Gå til innhold

Q-tec strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Må ha en ny strømforsyning, men jeg har lite penger så den må være så billig som mulig. Har sett på denne på Komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112086&cks=PRL

Vet det ikke er verdens beste kvalitet, men funker den?

Skal bruke den på:

P4 2.8GHz PC800

512 MB minne

Sapphire 9600SE

Samsung 120 GB 5400 HD

Nec 1100 dvd-brenner

TV-kort av et slag

Blir overklokking om jeg får det til denne gangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:hmm:

Jeg har ikke hatt noen problemer med min Q-Tec. Har  hatt Q-Tec's 400W i ca. 1 år nå og den har funket bra hittil, leverer stabile spenninger gjør den og!

Men så har du jo en ekstra PSU på 200w i tillegg da...

PSU: 1x Q-Tec 400W + 1x 200W, CPU: AMD Athlon XP 2500+, HK: ASUS A7N8X Deluxe, Ram: 768MB Twinmos PC3200, Grafikk: ASUS Geforce4 Ti4200, HDD: 80GB Seagate + 160GB Seagate, DVD, CD-RW, Katoder, en del vifter og annet.

2 disker, katoder og noen vifter burde gå greit på de fleste PSU'er.

Hvis du setter alt over på Qtek'en så kanskje de stabile volt verdiene dropper litt...

Hadde dette på min AOpen 350W PSU:

XP2500, 2 RAM brikker, enorm CPU vifte, 3 kabinettvifter, viftekontroll med lys, 4 katoder med sound control, luftpumpe til akvariumet, 2 CD/DVD, 5 disker.

Da jeg satt inn den siste disken så merket jeg at volt veridene sank litt mye.

Kjøpte meg en ThermalTake 480W PSU (som faktisk yter det den lover imotsetning itl Qtek som oppgir maks belasting) for 850kr fra netshop.no

Den gir stabile volt verdier.

Moralen er: ikke kjøp Qtek. Det funker kanskje idag, og kanskje om et år, men når du skal sette inn noen flere disker+++ så tar det ikke lang stund før du iriirterer deg grønn for at du ikke brukte noen 100lapper ekstra.

For det oppsettet du har tenkt deg Tommelom så vil den Qtek'en holde, men som sagt når du begynner å oppgradere så er det kjipt! Ikke minst hvis du trenger nytt skjermkort om en stund. De som kommer nå er ganske strømsugende!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Det oppsettet jeg har her kommer jeg ikke til å forandre på på ei stund. Dette er en HTPC for kun filmvisning, bilder, emulatorer, surfing etc. Blir ikke no spilling på denne, så jeg kommer ikke til å sette noe 9800pro. = mer varme -> mer støy.

Kommer også til å plukke den fra hverandre, slik at garantien ryker. Da er det fint at den er billig i tillfelle jeg skulle klæbbe under innstallasjon.

Så lenge du tror den holder med det relativt beskjedne oppsettet mitt og ikke ryker pga av det, så tenker jeg går for en slik.

Lenke til kommentar

Hvis det er til en HTPC, hvorfor sa du ikke det før? :p

Da burde det holde ja! Bare å håpe at den ikke tar kvelden!

EDIT: Trodde aldri jeg skulle si dette, men gå for en Qtek

EDIT2: Hva med å ta den NorthQ (samme opplegg som Qtek) PSU'en med 120mm vifte? mindre støy i HTPC'en er jo greit, med mindre du hadde tenkt på en modde mulighet til dette... http://komplett.no/k/ki.asp?sku=123271&cks=PRL

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

schmelck:

Sikkert bra den der, men siden jeg må bestille den separat fra alt annet så blir reel pris på denne opp mot 700 kr. med oppkrav og porto. Langt over det jeg kan betale nå. Men takk for tipset :thumbup:

plexiknut:

Sorry. Trodde jeg skrev htpc, men den gang ei. Skal som sagt plukke den fra hverandre, så hvilke vifter den har spiller ingen rolle. Men den er et alternativ om dere mener den har bedre kvalitet?

Lenke til kommentar

Tommelom: Har du blandet navnene til meg og plexiknut på det innlegget forresten?

Vet ikke om NorthQ vil være forskjellig fra Qtek, men tviler på at det kan være værre!

EDIT: Altså Qteken burde jo fungere, ingenting som tilsier at den bare plutselig "eksploderer eller noe". Kjøpte 2 Qtek kabinett med Qtek PSU til mamma, og pappa. de funker fortsatt bra!

EDIT2: jeg redigerte bort litt jeg :roll:

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Kom på at jeg faktisk kan søke på spørsmål om Q-tech og Northq tidligere (Fliiiinke Tommelom :blush: )

Av det jeg fant så er det som sagt her maange som har mye vondt å si om Q-tec. Nothq derimot ser ut til å være et greit midt-på-treet-merke. Så da blir det en slik. Knapt prisforskjell. :D

Takker for hjelpa folkens.

Lenke til kommentar
Kom på at jeg faktisk kan søke på spørsmål om Q-tech og Northq tidligere (Fliiiinke Tommelom :blush: )

Av det jeg fant så er det som sagt her maange som har mye vondt å si om Q-tec. Nothq derimot ser ut til å være et greit midt-på-treet-merke. Så da blir det en slik. Knapt prisforskjell. :D

Takker for hjelpa folkens.

Hehe, søkefunksjonen er veldig smart ja! Ser st du er rimelig ny og da pleier jeg å anbefale søkefunksjonen først, men jeg kjeder meg så uendelig idag så...

Post bilde av kreasjonen din når den er ferdig da! Evt post hele operasjonen under "Worklogs"

Lenke til kommentar

Har selv en Q-Tec 450W GOLD, har funket fint i snart er år no, men den bråker no inni ******* når d er varmt i været :cry: (blir fort varmt på stua når d er sol) Har ikkje opplevd noen spesielle problemer med den annet en støy, men kan godt anbefale noe annet, F/S eller Mist er dei største kandidatane ellers tenker ej :hmm:

Har bestilt en Mist 430W atme no vannkjølings opplegg ej skal lage til i sommer :thumbs:

Lenke til kommentar
Ser ut til at den northq'en har litt svake specs da. Feks bare 15A maks på 12v.

link

jeg har 11A på 12volten, men til gjenngjeld har jeg 30A på 5volten

er en termaltake 400w psu, kostet 400,

Husk at når spenningen går ned, vil naturligvis strømmen øke, hvis man vil ha noenlunde samme effekt. P=U*I. Altså 11A på 12V gir 132W, og 30A på 5V gir 150W. Bare for opplysningens skyld, heh... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...