G2Petter Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Da er dagen kommet - Norges største fotodag. Ønsker alle til lykke med fotografering i dag. Nå skal jeg ut og jobbe, takk og pris for at vår lokalavis ikke er tatt ut i streik Atter en gang: Lykke til! Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Hehe, fikk dere noen gode bilder da? Selv er mitt kamera ødelagt (tysk skyttergrav i frankriket, småsten på en stor en) - og jeg fikk dermed ikke tatt noen bilder fra feiringen i London. Men så får en nok finere bilder 17mai hjemme heller, er mer liv å ta bilde av der. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 tok noen bilder i Geneve, men desverre er jeg fortsatt på nybegynnerstadiet med mitt Sony F828, sliter litt med å få tatt bra bilder i kraftig sollys....noen tips til filter? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 kosh: Mindre gode bilder i sollys skyldes neppe mangel på filter. Mer glass betyr flere reflekser. Skal man bruke filter i sollys, kan du prøve polarisasjonsfilter. Det gir mettede farger og en effektfull himmel. "Feilen" ligger trolig i at du muligens bruker uriktig målemetode. Prøv deg fram med de ulike lysmålerinnstillinger som finns på kamera. Lenke til kommentar
vvizard Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Tviler på at dette er problemet, men for sikkerhets skyld.. Hvis du er i sollys "stopp ned" linsa ett par f-stops. Ikke skyt på høyeste blenderåpning med mindre du har en grunn til det, som f.eks begrensing av dybdeskarphet. Bruk så liten blender du kan, og begrens heller eksponeringen med lukkerhastigheten (igjen, med mindre du har en grunn for å ha veldig rask lukkerhastighet). Linsene er dårligst når de er vidåpne, og du vil få bedre bilde på mindre blenderåpninger. f/8 er som regel ett sikkert valg, da de fleste linser gir best resultat rundt her. Nå sier jeg ikke at dette per problemet ditt, jeg tviler faktisk, men det er ihvertfall verdt å sjekke, for forskjellen på å skyte med linser vidåpne og stoppet ned noen hakk kan være astronomisk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå