Gå til innhold

Må receiveren og høyttalerne "spilles inn"?


Anbefalte innlegg

Fint at vi endelig blir enige om hva vi snakker om :-D

 

Går du ikke inn klærne dine eller?

Er litt forskjell på bruken der, men jeg ser poenget ditt, hehe

takk

 

 

Kabler og forsterkere blir innspilt uansett om du vil det eller ikke, men kablene kan bli dårligere om de bøyes og strekkes for mye

 

At kabler forandrer egenskaper om de bøyes og strekkes mye er jeg helt åpen for. Hvor mye som skal til for å få hørbare/målbare egenskaper er et eget diskusjonstema som jeg ikke ser helt behovet for å starte her :-)

 

Men at kabler/forsterkere blir innspilt enten jeg vil eller ikke? Hmm. Jeg er meget skeptisk til om en kabel endrer egenskaper bare ved å føre en strøm. Har du noe background på dette?

 

Hvis du med et filter mener at en kabel kan tilnærme som en RLC krets, er vi helt på bølgelengde :-) Riktignok er et distribuert RLC nettverk nærmere, men det er helt unødvendig med den båndbredden vi snakker om her.

 

mvh

Knut

 

 

BTW, glimrende at saklighetsnivået og tonen er god her :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint at vi endelig blir enige om hva vi snakker om :-D

 

Går du ikke inn klærne dine eller?

Er litt forskjell på bruken der, men jeg ser poenget ditt, hehe

takk

 

 

Kabler og forsterkere blir innspilt uansett om du vil det eller ikke, men kablene kan bli dårligere om de bøyes og strekkes for mye

 

At kabler forandrer egenskaper om de bøyes og strekkes mye er jeg helt åpen for. Hvor mye som skal til for å få hørbare/målbare egenskaper er et eget diskusjonstema som jeg ikke ser helt behovet for å starte her :-)

 

Men at kabler/forsterkere blir innspilt enten jeg vil eller ikke? Hmm. Jeg er meget skeptisk til om en kabel endrer egenskaper bare ved å føre en strøm. Har du noe background på dette?

 

Hvis du med et filter mener at en kabel kan tilnærme som en RLC krets, er vi helt på bølgelengde :-) Riktignok er et distribuert RLC nettverk nærmere, men det er helt unødvendig med den båndbredden vi snakker om her.

 

mvh

Knut

 

 

BTW, glimrende at saklighetsnivået og tonen er god her :-)

Hehe, åh, det var så lite :D

 

Nå er jeg litt usikker på dette, men mener å erindre noe om at signalet i en kabel forårsaker ensretting av magnetpolene til atomene. Således oppnår man en optimal struktur på atomært nivå for å slippe til elektronene. Men nå kommer man straks inn på det som kalles flisespikkeri, hehe.

 

Er en smule rusten på elektronikken men materialteknologi har jeg kontroll på :D

 

Kan se på det sånn; en kabel = et vannrør. Strømmen = vannet.

Om et vannrør brukes i 5 år og vannet strømmer kun en vei, og deretter snus kan en anta at friksjonen øker idet vannet stryker rørkanten "mot hårene" i forhold til før. Men, som sagt; flisespikkeri :D

 

Fint med god tone og saklighet :)

Vitsen med et forum er jo at folk skal komme med synspunkter og at andre kan lese disse og gjøre seg opp en mening.

 

En lærer så lenge en lever mener nå jeg, og den som tror han er utlært har, vel... Problemer, hehe :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...