Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har en Linksys Cable/DSL Router med 4-port Switch. Jeg har koblet til to maskiner, og nå har jeg investert i IP-telefon. Den krever 80 Kbps og jeg har bare 720/128 linje..

Lurer på om det finnes noen programmer for å administrere båndbruken på de forskjellige tilkoblede enhetene?

Oliver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oliverbs: Ber deg om å lese retningslinjene, der står det en del viktig info som du åpenbart ikke har fått med deg angående bruk av emnefelt.

Forøvrig: Det du trenger er en router med trafikkprioritering slik at IP-trafikken prioriteres framfor andre ting. Om den nevnte Linksys-routeren har noe slik har jeg ingen anelse om.

fredrikrb: Han trenger ikke 80 kB/s, men 80 kbps, og forskjellen er rimlig stor. 80 kbps er 10 kB/s.

Lenke til kommentar
Desertglow, jeg la merke til det. Men jeg gikk ut i fra at han mente Byte siden det var et problem at han "bare" hadde 704kBit\s

Er nok ikke det som er problemet, det som er problemet er at når man har en PC som samtidig spiser av linja så har man ikke nødvendigvis 80 kbps tilgjengelig til å ringe med (problemet blir først og fremst upload-hastigheten, og det faktum at ADSL-linjer har en tendens til å kvelde download hvis man har mye upload). Dermed trenger man trafikkprioritering som gir IP-telefonen all den båndbredden den trenger, og deler det resterende til de andre enhetene i nettverket :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, jeg gir meg :p

Men fortsatt, netlimiter kan gjøre den jobben? Kan han ikke da for eksempel trekke fra 10kbit\s av det totale linja kan klare på begge pcene, slik at de kan sluke hverandre så mye de vil, men at det ALLTID er 10kbit\s til telefonen? Vil det virke fint?

Lenke til kommentar

God spørsmål oliverbs. Det med prioritering av voice over IP trafikk er noe som er viktig i alle nett i dag ettersom IPtelefoni blir mer populært. Det sier seg selv at IP pakker som bærer voice bør prioriteres foran "vanlige" IP pakker, høy forsinkelse og tap av pakker gir ikke akkurat de beste telefonsamtalene.

I alle IP pakker finnes det et felt som angir hvilken prioritet pakken har, her vil pakker med høy prioritet gå foran pakker med lav prioritet. Det er programmet som sender pakkene som bestemmer hvilken prioritet pakkene skal gis, dvs du kan selv bestemme hvilken prioritet pakker som går fra din datamaskin skal ha (hvis programmet lar deg bestemme dette). Litt sunn fornuft tilsier da at pakker som går fra din datamaskin bør ha lav prioritet (dersom du ikke driver med noe ekstraordinært), mens din IP telefon bør sende pakker med høy prioritet.

Tilbake til ditt problem: Hva slags prioritet har din IP telefon på sine pakker? Støtter ruteren din slik prioritering av pakker? (du trenger ikke bruke prioritet i en IP pakke) og er det aktivert dersom det finnes slik støtte? Dette bør du kunne finne ut ved å bruke manual, support eller søke på Internett.

Hva så med båndbredden? De hastighetene du oppgir skal i teorien være tilstrekkelig, men med IP telefoni har ikke båndbredde alt å si. Jeg var deltaker på et voice over IP kurs med Cisco, der vi gjorde praktiske øvinger mot en lab i England. Båndbredden ut fra kurslokalet var 4mbit SDSL fra Nextgentel. Nok teoretisk båndbredde, men likevel hadde vi problemer med å opprette en samtale grunnet kvaliteten på linja (QoS - Quality of Service). Nå har ikke jeg kompetanse til å utrede noe særlig om QoS bortsett fra det rent toretiske, men poenget mitt er at i IP telefoni er ikke BB alt.

oliverbs: PRØV!

Lenke til kommentar
Ok, jeg gir meg :p

Men fortsatt, netlimiter kan gjøre den jobben? Kan han ikke da for eksempel trekke fra 10kbit\s av det totale linja kan klare på begge pcene, slik at de kan sluke hverandre så mye de vil, men at det ALLTID er 10kbit\s til telefonen? Vil det virke fint?

Netlimiter er et dårlig alternativ ettersom man ønsker full guffe når man ikke bruker telefonen. Det vil selvsagt fungere, men er ikke å anbefale. Hvis man til enhver tid skal holde av 80 av 128 kbps fordi man kanskje skal bruke telefonen, så sitter man igjen med en lite effektiv ADSL-linje....

Lenke til kommentar

Hittil er det vel bare d-link som kommer med en sak som har "Traffic shaping" støtte, men har du en gammel maskin i et skap og evt. et compact flash kort som ligger og tørker støv så kan du sette opp din egen router med OpenBSD eller Linux og sette opp ALTQ til å prioritere trafikken din akkuratt sånn som du måtte føle for det. (MEN det spørs om man vil satse på d-link da denne også kommer med Denial of Service i følge http://www.dlink.no/products/details.asp?Nr=355 :roll:)

The_Real_Ares: Prioriteten til en IP pakke angies av ToS, ToS er Type of Service og angir trafikkens "natur" (se http://www.faqs.org/rfcs/rfc791.html, p. 29).

