ddd-king Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Siden jeg er godt i gang med formelen min. I går satt jeg og regnet litt på hvor mange grader vannet øker etter å ha vært innom CPU-blokken. Nå skal jeg prøve å beregne hvor mange grader vannet mister på vei gjennom radiatoren: Formel: dK = P*t(V*Cm) forklaring: dK er delta K, tempereturforskjell. P er effekt V er volum og Cm er spesifikk varmekapasitet og t er tid i sekunder. Anvendelse av formelen: Luft har Cm=1000J/(Kg*K) lufttetthet = 1,29kg/m^3 Tar utganspunkt i en vifte som flytter 67m^3/t enermaxen. vil finne effekt til radiatoren. P= W/t = arbeid/tid = -67*(1000/1,29)/3600s = -14,4W Som tidligere har jeg regnet ut vannhastigheten gjennom systemet til å bli 0,32m/s er tiden som vannet er inne i radiatoren lik: ################################################ Rad C - Danger Den Cube Internal capacity (liquid volume): 172 ml V = Pi*r^2*L --> L=2,2m (veilengden til vannet inne i radiatoren) ################################################ t = S/v = lengde / hastighet = 2,2/0,32 = 6,875s nå har vi alle verdier vi trenger: dK = P*t/(V*Cm) = -14,4J/s*6,875s/(0,172*4180)= -0,138K Det vil si at vannets temperatur synker med 0,138C. Dette regnestykket ser bort i fra at vannet kan gi tempen sin til kobberrørene og finnene. Men dette var for å gjøre det enkelt. Som dere ser så er dette ikke så effektivt. tidligere regnet i en annen post økte CPU-temp med 0,58C. Men i virkeligheten har radiaoten mye større effekt... Dette er bare en tankestarter...:smile: [ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-09 13:57 ] Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 Quote: On 2002-04-09 13:58, blanc skrev:Du har det gøy... Fin trening for min del. snart er det eksamensperiode...så jeg får startet litt på forhånd med matten... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 true, true. Lykke til da.... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Godt jobba! DEt ser man hvor fort jeg glemmer.. JEg husker ikke en dritt..hehe Hadde det vært i gamle dager.. _________________ Moderator Prosjekt Billig Vannkjøling Prosjekt Billig "No Vibes" [ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-04-09 23:25 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå