Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL linje faller ut fra tid til annen.


Anbefalte innlegg

Jeg har adsl fra Catch, men har dessverre et lite problem med at linja faller ut ca. hver eneste dag. Problemet løses ved å restarte modem.

 

Selve linja fungerer perfekt når den er oppe og kjører. Men linja faller ut veldig ofte. Dvs hver eneste dag, minst en gang. Og som nevnt tidligere, er linja oppe og kjører etter en restart av modem.

 

Jeg har snakket med support, og blitt tilsendt 2 forskjellige modemer. Men dessverre har ikke dette løst mine problemer. Catch sier at årsaken til at linja faller ut, er at det gamle modemet som de benytter seg av ( speedtouch 500 ) har tendenser til å sove, ettersom isdn utstyret til Telenor i sentralen, er plassert altfor nærme xdsl linjene til Catch.

 

Jeg fikk også tilsendt en helt ny type modem, som er av typen Topcom, Xplorer 871B. Forsatt har jeg de samme problemene. Catch nevnte at dette modemet taklet støy bedre enn speedtouch fra sentralen.

 

Da jeg fikk dsl fra Catch, opplevde jeg at linja datt ut til tider og utider, men problemet ble løst etter en ukes tid, ved å oppgradere firmware til utstyr som er plassert ved sentralen. Og linja fungerte ypperlig i ca 1. mnd. Men for par uker siden, dukket dette problemet opp igjen. og vi har ikke per idag klart å finne en løsning som fungerer.

 

Har sjekket utstyret på min side, og alt har blitt byttet ut med nye kabler, splitter og annet utstyr som benyttes for xdsl linje her i huset og dette skal ikke være noe problem. Har også tidligere hatt dsl fra en annen leverandør og da uten disse problemene.

 

Vil også påpeke at supporten til Catch har vært meget bra, og de har gjort veldig mye for at problemet skal bli løst.

 

Det jeg egentlig vil fram med dette innlegget, er om noen andre har lignende problemer med linja si? og hva som eventuelt ble gjort, for å løse dette problemet.

 

Takk på forhånd..

Endret av DevianX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det ha noe med ip-addressen å gjøre?

 

Jeg har opplevd dette her noen ganger, da slår jeg av og på adsl-modemet for å få en ny ip, og da funker det igjen...

 

Du kan spørre om du kan få en ip ganske så forskjellig fra de du har hatt tidligere, kanskje det hjelper..?

Lenke til kommentar
Kan det ha noe med ip-addressen å gjøre?

 

Jeg har opplevd dette her noen ganger, da slår jeg av og på adsl-modemet for å få en ny ip, og da funker det igjen...

 

Du kan spørre om du kan få en ip ganske så forskjellig fra de du har hatt tidligere, kanskje det hjelper..?

 

Personlig tror jeg det ikke har så veldig mye med ip addr å gjøre i dette tilfelle. Jeg har statisk ip. Så dermed kan ikke ip addr fra dhcp pool krasje og medføre til at linja faller ut.

 

Kanskje en mulig årsak er som Catch har nevnt meg, er at Telenor har plassert isdn utstyret altfor nærme xdsl linjene til catch, p.g.a plassmangel på sentral? og dette medfører til ekstra støy etc..

 

Glemte å nevne at linjelengden min er litt over 3000m, og de har sjekket selve linja, og den skal være av god kvalitet.

 

Jeg setter mine penger på at det er noe med sentral, eller feil oppsett hos catch.

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

har ingen gode ideer annet en at jeg hadde en ruter som ikke helt takla pppoe protokolen til telenor og når dem tok en dhcp release en gang om dagen dette løste jeg ved å oppgradere firmwaren har du sett litt rundt om kring på nettet eller kontaktet catch angående dette?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke en router som deler ut nettet hjemmet hos meg, men en pc som er satt opp som router for det lokale nettverket.

