Gå til innhold

breake i spillbransjen

Anbefalte innlegg

// Mulig feilposting, men så ikke noe annet sted å sette dette.

Noen som har noen tanker om hvordan man kan breake i spillbransjen?

På meg virker det som om man kan enten komme inn via "juniorstillinger"

som type "worldbuilder" på mmogs eller som support.

Det feteste med å jobbe med spill må jo være å få være med på konseptutviklingen av gameplay etc. Dette kalles vel for game-developers hos Funcom så vidt jeg vet.

Men finnes det et sted hvor spillselskap annonserer

etter ulike typer folk eller er det så at man må "bygge seg opp" etter å ha fått

jobb i et spillselskap?

I Norge begrenser det seg vel til Funcom av større selskaper og de har jo

outsourca support til USA så sikkert litt vanskelig å komme seg inn der.

Noen som vet hva som kan være lurt for å komme seg innafor og etterhvert havne

i stillinger hvor man driver med konseptutvikling/game-dev? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tilsvarer demoscenen i dag da?

3d-skills og hjemmesnekra mmog, eventuelt world-editor fra half-life o.l?

Jeg har mer tro på å ta de nye mmog modulene fra universitetet og

skaffe seg erfaring med å jobbe på gølvet i f.eks funcom.

Kombinert med en utdannelse i f.eks psykologi eller sosiologi skulle

det vel være mulig å skaffe seg en stilling som konseptutvikler.

Og en heftig dose flax da ;)

Lenke til kommentar

demoscenen er det fortsatt liv i .. og mange av de som har vært og er aktive jobber innenfor spillbransjen i dag.

Gode tips:

Lag noe sjøl. For all del, lek med ting, skaff deg erfaring, gjennomfør større prosjekter. Lær deg forskjellige typer teknologi, design spill, spill de med venner og kjente ..

med andre ord: bare prøv. du kommer ingen vei uten erfaring -- og erfaring får du ved å skaffe deg kunnskap. :)

Lenke til kommentar

Det aller viktigste når det gjelder å komme inn i spill industrien er at du virkelig har en lidenskap for spill, da mener jeg ikke at det holder at du liker å spille og bruker så så mange timer på det i uken, men at du er med på alt fra å lage mods og brett til favorittspillene dine, har et godt overblikk over hvordan spill er bygd opp og vet hvordan de forskjellige posisjonene innenfor et utviklerteam jobber.

Jo mer du har greie på og har erfaring med personlig, jo bedre, mange har opp igjennom tiden blitt ansatt kun basert på 'sample produkter', det vil si for eksempel et par brett du har lagd til Quake 3 Arena (bare et eksempel) som du sender inn til et utviklerfirma sammen med søknaden din på jobb som 'level designer'.

Andre igjen har vært i et team og lagd en mod, blitt annerkjent på den måten og siden fått jobb eller støtte i form av penger til å starte med et større prosjekt som senere blir utgitt av et seriøst firma.

Det er mange forskjellige måter å komme inn i industrien på, men fakta er at de aller fleste som ikke har gudelig flaks må starte på bunnen og jobbe hardt for så og kanskje, en gang i fremtiden nå det målet de har satt seg. Enten du vil jobbe som level designer, game designer eller programmer. En ting som er helt sikkert, ingen hopper rett inn i en game designer stilling, dette er drømmejobben til mange, konseptutvikling, planlegging av et spill, ideèr, osv. Denne stillingen krever mange års erfaring og den krever en ekstremt god forståelse av hvordan alle de forskjellige stillingene jobber, samt god forståelse for hvordan spill er bygd opp, slik at man for eksempel vet godt hva som faktisk er teknisk mulig.

Når det gjelder spesifikke måter å komme inn i industrien på, så har jeg allerede nevnt et par.

- Vil du jobbe som level designer? Lag noen kickass brett og send inn til et utviklerfirma sammen med søknaden din. Dette er en fullt mulig måte å få jobb på. Flere har lykkes på denne måten.

Funcom for eksempel søker nå etter en level designer (de kaller det World Builder, det er samme sak), du kan gå hit (http://www.funcom.no/jobs/oslo/worldbuilder) for mere informasjon. Dette er en stilling hvem som helst som har talent for å lage brett kan få, og har noe å vise til. Har du ikke det så begynn å lag nå.

Og en viktig ting, når du søker jobb, ikke tenk på som det står under "preferred requirements", om du har en eller flere av 'egenskapene' under preferred så er det kjempebra, men om du ikke har det så bare glem det, det betyr ikke noe. Alt du skal tenke på når du søker jobb, og det gjelder uansett jobb, så er det hva du må ha.

- Bli med i et mod team, gjør noe av betydning og få ut moden, er den bra så blir dere anerkjent innenfor miljøet, er den veldig bra blir du også anerkjent utenfor mod miljøet.

- Få deg en stilling som beta tester, enten i closed eller open, men du vil helst ha stilling som closed beta tester. Dette er tester som blir foretatt 'in-house', innad utviklerfirmaet, det er ingen test de tar imot søknader på gjennom internett som for eksempel de gjør på Everquest II nå, det kalles open beta. Med en stilling som beta tester innad i firmaet får du såklart mye mer oppmerksomhet enn når du er en av kanskje ti tusen andre beta testere. Gjør du en bra jobb kan du bli promotert til en bedre stilling.

- Uannsett hva slags stilling du skal søke på er det alltid kjekt å ha en portefølje å vise til, men dette gjelder spesielt hvis det er kreative stillinger du søker på. Enten du skal lage brett, modeller eller textures. Lag en webside, sleng opp samples, screenshots, videoer, brett, osv.

- Mange har startet som spill anmelder, få deg jobb på en allerede oppstartet webside, eller en lag en selv, vis bra med innsikt i dine anmeldelser, men hovedsaken med denne jobben er å få kontakter. Kontakter er alt uansett bransje.

Si fra hvis det er noe mer spesifikt du lurer på da jeg ikke har greie på hvor mye du vet fra før.

Endret av General_Wang
Lenke til kommentar

Det der var en sinnsykt bra gjennomgang av mye jeg har lurt på..

Takker for nyansert, saklig og grundig input. :thumbup:

Skal gå i gang med å bygge mods med en gang. Takk også for

at jeg eventuelt kan spørre deg om jeg lurer på noe.

Jeg er absolutt glødende engasjert i spill, men uten at jeg spiller hele tiden.

Bruker mye tid på å tenke ut og forstå nettopp hva som gjør at gode spill

fungerer så bra som de gjør. Har også konseptutviklet en del idéer med utgangspunkt i konseptskjemaet til Funcom. Morsomt nok har en del av disse idéene faktisk tilfeldigvis blitt en realitet. Bla AVP, Dune fps (ble stanset) og MOH/COD.

Det er jo lett å syns at jeg er teit som tror jeg har utviklet MOH/COD siden dette er såpass vage WWII scenarioer, men det jeg har tenkt mye rundt er tendensene i slike spill som MOH og COD. Nærmere bestemt intensitet, realisme og stor skala. Klekker forresten ut en idé for et WWI basert fps/MP om dagen med utgangspunkt i å maksimere de tre variablene (fps med 1000 soldater samtidig og ultravoldelig ragdoll/hit locations)

Men jeg er ikke megaloman og har dessuten lyst til å begynne "nedenefra" for å lære mer om koding, tekniske begrensninger, de ulike delene av et team m.m.

Tipper du jobber i bransjen siden du er så know-how :cool:

Veit du forresten noe om hvilke muligheter det finnes i Norge av

interessante spillfirmaer å sikte seg inn mot?

edit: typo

Endret av surfin atari
Lenke til kommentar

Flott at du synes posten min var til hjelp :) Desverre jobber jeg ikke i spillbransjen, så du må ikke ta alt jeg sier for god fisk, men jeg kjenner flere som jobber i bransjen og har en del førstehånds informasjon fra de, siden jeg også selv lenge var interessert i å komme inn i spillbransjen på en eller annen måte. Jeg har ikke slått fra meg tanken enda, bare la meg si det sånn, jeg har prøvd lenge og kommer fortsatt til å prøve, men ikke med så stort pågangsmot som før.

Jeg har alltid vært mest interessert i level design og har holdt på med det i noen år (siden Doom), så hvis jeg noen gang kommer inn i spill bransjen så er det den veien. Drev blant annet en Half-Life level design side for noen år tilbake, samt et par andre sider, men det tar mye tid og etterhvert fikk jeg andre ting å holde på med. Nå lager jeg fremdeles brett og kommer til å fortsette med det, håper å ha et par ferdige brett fra noen forskjellige spill å sende inn til et firma om noen måneder. Å lage et bra brett og da gjerne singleplayer brett, kan ta mange måneder. Bare et enkelt brett, ihvertfall i starten da man ikke er så rutinert som de mer erfarne brett lagerne. Firmaene legger mest vekt på singleplayer brett når du skal søke jobb, fordi du må der vise at du kan få fram et handlingsforløp, kreativ utplassering av fiender, dynamikk mellom lys og skygger legges jo også mer vekt på i singleplayer brett. Så skal du lage brett for å sende inn, lag singleplayer brett.

