Gå til innhold

Lider Spill industrien?

Anbefalte innlegg

Jo, alle snakker om at spill industrien taper masse penger på pirat kopiering osv, og som alle vet så er jo dette et stort problem for produsentene, nå skal ikke jeg uttale meg om hvorvidt jeg driver med det eller ikke, og til hvilken grad.

Men poenget er at jeg, som sikkert mange andre, liker å teste ut spill bare for å følge med utviklingen. jeg spiller egentlig nesten aldri samme spill mer en et par dager etter hverandre. (ved mindre det er store suksess spill som feks Rainbow 6 serien o.l) Og når hvert enkelt spill koster oppimot 300-500kr så blir jo det sinnsykt dyrt.

Det jeg tror er at selv om selskapene taper masse penger på pirat kopiering, kan det ikke stå dårlig til med dem, jeg syntes det kommer flere spill nå enn noen gang, mange bra, og et par mindre bra.. Men går man og ser på spill som feks war craft III og andre spill hvor online gaming krever valid cd key eller liknende, så er det ikke akkurat få spillere med. Det er faktisk veldig mange.

Andre synspunkter?

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utrolig mye som kan bli sagt om dette emnet, men istedenfor å si så alt for mye skal jeg bare si det at uansett hvor mye spillindustrien tjener så er det klart de taper uhorvelig mye penger på piratkopiering og at det til syvende og sist går utover kvaliteten på spillene og spilleren (oss).

Her er forresten noen tall....

BSA antydet tap på rundt 12.2 billioner dollar på et år, dette var i året 1999 og dette gjelder kun applikasjoner (ikke spill). Siden den gangen har det bare gått oppover og tapene har blitt større og piratkopieringen mer 'profesjonell'.

Man må huske på at hovedproblemet er ikke de "få" spillene som blir lastet ned over P2P eller FTP av brukere, problemet er den profesjonelle piratkopieringen, piratkopier som blir solgt over disk i 'lovlige' butikker.

Når det gjelder spill, rundt 109,000 jobber forsvant og 4.5 billioner dollar i lønn.

Alt dette er gamle tall, bare tenk på hvor mye det har økt. Ingen har klare tall.

Lenke til kommentar

joda, det er klart de taper penger, men de tjener jo også mye da antar jeg.. og det blir mer og mer vanlig med spill man MÅ kjøpe for å spille online!

Så jeg tror ikke at pc selskapene sliter med penger, det er jo fortsatt mange som handler spill! :)

Lenke til kommentar
Men poenget er at jeg, som sikkert mange andre, liker å teste ut spill bare for å følge med utviklingen. jeg spiller egentlig nesten aldri samme spill mer en et par dager etter hverandre. (ved mindre det er store suksess spill som feks Rainbow 6 serien o.l) Og når hvert enkelt spill koster oppimot 300-500kr så blir jo det sinnsykt dyrt.

Det jeg tror er at selv om selskapene taper masse penger på pirat kopiering, kan det ikke stå dårlig til med dem, jeg syntes det kommer flere spill nå enn noen gang, mange bra, og et par mindre bra.. Men går man og ser på spill som feks war craft III og andre spill hvor online gaming krever valid cd key eller liknende, så er det ikke akkurat få spillere med. Det er faktisk veldig mange.

Andre synspunkter?

Men poenget er at jeg, som sikkert mange andre, liker å teste ut spill bare for å følge med utviklingen.
Nå legger de fleste produsentene ut en spillbare demo av spillene sine. Så argumentet om å ty til priatkopiering for dette er jo heller tynt.

Og når hvert enkelt spill koster oppimot 300-500kr så blir jo det sinnsykt dyrt.
Dyrt? i forhold til hva da. Et nytt dataspill gir kanskje mellom 12-20 timer med underholding og da kan man gjerne spille det om igjen også på andre vansklighetsnivåer. 20 timer til 500 kr gir en timepris på 25kr. Sammenlign det med en DVD, feks. kill bill 1, 106 minutter til 229 kr (akersmic.no) gir en timepris på ca 130 kroner. Det er dyrt!
Lenke til kommentar

denne diskusjonen har vært oppe utallige ganger før, og jeg har deltatt og argumentert for begge sider av saken hver gang.

når det gjelder sberg43s argument om at du like godt kan spille en demo som et piratkopiert produkt... synes ikke det holder jeg. Klart at det er noen produsenter som lager bedre demoer enn andre, men vanligvis synes jeg at en demo gir et dårlig bilde av spillet. Hadde du kjøpt en ny bil hvis du bare hadde sett baksetet og høyttalerene? det er snakk om å få et komplett bilde av spillet, og jeg må si at jeg foretrekker å kopiere framfor å spille demo.

Dette er selvfølgelig en dårlig måte for de som har så lav moral at de aldri kjøper et spill de har piratkopiert. Selv kjøper jeg spill jeg har spilt i mer enn et visst antall timer. (apropos... minn meg på å kjøpe dungeon siege en gang ;))

har flere argumenter på lager, men sparer de til en annen anledning :)

Lenke til kommentar
Nå legger de fleste produsentene ut en spillbare demo av spillene sine. Så argumentet om å ty til priatkopiering for dette er jo heller tynt.
Jag håller med!
Et nytt dataspill gir kanskje mellom 12-20 timer med underholding ... 20 timer til 500 kr ...
Jag köper inte så kortvariga spel till fullpris om jag kan undvika det. Fullprisspel ska hålla minst ett år, gärna mer.

Övriga spel som verkar lite intressanta köper jag när de kostar 150kr eller mindre.