 

Jeg har kontaktet Catch og fortalt dem om problemene mine. De har oppgradert firmware på sentral, sendt med 2 forskjellige typer modem og endret på oppsett. Men alt dette uten noen forbedring på problemet.

 

Lurer virkelig på hva som kan være årsaken til dette, siden det ikke er feil med utstyr, linje og modem.

Lenke til kommentar

Trodde at grensa for ADSL ikke var så veldig mye over 1 km, pga signal tap i kabel e.l. på asynkron linje

Jeg bor selv ca 5 km fra sentralen og har SDSL fra Catch. Fungerer utmerket. Har ikke vært nede en eneste gang på det året jeg har hatt det. :thumbup:

 

Vet jo at SDSL er mye dyrere enn ADSL, men det er vel kanskje en mulighet og få til en avtale med Catch siden de ikke klarer å levere det de lover...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har det samme problemet hvor nettet faller ut opptil flere ganger per dag. Men dette er hos en annen leverandør, Monet. Jeg er ganske alene med dette problemet fordi det er ikke slikt hos andre som sitter med samme type linje fra samme leverandør her.

 

Jeg har prøvd pr. mail å kontakte, men ser ut til at jeg må ty til telefon, ettersom det har gått noen uker siden jeg sist sendte. Dette problemet hadde jeg på 56k også, så jeg aner meg en feil eller dårlig forbindelse i linja mi, men skal ikke si det sikkert.

 

Jeg har også problemer med at internettet "kobles ut" i èt minutt, med 5 minutters intervall. Dette foregår i lengere perioder (timer). Dette er det største problemet jeg har sittet med foreløpig.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, tror jeg ikke linje lengden eller kvalitet er en fallende årsak til at linja faller ut. Siden adsl'en har fungert ypperlig en periode, men problemet dukket opp igjen for par uker siden.

 

Så hvorfor har det fungert perfekt tidligere og hvilke endringer hos isp eller sentral har medført til at problemet igjen nå har dukket opp?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har det samme problemet hvor nettet faller ut opptil flere ganger per dag. Men dette er hos en annen leverandør, Monet. Jeg er ganske alene med dette problemet fordi det er ikke slikt hos andre som sitter med samme type linje fra samme leverandør her.

Det er viktig og sjekke om du mister sync på modemet, dette sier om det er linja/modem/DSLAM som svikter eller om det er feil på nettet mellom deg og ISP.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
jeg regner med du mister sync når linja er nede?

Jeg mister ikke sync, når linja faller ut. Virker som bare alt fryser og jeg må restarte modem for at linja skal komme tilbake.

 

Som du nevnte agvg, tror jeg at feilen ligger et sted mellom meg og isp. Noe med oppsettet. Eller kanskje noe feil på sentralen?

 

Siden jeg har en nabo som har adsl fra telenor og den er dønn stabil. Jeg hadde også adsl fra telenor tidligere, og det har aldri vært noe problem med at linja faller ut. Nå har jeg også prøvd to forskjellige modemer fra catch, og problemet ligger der forsatt.

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Har du prøvd å oppgradere firmware på catch modemet din? Hvis det er mulig da :blush:

 

Og du tror ikke det kan være noe med din pc som gjør at linja faller ut?

Og hva med den pcn som kobler pcn(e) sammen? har du prøvd å kjøre en pc direkte inn i modemet?

Endret av Frzr
Lenke til kommentar

hmm... pc'en din, som er satt opp som en router.. er det en linux box?

isåfall tror jeg kanskje problemet ligger der. sjekk loggene...

kan vel også være at adsl modemet ditt faktisk fungerer dårlig mot sentralen.. hadde samme problemet selv engang, og jeg fikk et alcatel adsl modem, og da ble alt så meget bedre.. du kan jo spørre leverandøren din om det kan være der problemet ligger ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ADSL fra Telenor, og opplevde spesielt under CS spill at jeg miste forbindelsen, og fikk opp feilmelding "Ingen response fra modem".

