Gå til innhold

Brilinear på x800 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kort sagt tar den opp at Ati 9600 og x800 bruker en slags form for nvidias brilinear for øke ytelsen når man har på aniso filtering (Det har vært snakk om betydelige ytelsesøkninger ved bruk av denne brilinearen) . Denne brilinearen har vært der siden catalyst 3.4 , men på senere catalyst drivere har det ikke gått å disable den ved å skru opp texture preference sliden på max quality . Det spekuleres hvorvidt det er en cheat , og man venter å høre fra ati om det nærmeste fremtid .

Hvis det er noe jeg har oppfattet galt kan dere korrektere meg :yes:

Lenke til kommentar

man kan altså ikke stille alt på full guffe?

det vises ihvertfall ikke med den skikkelige kvaliteten?

hmm

Vente på skikkelige tester, drivere, og uttalelser.....

Dumt at det Valve ikke kunne gitt oss noe å benchmarke hl2 med.....

edit_

og jo, utgivelser, må ikke glemme dem

Endret av genesis
Lenke til kommentar

er greit og optimisere så lenge man vet om tradeoffsen . så lenge man kan velge selv om man vil ha dårligere billedkvalitet mot bedre ytelse . Det er ikke greit å optimisere/cheate på en slik måte at produktet vises frem som en bedre vare enn det det er/lover . Foreksempel opmtimisere for å få bedre ytelse å få til virke som det har samme billedkvalitet som de hadde før optimiseringen (kremt kremt Gfx5xxx) . Det som forventes av ati nå er at de beklager og kryper til korset slik de gjorde sist gang :ermm:

Det er det etiske som vi tenker på her :hmm:

Endret av Troggen
Lenke til kommentar

Her tar Anandtech en veldig god gjennomgang også...

Tidligere er det faktisk bare Nvidia som har hatt muligheten til å tvinge gjennom "ekte" trilinear anisotropisk filtrering. Men enkelte av de nyeste "juksedriverne" har manglet muligheten til å aktivere dette. ATI har alltid "jukset" (optimalisert) med Anisotropisk Filtrering. Nå benytter Nvidia seg av helt lik optimaliseringsteknologi...

Lenke til kommentar
Her tar Anandtech en veldig god gjennomgang også...

Tidligere er det faktisk bare Nvidia som har hatt muligheten til å tvinge gjennom "ekte" trilinear anisotropisk filtrering. Men enkelte av de nyeste "juksedriverne" har manglet muligheten til å aktivere dette. ATI har alltid "jukset" (optimalisert) med Anisotropisk Filtrering. Nå benytter Nvidia seg av helt lik optimaliseringsteknologi...

tenker på angle dependant aniso du . hvor man bare bruker trilinear på visse vinkler og bilinear på andre . Så godt som alle vet om ATIs angle dependant aniso som alltid har vært der siden r200 som også nå blir brukt av 6800 . Dette er noe annet hvor ati bruker en mer aggressiv blanding av trilinear og bilinear . her har du link til en zip fil fra beyond3d med bilder så dere kan se forskjellen selv (2.8mMB på brukbar hastighet) beyond3d bilder

Endret av Troggen
Lenke til kommentar

For dere som ikke vet hva de skal gjøre ut av disse bildene (Der hvor det er mest svart er det minst aniso filtring) så viser de at Geforce fx5900u har mest aggressiv brilinear med det dårligste aniso filteringen . x800pro viser en litt aggressiv brilinear aniso men ser bedre ser bedre ut en Geforce fx5900u . på 9800pro så kjører den fullt trilinear . den ser best ut av de tre . virker som brilinearen ati x800 har mindre billedkvalitetstap enn geforce 5900 til og med 6800 når de bruker brilinear (6800 hadde tvungen brilinear på 61xx forceware driverene)

Lenke til kommentar

Har nå lest litt..og kommet fram til at her er INGEN konklusjoner gjort ennå. Dave Baumann fra B3D og Lars fra THG driver og sjekker opp og lurer på hva dette egentlig er for noe sånn ca midt i tråden (jeg orker ikke lese mer).

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva det dreier seg om. Men noe i nærheten av at ATi r420 bruker kun brilinear filrering men bytter til tri når det trengs? Ellers så er det noe annet, da Lars fra thg fikk performancedropp selv med KUN bilineær filtrerering...gah jeg er trøtt. *venter og ser i mårra*

EDIT: Noe som passet veldig bra, for der gikk siden ned :p

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Lars fra THG fikk svar fra ATI.

Hele tråden over der minner meg om en morsomhet jeg leste for ikke så lenge siden:

To an IHV; a high-end graphics card buyer is like a girlfriend:

1. You will be expected to provide unreasonable amounts of support.

2. You will be blamed for everything that goes wrong, even if it's not your fault.

3. You will be expected to continiously improve your performance.

4. If accused of ceating you will not be given the beeifit of the doubt.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Lars fra THG fikk svar fra ATI.

Hele tråden over der minner meg om en morsomhet jeg leste for ikke så lenge siden:

To an IHV; a high-end graphics card buyer is like a girlfriend:

1. You will be expected to provide unreasonable amounts of support.

2. You will be blamed for everything that goes wrong, even if it's not your fault.

3. You will be expected to continiously improve your performance.

4. If accused of ceating you will not be given the beeifit of the doubt.

jeg kan ikke akkurat huske at noe slikt ble nevnt da det var nvida som ble beskyldt for juks..

Lenke til kommentar

Ati sine kommentarer på dette. ;) Resten finnes på The Inq.

http://www.theinquirer.net/?article=15971

Microsoft does set some standards for texture filtering and the company’s WHQL process includes extensive image quality tests for trilinear filtering and mipmapping. CATALYST passes all these tests – and without application detection, which could be used if you wanted to get a lower-quality algorithm go undetected through the tests.

Finally, ATI takes image quality extremely seriously and we are confident that we set the bar for the whole industry. We don’t undertake changes to our filtering algorithms lightly, and perform considerable on-line and off-line image analysis before implementing changes. This algorithm has been in public use for over a year in our RADEON 9600 series products, and we have not received any adverse comments on image quality in that time. If anyone does find any quality degradation as a result of this algorithm, they are invited to report it to ATI. If there is a problem, we will fix it.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
We encourage users to experiment with moving the texture preference slider from “Quality” towards "Performance" – you will see huge performance gains with no effect on image quality until the very end

:ermm:

Lenke til kommentar
jeg kan ikke akkurat huske at noe slikt ble nevnt da det var nvida som ble beskyldt for juks..

Personlig har jeg ingen ting i mot slike optimaliseringer som dette. Ei heller hadde jeg noe i mot nVidias trilineær-optimaliseringer (og i 6800 kan man slå dem av). Moderne 3d-grafikk handler slik jeg ser det om å få til noe som ser så bra ut som mulig, så raskt som mulig, på en så generell måte som mulig (i.e ingen applikasjons-detektering og håndtweaking). Dette blir en eneste lang rekke med 'tradeoffs'. Det er de som vil ha tilbake aniso-algoritmene fra GF4 siden de er 'mere ekte', men om denne t.eks bare hadde kunnet kjøre på 2X eller 4X med samme hastighet som de nye algoritmene gjør på 16X (og visstnok med en høyere transistor-kostnad som kan gå på bekostnig av andre ting igjen) tenker jeg at bildekvaliteten er milevis bedre enn med den gamle, selv om denne skulle være 'riktigere'.

En del av det andre tullet nVidia har drevet med de siste par åra er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Ingen som har lagt merke til det siden 3.4 på 9600 serien :wow: så det er vel ganske liten kvalitetsforskjell for det blåtte øye i motsetning til den brilinearen som de implementerte i geforce 5900serien som var merkbart dårligere . Det er ganske bra av ati å bruke denne filtering metoden dersom man kan velge den fritt selv :D Eneste negative er at de ikke har sagt noe om den før nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...