Gå til innhold

Fujifilm Finepix S7000 minne

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt et Fujifilm Finepix S7000, men har avventet litt når det gjelder kjøp av minne.

I følge testen her på Akam.no kom kameraet noe bedre ut ved bruk av xD-kort kontra CF. Er det noen som har erfaringer med bruk av forskjellige minnetyper til dette kameraet?

Prisforskjellen på minnetypen er da temmelig formidabel. På databutikken.com hadde jeg i dag disse alternativene:

xD 512MB - Kr. 1646. Sandisk Ultra II CF 512MB - Kr. 1010. IBM Micro drive 1 GB - Kr. 1705.

Altså, fristende å kjøpe 1GB Micro drive kontra xD, særlig når Microdriven bare koster drøye 50 kroner mer. Jeg har imidlertid skjønt at det er noe fishy med Microdrive, stemmer det? Er systemet ustabilt, fare for tap av data?

Noen som har merket noen forskjell i bilde-til-bilde ytelse og batterikapasitet ved bruk av xD kontra CF/Microdrive? Er det virkelig verdt å legge kr. 600,- ekstra i et xD kontra CF?

Takknemlig for tilbakemeldinger.

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, fristende å kjøpe 1GB Micro drive kontra xD, særlig når Microdriven bare koster drøye 50 kroner mer. Jeg har imidlertid skjønt at det er noe fishy med Microdrive, stemmer det? Er systemet ustabilt, fare for tap av data

Ud fra, hvad jeg har kunnet læse mig til, varierer det meget fra kamera til kamera, om Microdrive giver problemer eller ej. Men mit generelle indtryk er, at det ikke er det mest stabile lagringsmedie. Indehaveren af dcresoure ejer et microdrive. Om han har brugt microdrive i forbindelse med S7000 ved jeg ikke, men du kan læse hans test af S7000 her: Test af Fuji Finepix S7000 hos dcresource

Hvad angår om det er pengene værd at ofre næsten 600 mere på et xd-kort, må du lade det komme an på en prøve. Du kan jo prøve at låne et cf-kort, og så prøve at tage billeder med det, og se om du kan mærke forskel.

Mvh

Jens

akamera.dk

Lenke til kommentar
Hvad angår om det er pengene værd at ofre næsten 600 mere på et xd-kort, må du lade det komme an på en prøve. Du kan jo prøve at låne et cf-kort, og så prøve at tage billeder med det, og se om du kan mærke forskel.

Vil nå påstå at Sandisk sine Ultra II kort ikke er langt fra XD kort i hastighet, hvis det i det hele tatt er forskjell. Min mening er at XD koster mye mer enn det smaker. Grunnen til at det koster mer, er at det er ny teknologi som ikke er spesielt utbredt ennå... ikke så mange kamera som bruker XD enda. Også er det mye mindre da...

Jeg ville gått for CF kort. Microdrive, derimot, har fått meget blandede kritikker. Noen er fornøyd, mens andre har opplevd å miste alle bildene på kortet så fort kortet får seg ett støt. Microdrive har også bevegelige deler, noe som i seg selv gjør det mindre stabilt enn CF... bevegelige deler slites og det er mer som kan gå i stykker.

Lenke til kommentar
Xd vil nok fortsatt være raskere siden kameraet er optimalisert for XD og ikke CF. Har lest at folk har testet de raskeste CF-kort mot XD, og XD kommer bedre ut.

Hei igjen, og takk for svar,

Ut i fra bildet på brukerprofilen din antar jeg at du er en ivrig bruker av Finepix S7000 allerede? :thumbs:

Dette at kameraet er optimalisert for xD, har det noen praktisk (merkbar) betydning for kameraets bilde-til-bilde ytelse? F.eks. vil seriefotografering med 5 bilder på 3 sek ikke være særlig praktisk for meg. Om hastighetsforskjellen bare lar seg måle i noen ti- eller hundredeler bryr jeg meg heller ikke om det, men snakker vi hastighetsforskjeller på sekundnivå, ja da kan det bli et problem. Det samme gjelder om CF trekker merkbart mer fra batteriene enn xD.

Har du eller noen andre her erfaringer med dette i forhold til S7000? Jeg har ikke fått anledning til egne tester, og de CF-kortene jeg har fra før er av den tradisjonelle hastighetstypen.

Fredrik

Lenke til kommentar

Hei, har brukt S7000 i en mnds tid. Tidsforskjellene er nok mer tiendeler, ikke sekunder. Går helt fint å ta seriebilder med de CF-kortene jeg har brukt i kameraet, så tror ikke bør bekymre deg for hastigheten. Er vel en buffer i kameraet som gjør at det går fort å ta bildene, men selve lagringen kan man sikkert spare tid på med xd-kort.

Anbefaler å søke eller å legge inn en post på Fuji-forumet på www.dpreview.com . Mange med mye erfaring med S7000 der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...