Først trodde jeg det var telenor, men etter noe feilsøking så viste det seg at det var routeren/gatewayen min som hadde et problem.

 

Jeg løste problemet ved å oppgradere firmwaren i den, og alt gikk som en drøm etter det.

 

Jeg tror mange har det den routeren som jeg har: 3COM 3CRWE554G72

 

Har sett at mange har avertert denne på internet shoppene sine.

 

Detter problemet er også beskrevet på 3COMs hjemmesider.

 

Verdt å sjekke det ut iallefall.

Lenke til kommentar
Og du tror ikke det kan være noe med din pc som gjør at linja faller ut?

Og hva med den pcn som kobler pcn(e) sammen? har du prøvd å kjøre en pc direkte inn i modemet?

Tror ikke det er mulig å oppgradere modemet som jeg har fått utlevert fra Catch.

 

Server pc'en kjører windows, og den har stått online i hele nevnte periode. og det har ikke blitt gjennomført noen endringer som kan medføre til at linja faller ut.

 

Har også prøvd å kjøre en annen pc direkte på modemet, men problemet ligger der forsatt. Jeg tror det er mest sannsynlig at problemet ligger mellom meg og isp. Noe med oppsettet av linja, som medfører til linja faller ut.

 

Catch har også fortalt meg at speedtouch modemet som de leverer i utgangspunktet har tendenser til å sove, slik at linja faller ut fra tid til annen. Derfor ble jeg tilsendt en helt ny type modem som ikke hadde lignende problem, men dette løste dessverre ikke problemene mine.

Lenke til kommentar
må bare legge til at jeg har akkurat det samme problemet med telenor sin adsl. Linja faller ut og modemet slutter å svare opp til flere ganger om dagen. Utrolig iriterende.

Har du fått testet linja di? ( kobber kvalitet etc)

 

Jeg ringte catch og ba dem kjøre par tester, og det viste seg at kobberet som går fra meg til sentralen er mer en god nok til å takle en slik linje.

 

Det som skjer med meg er som følgende:

 

*Linja henger seg. ( timeout )

*Mister IKKE sync til sentralen. Dvs at adsl lampa forsatt lyser

*Prøver å restarte pc for å se om det er noe galt med den.

*Må restarte modem for at linja skal komme tilbake.

 

Som nevnt tidligere i denne tråden, tror jeg feilen ligger et sted mellom config fra catch og meg. Siden linja har fungert perfekt tidligere, så hvorfor skal den gi meg problemer nå?

 

Det må da være noe som kan gjøres for å unngå dette problemet? Catch sier at de har prøvd det som er mulig å gjøre på linja. Men da stiller jeg meg skeptisk på hvorfor det har fungert tidligere og ikke nå?

Lenke til kommentar

Dere bruker vel ikke tilfeldigvis telefonen når adsl detter ut vel?

 

I så fall vil jeg tro dere har koblet splitter/modem på feil telefonkontakt.

 

Kan høres dumt ut, men det kan faktisk være det. Splitteren skal være på første kontakt inn i huset ellers vil/kan en oppringning/telefonsamtale avbryte internettilkoblingen din.

 

Snakker av egen erfaring.

Lenke til kommentar
Kan høres dumt ut, men det kan faktisk være det. Splitteren skal være på første kontakt inn i huset ellers vil/kan en oppringning/telefonsamtale avbryte internettilkoblingen din.

Nope, splitteren er den første kontakten i huset, og deretter går den til modem og isdn boks.

 

Jeg snakket med Catch, og de sa at nesten alt som var mulig å gjøre med linja var utført, og det var svært så lite som kunne gjøres for å fikse mitt problem.

 

Jeg ønsker ikke å gi opp helt enda, siden jeg VET at det har fungert perfekt tidligere og at feilen ligger mest sannsynligvis hos Catch. Siden jeg verken mister sync til adsl lampa og connection til sentral. Og når linja har vært nede har jeg prøvd med flere pc'er. Eneste løsning er restart av modem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...