Gå til innhold

cpu-begrensning på skjermkort


Anbefalte innlegg

Leser ofte om såkalte "flaskehalser" i systemer, og har lest flere ganger "den prosessoren er ikke sterk nok til å utnytte en 9800 pro"

 

Så, jeg lurte bare på om det finnes noen "offisielle" sammenhenger mellom hvor god prosessor du må ha for at det er skjermkortet og ikke prosessoren som er flaskehalsen.

Eller om en duron 1000 mhz prosessor med et 9800 pro skjermkort er mye bedre som spillmaskin enn den samme prosessoren med et 9600 pro kort, men at du hadde merka enda bedre økning med en bedre prosessor.

 

Veit ikke om jeg har uttrykt meg helt klart... men, hvis det er sånn at enten prosessoren eller skjermkortet møter en barriere, hvor ligger den? Og hva blir svaret på disse spørsmålene hvis dette gjelder:

 

Hva er dårligste prosessor som kan utnytte et radeon 9800 pro?

 

Hvor god prosessor må du ha for at et radeon 9600 np blir flaskehalsen i systemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen slikt oppsett vil du ikke finne da det ofte varierer fra spill til spill, og ikke minst på hva slags oppløsning en bruker. Kjører du f.esk. 1600x1200 med 4xFSAA o.l. så vil prosessoren være en mindre flaskehals enn hvis du kjører 1024x768 oppløsning. Det har rett og slett noe med hvor mange FPS hver av kompoenentene gir som begrensning, og jo høyere oppløsning og mer detalsjer en bruker, jo viktigere blir det med godt skjermkort.

 

Mange andre faktorer spiller også inn, f.eks. hvor mye AI-spillerne bruker av prosessoren osv.

 

Veldig forenklet kan du forestille deg forholdet mellom CPU og skjermkort med denne analogien: Se på skjermkortet som folkene som tegner alle tegningene i en tegnefilm, mens prosessorern er storywriterne og produsenter som sender stoff til tegnerne. Hvis man har veldig raske tegnere som tegner med dårlig kvalitet (lav oppløsning, lite detaljer) så kan fort de som skriver historiene bli de som setter en begrensningen på hvor fort man klarer å få ut nye tegnefilmer. Krever man derimot at de som tegner skal tegne med svært masse detaljer og alt skal være stort og fint for å kunne blåses opp på kino-lerret, da blir de sannsynligvis de som begrenser.

Lenke til kommentar
Veldig forenklet kan du forestille deg forholdet mellom CPU og skjermkort med denne analogien: Se på skjermkortet som folkene som tegner alle tegningene i en tegnefilm, mens prosessorern er storywriterne og produsenter som sender stoff til tegnerne. Hvis man har veldig raske tegnere som tegner med dårlig kvalitet (lav oppløsning, lite detaljer) så kan fort de som skriver historiene bli de som setter en begrensningen på hvor fort man klarer å få ut nye tegnefilmer. Krever man derimot at de som tegner skal tegne med svært masse detaljer og alt skal være stort og fint for å kunne blåses opp på kino-lerret, da blir de sannsynligvis de som begrenser.

Fantastisk bra sammenlinkning! Har aldri sett på det fra den siden, nå ble alt mye klarere for meg ihvertfall! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...