Gå til innhold

Bruk av effekter i Adobe Premiere/After Effects

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg til å bruke effekter i bare en liten del av en film? F.eks hvis jeg har et filmklipp som jeg vil gjøre svart hvitt i bare noen sekunder, før det går over til farger igjen.

Jeg har prøvd, men jeg får bare til å gjøre hele filmsnutten svart hvit, å få deler av den svart hvit får jeg ikke til.

Sikkert veldig dårlig forklart dette her, men er det noen som vet hvordan jeg gjør dette? Jeg har både Adobe Premiere og After Effects, hvilket av disse to programmene egner seg best til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Premiere Pro (kan gjøres like enkelt der som i After Effects, ser ingen grunn til å gå til After effects for dette):

Beveg pekeren på tidslinjen til en frame foran der du vil ha inn-punktet for svart-hvitt.

Velg "Effects" fanen i "project" vinduet eller ta Window>Effects

Velg: Video effects>Image control>Color balance (HLS) og trekk denne effekten ned på det aktuelle klippet i tidslinjen

Window>Effects controls

I effekten (Color Balanse (HLS)) sjekk at Saturation er 0

Trykk inn den lille sirkelen til venstre for "Saturation" (det vil stå "Toggle Animation") hvis du holder musen rolig over den. Dette vil sette en Keyframe.

Beveg deg en frame utover i filmen. Sett Saturation til -100.

Beveg pekeren langs tidslinjen til siste frame med svart-hvitt. Sett saturation til -100. Beveg deg en frame videre og sett Saturation til 0.

Dette vil gi en brå overgang mellom farger og svart-hvitt. Hvis du eksperimenterer med der du setter keyframe så kan du få en mykere overgang.

Var helt sikker på at jeg skulle få dette til å gå med Black&White effekten også, men DET gikk ikke, den tillater ikke keyframe (i fall du ikke vet det: Keyframe er angivelse av tidspunkt for når verdiene for en effekt skal endres. Dette tillater animering og myke innsettelser av effekter.)

Kansje det enkleste for deg hadde vært å bruke "barberbladet", kutte klippet på de stedene hvor du skal få effekten av og på og legge på effekten "Black&White" (du finner den under Video effects>image control) på klippet som du nå har delt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...