Problemet er at de meste av slutt bruker utstyr (modem'er og routere) ikkje tar hensyn til ToS biter. QoS mener eg å huske går mer på routing/trafikk kontroll på større skala og større nettverk, dog det kan hende eg blander ting litt her nå er tross alt 17. i dag ;), selv om eg skal jobbe i morgen :thumbdown: ..

Lenke til kommentar

Ser ut som om en del av dere folk ikke ser forskjell på Kbps og kBps....

Kbps = Kilobit pr. sek

kBps = Kilo byte pr. sek

8 bit = 1 byte

704Kbps/128Kbps = 88kBps/16kBps

Dvs. med ip telefoni som drar 80Kbps opp og ned (hvis det er korrekt verdi) har du igjen en linje på 624Kbps/48Kbps = 78kBps/6kBps.

Det du trenger en router med innebygget bandwith fordeler.

Edit: feil i BB-Code

Endret av Jon A. Feet
Lenke til kommentar
The_Real_Ares: Prioriteten til en IP pakke angies av ToS, ToS er Type of Service og angir trafikkens "natur" (se http://www.faqs.org/rfcs/rfc791.html, p. 29).

Problemet er at de meste av slutt bruker utstyr (modem'er og routere) ikkje tar hensyn til ToS biter. QoS mener eg å huske går mer på routing/trafikk kontroll på større skala og større nettverk, dog det kan hende eg blander ting litt her nå er tross alt 17. i dag ;),  selv om eg skal jobbe i morgen :thumbdown:  ..

ToS angir QoS, Referer fra RFC 791, side 12:

The Type of Service provides an indication of the abstract parameters of the quality of service desired

Du har rett i at det ikke er alt utstyr som tar hensyn til ToS feltet (eller at det ikke er konfigurert for å gjøre det).

Lenke til kommentar

Beklager at navnet på emnet ikke samsvarer helt med innholdet.

Ellers vil jeg takke for alle innleggene, selv om dette utviklet seg til en brennhet diskusjon om hvilken båndbredde jeg har.

På Bluecom (brebåndleverandøren min) sine hjemmesider står det at jeg har følgende linje:

Hastighet og pris: 720/128 Kbps, 349,- pr. md.

Jeg testet IP-telefonen i dag, og den virker glimrende!

Takk for alle svar!

Oliver

Lenke til kommentar

Har sitti å vurdert om jeg skal hoppe på Telio sitt IPtelefoni abonnement. Har selv en 704/128 linje, og bruker en Linux router som heter ClarkConnect som er gratis. (Er på en PII 400, 640MB RAM og 6GB disk)

Trenger egentlig ikke noe mer enn Pentium 200MHz med 64MB RAM om den kun utelukkende skal stå som en router/gateway.

Den har jo en meget god hastighetsbegrensnings funksjon som burde fungere utmerket med Telio IP telefoni vil jeg håpe/tro? Noen som har testet denne kombinasjonen?

Lenke til kommentar

Kbps = Kilobit pr. sek

kBps = Kilo byte pr. sek

8 bit = 1 byte

Dvs. med ip telefoni som drar 80Kbps opp og ned (hvis det er korrekt verdi) har du igjen en linje på 624Kbps/48Kbps = 78kBps/6kBps.

Det du trenger en router med innebygget bandwith fordeler.

Edit: feil i BB-Code

Fryktelig rotete forklart.... :roll:

det vanligste er å bruke KB/s om kilobyte/second og kbps (kilo bit per second) om kilobit

skal en skille mellom disse 2 vidt forskjellige termologiene blir det for tungvindt å kun bytte b med B

uansett så krever telio sin IP-telefoni som dere sier 80kbps (eller 10KB/s om dere vil) hver vei for at lydkvaliteten skal være på topp

det sier seg selv at hvis en har en 720/128 kbps linje så er det ikke så mye igjen til utgående trafikk når en snakker i telefonen..

selv har jeg en linksys router med QoS, der jeg har satt prioritet på telefonen...noe som forøvrig fungerer tilfredstillende

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kbps = Kilobit pr. sek

kBps = Kilo byte pr. sek

8 bit = 1 byte

Dvs. med ip telefoni som drar 80Kbps opp og ned (hvis det er korrekt verdi) har du igjen en linje på 624Kbps/48Kbps =  78kBps/6kBps.

Fryktelig rotete forklart.... :roll:

skal en skille mellom disse 2 vidt forskjellige termologiene blir det for tungvindt å kun bytte b med B

Nei, det var helt korrekt og var en enkel forklaring.

At du syns det er tungvindt å skrive B i stedet for b, må du ta ansvar for selv. Hva med å skaffe deg et tastatur med shift-tast, så du kan starte setninger med store bokstaver også?

Lenke til kommentar

Hallo!

Har en kompis som bruker telio med en barricade billig ruter fra komplett.

Linja hans er en 500/15 trådløst nett half duplex. Og det fungerer helt fint selv om han laster opp, ruteren klarte faktisk og fordele trafikk bra uten prioritering. Det er først når du begynner å komme opp i 2-3 maskiner med fildeling på at du får problemer med telefonen. Halfduplex vil si at linja ikke kan sende og motta samtidig pga bare en kanal, mens tlf selvfølgelig er full duplex med 2 kanaler.

Så med trådløst nett når du bruker hele hastigheten på uppload.. så tar forsvinner download hastigheten og. Har selv merket mindre problemer med dette etter at jeg fikk en vanlig ruter uten prioritering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...