Oly Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Har en PC med et stort Chieftech kabinett som lager utrolig mye varme... selv med mange vifter installert. Har tre vifter på baksiden av kabinettet, en på sidedøren på kabinettet, en på fremsiden av kabinettet, en på prosessoren, en under harddisken og en under skjermkortet. Men fremdeles blir det rene badstuen på rommet mitt på grunn av av PCen min produserer for mye varme. Skjermkortet som jeg har en vifte under er et Sapphire Atlantis 9700 Pro Ultimate Edition (kort og godt et Radeon 9700 Pro kort med en stor kjøleribbe på baksiden og fremsiden av kortet istedet for vifter) og jeg kjører en Athlon XP 2200+ Prosessor på PCen. Spørsmålert mitt er da om det er noen spesielle sort vifter dere ville anbefale for meg for at PCen min skal bli kjøligere, for de viftene som er på min PC er slike standard firkantede vifter som jeg bare har montert her og der på kabinettet. Har prøvt å tatt ut noen vifter også, men det hjalp ikke stort. Noen som da har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å kjøle ned PCen min, og ikke øke temperaturen som har skjedd i dette tilfellet? Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 (endret) har du sjekket hvilken vei viftene dine blåser da? Hjelper lite å ha mange vifter hvis alle blåser inn i kabinettet... sett de tre bak til å blåse ut, og alle andre til å blåse inn, da burde temperaturen synke en del. (du sier de firkantede er vanlige vifter, har fortsatt til gode å se runde!! ) EDIT: leif Endret 17. mai 2004 av _ammaZ_ Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC1737 ok nå? Vifter forminsker ikke varmeutviklingen, de bare flytter den varme luften som kommer fra kjøleribbene vekk fra de. Og ut i rommet Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/g.../gigpcu21vg.jpg Jeg hadde aldri turt å sette den på KH'et mitt. Kommer sannsynligvis til å ryke rett av, med mindre datamaskinen ligger horisontalt. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Hva med zalman kjølerene da? Veier 300 gram mer Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Tror jeg hadde vært bra påpasselig med å sette på de også. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Det bør jo festes i skruehull helst, men man anbefaler ikke transport av pcen uten å legge kabinettet ned Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Det bør jo festes i skruehull helst, men man anbefaler ikke transport av pcen uten å legge kabinettet ned Right you are. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 det at det blir varmt i rommet ditt kan jo være fordi viftene dine blåser den varme luften ut av kabinettet (som de skal); og derfor blir det også selfølgelig litt varmt. Det du må sjekke er om viftene blåser luften riktig vei! Viftene foran pcen bør suge luft inn i kabinettet, og viftene bak bør blåse luft ut av kabinettet. Nå vet jeg ikke helt hvilket chieftec kabinett du har, men med mitt chieftec bigtower, så har jeg 2 vifter foran og 2 vifter bak, og kabinettet holder seg ganske kjølig! Lenke til kommentar
idander Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Vifter forminsker ikke varmeutviklingen, de bare flytter den varme luften som kommer fra kjøleribbene vekk fra de. Og ut i rommet Prøver å utdype detta enda litt mer...... PCen din forbruker like mye effekt samma hvor mye vifter du putter inn i kabinettet. (faktisk bare mer for hver nye vifte du velger å bruke da de også trekker strøm ) Så er ditt eneste mål å få det mindre varmt på rommet er du pent nødt til å flytte maskina et annet sted. mvh, Idar Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 idander har så absolutt rett. Energi kan ikke forsvinne, kun gå over til andre former. Det er dog et par tiltak du kan gjøre for å begrense energiforbruket: 1. Sette på "power saving" til skjermen. Du kan sette skjermen til å gå i hvilemodus etter ca 10 minutter. Dette setter du fra Windows (antar du har det). 2. Skru av harddisker etter ca 10 min (eller sett den tiden som passer). Settes fra omtrent samme sted som 1. 3. Sjekker CPU belastningen. Har du noen fildelingsprogrammer aktive? Spyware etc? En CPU som går "ledig" (idle) forbruker faktisk mindre energi. Den avgir da selvsagt mindre varme også. 4. Noen som kan fjernes fra PCen? Et gammelt modem etc som du ikke bruke lenger? Det bruker effekt det også. 5. Følg rådene om vifter som andre har gitt i denne tråden. Du bør forbedre ventilasjonen i rommet ditt. Jeg antar at dette er et vår/sommer problem, for om vinteren trenger du nok all varmen PCen kan gi... Lenke til kommentar
leoss Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg har pcen plassert i et databord med vegger på fem av seks kanter, dvs bare en stor åpning i front, og mindre åpninger til kabler etc i bakkant oppe og nede. Syst. temp. sank med 10 grader når jeg flyttet og forandret blåseretningen på kabinettviftene, samt ryddet opp i ide- og strømkabler. Nå suger jeg kald luft inn i bakkant, og blåser varm luft ut i rommet. Da slipper jeg opphopning av varmluft inne i databordet. Det hjalp veldig mye. Kanskje dette kan fungere for flere? Leoss Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 (endret) Jeg har pcen plassert i et databord med vegger på fem av seks kanter, dvs bare en stor åpning i front, og mindre åpninger til kabler etc i bakkant oppe og nede. Syst. temp. sank med 10 grader når jeg flyttet og forandret blåseretningen på kabinettviftene, samt ryddet opp i ide- og strømkabler. Nå suger jeg kald luft inn i bakkant, og blåser varm luft ut i rommet. Da slipper jeg opphopning av varmluft inne i databordet. Det hjalp veldig mye. Kanskje dette kan fungere for flere? Leoss det eneste som er hvert å merke seg er at varm luft stiger oppover, og de fleste monterings punkter for vifter i kabinettene bak pleier og være ganske høyt oppe, derfor er det en idè og la de viftene bak blåse ut, ikke inn.. EDIT: denne posten passer bedre i overklokking\luftkjøling Endret 18. mai 2004 av Earth657 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå