Gå til innhold

Må receiveren og høyttalerne "spilles inn"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyttalere skal alltid (med mindre det er noen veldig spesielle) spilles inn. Du vil gjerne merke forandring i karakteren fra spiss og litt ubehagelig frempå når de ikke er innspilt (agressive) til mer laidback og, bedre kontroll over bass og mellomtone, og mer behagelig diskant når de er spilt inn. Slike ting. Det er som når du kjører inn mopeden etter å ha trimmet den.. :)

Lenke til kommentar

Man skal bestandig spille inn et anlegg, alle komponenter trenger dette,

til og med kabler. Du vil om du har et øre for lyd høre merkbar forskjell

i lyden før og etter innspilling.

 

Sett anlegget på lavt volum og la det spille i noen døgn, bruker selv å kjøre

nesten en uke med innspilling.

Lenke til kommentar

Still inn radioen mellom kanalene og kjør susinga, eller "pink noise" i etpar timer.

Spill deretter løs med variert musikk.

 

Det er viktig at membranene i høyttalerne får løsna skikkelig og mykt seg opp før en vrenger på. Forsterkeren spiller best når den har fått opp tempen og er stabil.

Som nevnt ovenfor så bør alt spilles inn.

 

Etter ca 40 timer med effektiv spilletid kan du begynne å dra på.

 

Lykke til og grattis med nytt annlegg :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Når noen sier man skal/bestandig skal spille inn et anlegg begynner jeg å lure. Jeg er av den oppfatning at man uansett vil spille inn anlegget etterhvert under vanlig bruk. Forøvrig så ser jeg ingen betenkeligheter med å watte opp for fullt når høyttalerne er helt nye. Å spille inn et anlegg betyr at anlegget vil låte gradvis bedre etter hva det gjorde da det var nytt.

Er ikke fullt så lett. Høyttalerene tar lettere skade av å bli spillt på fullt fra første øyeblikk.

 

Man drar jo ikke en spiltter nye bil maks på turtallet før den har rullet noen 1000km. Innkjøring\spilling er tingen!

Lenke til kommentar

Høyttalerne vil høres bedre ut over tid påstås det. men hovedgrunnen at høyttalerne skal spilles inn er; Membranet/høyttaleropphenget er stivt/stivere når de er helt ny eller ikke er brukt over lengre tid. De bør derfor spilles inn slik at dette ikke blir skadet ved høye belastninger. At noen/mange påstår at høyttalerne låter bedre over tid, er en annen sak.

 

OBS: det er ikke noen fasit på hvordan man bør spille inn høyttalere.

 

Edit: leif, AVforum!!

 

Edit 2: "guruene" som du kaller det, er ikke alltid guruer :thumbup: Men uansett, vi er enig om at det er best å spille inn høyttalerne. Både for at det skal høres bedre ut, og som i ditt forrige innlegg (nå slettet) som du stillte deg uforstående til: grunnen jeg oppgav over her, og som du ble enig i. :laugh:

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
De bør derfor spilles inn slik at dette ikke blir skadet ved høye belastninger.

Helt enig, under innspilling bør høyttalerne ikke spilles høyere enn det du ville gjort med et innspilt eksemplar.

 

Som du sier er innspillingstiden godt for å mykne høyttalermembranene og slite det hele litt til. Men det store poenget med innspillinstiden er jo at høyttaleren gradvis vil låte bedre. Innen 20 timer fra start er mye gjort, men det tar lang tid. Høyttaleren vil forandre seg ørlite hvert eneste sekund den er i bruk. Lar du høyttaleren stå en stund uten å bli brukt er det tid for en ny innspillingstid.

 

Så skal de også nevnes at hvis du spiller høyt under innspillingstiden så vil også høyttaleren bli fortere innspillt enn om du hadde spilt den inn på lavt volum.

 

stigen1: Ta en titt på hva guruene på "AVtech" (som du kaller det) mener om denne saken. Vil ikke kalle det urelevant...

Lenke til kommentar

Jo ja. Er forsåvidt enig i at membranmaterialet kan tenkes å bli mykere de første timene og sånn sett at lyd-karakteren forandrer seg noe.

 

Men dette tilsier jo ikke nødvendigvis at høyttaleren blir dårligere av å ikke innspilles, bare at den blir "bedre med tida". Analogien med en bil er for meg helt irrelevant. Jeg har ikke innkjøring på min nye brødkniv selv om jeg har det på en bil...

 

Har noen noensinne sammenlignet et høyttaler som er innspilt med en som ikke er det og funnet at lyden objektivt eller subjektivt var dårligere? Linker? Eller er dette bare nok en "hifi-myte" som alle tar for god fisk? Ut ifra rådene som blir gitt (lavt nivå, høyt nivå, pink noise og musikk), tyder dette på at det ikke finnes noen spes form for innspilling som kan karakteriseres som grunnleggende forskjellig fr adet å lytte til musikk som man ellers ville ha gjort. Jeg tar dette som en indikator på at teorien er feil?

 

Knut Inge

Lenke til kommentar
Har noen noensinne sammenlignet et høyttaler som er innspilt med en som ikke er det og funnet at lyden objektivt eller subjektivt var dårligere?

Mine var det merkbar forskjell på etter innspilling. Lyden ble varmere og mer dynamisk enn de var når jeg dro de ut av eska.

Lenke til kommentar
Har noen noensinne sammenlignet et høyttaler som er innspilt med en som ikke er det og funnet at lyden objektivt eller subjektivt var dårligere

 

Ja. Du merker klart forskjell på høytalere som er tatt rett ut av esken, og noen som er innspilt.

Lenke til kommentar
Men dette tilsier jo ikke nødvendigvis at høyttaleren blir dårligere av å ikke innspilles, bare at den blir "bedre med tida". Analogien med en bil er for meg helt irrelevant. Jeg har ikke innkjøring på min nye brødkniv selv om jeg har det på en bil...

Analogien med bil stemmer nok bedre enn med din bruk av brødkniv.

Et høyttalerelement består faktisk av mekaniske slitedeler i et opphen, drevet av fluksen i et magnetfelt. Skal en ta for seg bass/midbass/mellomtoneelementene, hvor ikke bare membranopphenget, men også spider trenger en smule oppmykning så er det logisk at det bør forgå med litt forsiktighet til å begynne med, før en vrenger på.

Hva diskanten angår så er det litt avhengig av oppbygning, men når du kjører signaler til en diskant som får den til å gå opp mot 20k - 40k Hz så er det jo logisk at en ikke bør gi full guffe med noe som er fabrikknytt også der...

Når det gjelder innkjøring av kabler og forsterker - > elektroakustikk og fysikk...

Lenke til kommentar
... så er det logisk at det bør forgå med litt forsiktighet til å begynne med, før en vrenger på.

... så er det jo logisk at en ikke bør gi full guffe med noe som er fabrikknytt også der...

Når det gjelder innkjøring av kabler og forsterker - > elektroakustikk og fysikk...

 

 

For meg er det tydeligvis ikke logisk :-) For en mann på 1300 tallet var det helt logisk at jorda var flat også... :-D

 

Mener du at:

a)membran/spider er mer sårbare og har lettere for å ryke når de er helt ny

 

b)membran/spider er mer sårbare for å få permanent endret (uønsket) karakteristikk når de er helt ny

 

c)membran/spider har feil karakteristikk som ny, men oppnår rett karakteristikk etter en gitt tid med belastning.

 

Tilhører du dem som mener at kabler også skal innspilles?

 

For å kjøre videre på analogiene dine... Beklager at jeg kommer med søkte analogier, men det er for å sette ting på spissen. Dongeribukser har mekaniske slitedeler. Spesielt knær og lommer. Disse består av fibre som gnisser mot hverandre, og er drevet av musklene mine. Derfor anbefaler jeg alle å kun stå, ikke sitte eller gå i dongeribuksa de 4 første ukene. Deretter kan du sakte begynne med små nøkler i lommene og å gå korte turer. Gjør du ikke dette er jeg stygt redd fibrene legger seg feil vei, og det er bare å kaste buksa :-)

 

Knut

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Mener du at:

a)membran/spider er mer sårbare og har lettere for å ryke når de er helt ny

 

b)membran/spider er mer sårbare for å få permanent endret (uønsket) karakteristikk når de er helt ny

 

c)membran/spider har feil karakteristikk som ny, men oppnår rett karakteristikk etter en gitt tid med belastning.

 

Tilhører du dem som mener at kabler også skal innspilles?

 

For å kjøre videre på analogiene dine... Beklager at jeg kommer med søkte analogier, men det er for å sette ting på spissen. Dongeribukser har mekaniske slitedeler. Spesielt knær og lommer. Disse består av fibre som gnisser mot hverandre, og er drevet av musklene mine. Derfor anbefaler jeg alle å kun stå, ikke sitte eller gå i dongeribuksa de 4 første ukene. Deretter kan du sakte begynne med små nøkler i lommene og å gå korte turer. Gjør du ikke dette er jeg stygt redd fibrene legger seg feil vei, og det er bare å kaste buksa :-)

 

Knut

Heller helt klart til punkt a) i oppramsingen din der.

 

Går du ikke inn klærne dine eller? :p

Er litt forskjell på bruken der, men jeg ser poenget ditt, hehe.

 

Kabler og forsterkere blir innspilt uansett om du vil det eller ikke, men kablene kan bli dårligere om de bøyes og strekkes for mye, da dette induserer dislokasjoner, speninnger mellom korngrensene i materialet og dermed også og endring i ledningsevne. Dette er klart målbart, men om det er hørbart får være opp til evighetsdiskusjonen rundt dette å avgjøre.

Personlig er jeg av den oppfatning at en kabel kan sees som et filter, og jo mer motstand du har i et filter, jo mer endres det som kommer ut i andre enden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...