at jeg aldri oppnådde mer enn maks 1,9grader´s forskjell mellom inn/ut temperaturer på radiatoren?

Luft-temperaturen svingte hele tiden rundt 22grader, og har derfor ikke hatt nevneverdig innvirkning på måleresultatene. Sisoft "Burn-in" ble brukt som CPU-last.

Maks oppnådd inn-temperatur på vannet ble 28,1grader, ut-temperatur 27,3grader, ved max-last og minumumsfart på kjølevifta. En forskjell (Delta T?) på skarve 0,8grader? Maks CPU-temp 42grader.

 

Viftehastigheten ble deretter satt til maks, og etter ca 30 minutter hadde de respektive temperaturer stabilisert seg på hvis 26,1 inn, 24,2 ut. Denne gang med en differanse på 1,9grader. CPU-temp sank til 39grader.

 

Systemet ble deretter kjørt på "tomgang", og befinner seg fortsatt der, i skrivende stund.

Med vifta fortsatt på maks, er nå inn-temp 25,2, ut-temp 23,6grader.

Dette som foreløpige resultater.

 

I morgen vil jeg forsøke å redusere vannmengden gjennom systemet, ved å montere restriktoren jeg brukte ved flowtestene.

Skal da kjøre testen på nytt, for å se om jeg oppnår en bedre Delta T over radiatoren.

 

Men ble dere regnemestere noe klokere så langt? Og hvordan ser mine tall ut, i forhold til de teoretiske beregningene?

 

Mulig at dere må ha litt mer "kjøtt på beinet" her, i form av ltr./time, og radiatorvolum kansje?

 

CPU-differanser har jeg foreløpig ikke testet, får se om jeg rekker det etter F1-racet i morgen!

 

"I´ll be back"!

 

 

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-14 00:34 ]

Lenke til kommentar

Skrue/ddd-king/andre:

 

Forelsår å bruke samme testoppsett som i den artikkelen

det er referert til over på overclockers.com eller .no.

Da får en flere data å sammenligne med, også en bong-

kjøler. Tror faktisk han la ut dataene til nedlasting?

 

Bare et forlag... ;o)

 

-Baq

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-14 19:10, ddd-king skrev:

godt jobbet skrue!

sitter og skriver exphil modul2, jeg.

forbanna exphilen. må skrive 3200ord minimum. ( 328,5 ord hittil
:grin:
)

venter spent på inn/ut på CPU-blokken :smile:


 

Oi! 3200 ord? Misunner deg ikke! Det får være en trøst at du neppe vil angre på det!

Du får deg i allefall en utdannelse jeg aldri fikk rota meg til..... Stå på! Du vil garantert aldri angre :smile:

Sitter på maskinen til "sneipen" akkurat nå, venter på at limet på CPU-blokka skal tørke.

Har frest et spor på undersiden av blokka og lagt inn en tempføler helt inntil anlegget for core.

Kan være kjekt å ha!

Har også "trimma" litt på blokka, og har bl.a redusert tykkelsen på bunnen fra 7 til 3mm.

Har en liten idé om at jeg kan stjele en grad eller to på det? Vi får se...

Rekker nok ikke å sjekke CPU inn-ut temp før imorra, den fordømte Araldit´en tørker jo såå seint :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...