Gå til innhold

Kræsjet bil uten forsikring! Hjelp!

huztla

Anbefalte innlegg

Heisann! For 3 år siden lånte jeg en bil av en "kompis", han hadde ikke sertfikat så jeg kunne låne den så lenge jeg ville sa han, spurte om det var forsikring på den gjorde jeg også, noe som han svarte ja på!. Supert tenkte jeg og kjørte forholdsvis bekymringsløst rundt i den gamle opelen som hadde skilter og oblater. Så skjedde det noe, en fyr svingte brått inn forran meg og jeg kjørte i han, jeg fylte ut skademeldingen ringte til han som jeg lånte bilen av og spurte om forsikringsselskapet! "eeeeh" sa han, jeg tror ikke jeg har forsikring, men skriv gensidige nor sa han, og jeg gjorde det.Det ble såpass skader på den gamle opelen at jeg betalte "kompisen" min 5000 for den siden den ble så skada!Etter det har jeg ikke sett han, ble jo litt sur på han når han låner bort bilen til meg UTEN forsikring! Nå var jeg en tur på byen om lørdagen så møtte jeg en kompis av han jeg lånte bilen av som sa at jeg måtte passe trynet mitt, for han idioten som jeg lånte bilen av hadde fått regress på 33000 kr, som han mener jeg må betale!!! :scared: Har ikke hørt fra han på 3 år så truer han meg etter jeg tross alt betalte bilen jeg skada !!! Har han noe rett i det hele tatt ? Er det jeg som GODTROENDE låner som må betale for at han ikke hadde forsikring på sin bil??

:angry:

Ble litt kaos dette inlegget håper dere tar poenget... jeg betalte 5000 for bilen som jeg lånet siden den ble skdet, ikke skadene på den jeg kjørte inn i, det er jo den skaden han har fått regress på, siden han ikke hadde forsikret bilen sin....

Endret av huztla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bilføreren sin plikt å sørge for at alt er som det skal. Det være seg forsikring, årsoblater, teknisk ved bilen osv osv.

Så teknisk sett er det du som skal ta støyten her. En bil som ikke lenger har forsikring blir begjært avskiltet og så snart noen ser bilen klipper de skiltene. Man har nemlig ikke lov å kjøre rundt uten noen form for forsikring.

Dette står i alle teoribøker for klasse B (bil)

Lenke til kommentar

er det bare jeg som har forstått det slik at det er bileier sin plikt å ha forsikring på bilen??

Virker litt rart at visst jeg låner en bil så må jeg ringe til forsikringselskap for å sjekke om en bil er forsikret, når det er skilt og gyldige oblater på bilen...

Det jeg også synes er merklig hvis jeg som fører er ansvalig, hvorfor er det han som har fått tilsendt kravet, når jeg skrev meg opp som fører på skademeldingen...

Endret av huztla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...