Når det gjelder muligheter i Norge, tenker du da på å starte firma eller å få jobb i et allerede startet firma?

Nå er det jo ikke så mange spillfirmaer i Norge, du har jo Funcom som har en avdeling her, men som du vet så er ikke Norge akkurat verdens spillmekka.

Spillbransjen her er liten og det er mindre kompetanse her, det gjør det både enklere og vanskeligere å få en jobb.

Det er vel ikke så attraktivt å få seg jobb her eller? For min del ville jeg heller søkt på jobber i USA ettersom markedet er større og du kan få deltatt i mer spennende prosjekter. Ellers så har du jo firmaer i Sverige, Danmark og Finland, England, osv, trenger ikke dra helt til USA.

Det er forresten et bra tidspunkt å søke jobber nå hvis man har kompetansen, det er mange firmaer som ansetter for tiden. Bare se nedenfor, mange har flere stillinger de skal ha fylt.

http://www.gaspowered.com/jobs.php

http://www.bungie.net/Inside/Page.aspx?sec...ion=Main&page=1

http://www.totallygames.com/jobs/

http://www.2015.com/jobs.cgi?section=jobs

http://www.troikagames.com/jobs.htm

http://www.ionstorm.com/jobs/

http://www.valvesoftware.com/jobs.htm

Fakta er at uansett om det blir utlyst leding stilling eller ikke er det bare å søke, har du talent og kan bevise det (før ansettelse) så vil du bli tatt seriøst.

Endret av General_Wang
Lenke til kommentar

Er desverre bundet til gamlelandet av ulike grunner..

Tenkte mest på å få jobb i et firma ja, er ikke megaloman som sagt ;)

Men hvilket spill er koolt å begynne med å lage brett til for en n00b? Skulle tro Half-life editoren er enkel og grei? Vet du om noen bra mod-team? Jeg kan jo litt 3d fra Cinema4D da.

Har også maila en del med en game-dev i funcom, kan jo spørre ham om closed beta.

Lenke til kommentar

Vel, jeg begynte som sagt å lage brett til Doom, det var ganske koolt, hehe.

Det som er litt trenden nå, er at mange lager brettene sine i 3DSMax, Maya, Lightwave eller lignende. Ikke bare på amatør nivå men utviklerne, som på for eksempel Painkiller bruker like godt bare et 3D program til å lage brettene, istedenfor å lage sin egen editor. De brukte Maya.

Du burde begynn å lage brett til et spill som bruker enten en versjon av Radiant eller UnrealEd som editor. Det vil si et spill som er basert på Quake eller Unreal teknologi. Grunnen til at du bør det er at de to editorene er de som ligner mest på f.eks 3DSMax og Maya. Du har et standard fire vindus KAD setup. Det er ikke sikkert det skjer, men forbered deg på at du kan måtte ta overgangen fra en vanlig map editor til en 'full blown' 3D applikasjon. Har du holdt på litt så skal ikke det være noe stort problem, men litt frustrasjon vil det alikevel bli. Da det er heller tungvint å lage brett i vanlige 3D applikasjoner. Du kan også begynne med Worldcraft (editoren til Half-Life), ulempen med det er at det er bare Half-Life som bruker den, versjoner av UnrealEd og Radiant florerer, veldig mange spill basert på denne teknologien. Men jeg har selv brukt Worldcraft mye og har nå snart ikke noe valg, da Half-Life 2 kommer ut, Hammer (editoren som følger med) er bare en 'oppgradert' versjon av Worldcraft.

En annen ting å tenke på når du skal velge spill å lage brett for er jo at det er et spill du liker godt.

Når det gjelder mod team, det er så uhorvelig mange av dem.... Leter du etter et team som modifiserer Quake serien gå på planetquake.com og sjekk hosted sites. Samme gjelder Unreal, planetunreal.com, du finner fram til de fleste teamene på den måten.

Du må uansett lære litt først og ha noe å bidra med før du kan bli med i noen av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...