Samtidigt är BSAs siffror klart överdrivna. De utgår ifrån att man skulle betala för varje gjord piratkopia, i stället för att köpa de få spel man egentligen vill ha (~20% av piratkopiorna?) och avstå från att köpa resten.

/Olle

Lenke til kommentar
når det gjelder sberg43s argument om at du like godt kan spille en demo som et piratkopiert produkt... synes ikke det holder jeg. Klart at det er noen produsenter som lager bedre demoer enn andre, men vanligvis synes jeg at en demo gir et dårlig bilde av spillet. Hadde du kjøpt en ny bil hvis du bare hadde sett baksetet og høyttalerene? det er snakk om å få et komplett bilde av spillet, og jeg må si at jeg foretrekker å kopiere framfor å spille demo.

har flere argumenter på lager, men sparer de til en annen anledning :)

Tror ikke du skal bruke den bil-sammenligningen din som "argument"

I en demo skal du jo kunne teste deler av spillet, og det bør være representativt for sluttproduktet. Bare se på FarCry demoen. Den funka fint den.

Når du sier at det er som å kjøpe en bil etter å ha sett baksetet og høyttalerne, mener du da at demoene skal være fulle spill, slik at du får "prøvd" alle brettene?

Man kan vel heller sammenligne det med å kjøpe en bil etter at du har prøvekjørt den.

Og jeg tror nok folk glemmer at det ikke bare er spill-industrien som har interesser her, små selskap taper mye penger på at folk kopierer applikasjonene deres. Hadde vært morsomt med en undersøkelse som viste hvor mange som faktisk har betalt for operativsystemet sitt og de programmene de vanligvis bruker...

Lenke til kommentar

mener selvfølgelig ikke bil-sammenligningen helt bokstavlig, men det jeg har sett flere eksempler på er at produsenter gir ut demoer som ikke gir et fullt inntrykk av spillet. Enkelte demoer har mer et betapreg enn demopreg for å si det sånn. All ære til de som lager bra demoer, men allikevel... jeg benytter meg av et ferdig produkt.

Det som er litt trist for spillindustrien er at det faktisk er til tider lettere å skaffe en piratkopi enn en demo! Selv er jeg i den situasjonen at jeg har ISDN, og når jeg drar på data-party er det vel ikke akkurat demoer folk deler ut... Og siden jeg ikke sitter i timesvis og laster ned hjemme benytter jeg meg av muligheten når jeg først har tilgang til den. (jeg er bare menneskelig)

Men jeg kjøper stadig vekk spill... Ikke så veldig mange fullpris spill, men når de kryper under 300 kr pleier jeg å slå til. og i tilbudskasser med spill til 99,- klarer jeg sjelden å styre meg :blush:

Lenke til kommentar

Hvis en utvikler gir ut en dårlig demo, så får vel heller de ta det på sin egen kappe. Gir man ut en demo som ikke er i nærheten av kvaliteten til sluttproduktetet så skader man bare seg selv og det er vel ingen utviklere som ønsker å gi ut en forkrøplet demo...

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir vanskelig å appellere til mainstream uten å ha et format som er billigere enn dagens.

500-600 kr er faktisk sabla dyrt. Å ta med underholdningstid inn i bildet, vil ikke selge mer, heller ikke øke interressen hos ikke-spillende til å kjøpe spill og nyte det.

200-300kr for hvert nye spill. Da hadde det vært mer fristende for "cassual-gamers", og slike til å spille, og jeg hadde kjøpt mange,mange fler spill. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror det blir vanskelig å appellere til mainstream uten å ha et format som er billigere enn dagens.

500-600 kr er faktisk sabla dyrt. Å ta med underholdningstid inn i bildet, vil ikke selge mer, heller ikke øke interressen hos ikke-spillende til å kjøpe spill og nyte det.

200-300kr for hvert nye spill. Da hadde det vært mer fristende for "cassual-gamers", og slike til å spille, og jeg hadde kjøpt mange,mange fler spill. :)

:yes: Enig!

De eneste spillene jeg ville drømme å gi så mye for er stor spill som Halflife 2, Doom 3. Men hvis alle hadde gjort det, altså bare kjøpe store kjente spill ville det blitt et hardt marked!

Lenke til kommentar

500-600 kr er faktisk sabla dyrt. ...

De eneste spillene jeg ville drømme å gi så mye for er stor spill som Halflife 2, Doom 3. Men hvis alle hadde gjort det, altså bare kjøpe store kjente spill ville det blitt et hardt marked!

:p Hehehe...!

Jag funderar på att i höst köpa ett spel som beräknas kosta ca 150 USD.

Det är inte mainstream, utan främst avsett för en förhållandevis liten målgrupp som jag inte tillhör. :wee:

Spelet förväntas komma i en mer slimmad och "strömlinjeformad" mainstreamversion ungefär ett år senare, och då till standardpris.

Det spel jag avser är nya utgåvan av Steel Beasts, som kommer i tre versioner;

- Steel Beasts Pro, avsedd att användas av försvarsmakter i undervisningssyfte. Huvudsakligen som stridssimulator på eget LAN.

- Steel Beasts Pro Personal Edition, även den avsedd för militären, men då för enskilda soldater. Denna version kommer även att vara tillgänglig för civila entusiaster, som mej.

- Steel Beasts 2, mainstreamversionen med enklare användargränssnitt och färre "militära" funktioner, men fler färdiga scenarier och möjlighet till operationer.

Det är Pro PE jag funderar på att köpa, om jag har tillräckligt mycket pengar då.

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...