lordalex Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Hei! Jeg går med planer om å kjøpe med en kamera til ca 4000 kr. HAr sett meg ut Ixus 500. Noen som har erfaringer? Jeg har tenkt å kjøpe et kamera som er enkelt i bruk og gir gode bilder. Det kan ikke være for vanskelig i bruk da min bedre halvdel også skal bruke det... Jeg skal i all hovedsak printe ut bildene hos fotobutikker på nettet(feks. Foto Knutsen). Hvor stor oppløsning trenger jeg får å slippe kornete bilder i vanlig format(10x15 cm)? Hvilken fotobutikk er best på framkalling(brukervennlighet, pris og kvalitet)? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 (endret) Ixus 500 er ett veldig bra kamera til den prisen. Gjennomgående får den skryt for å ha like god bildekvalitet som dyrere kamera, og best i sin klasse. Eneste minuset er noe dårligere batterilevetid og noe tregere autofokus enn enkelte andre kamera. Men batteriet lades på to timer, og varer ett par hundre bilder. Og forhåndsfokuserer man, så slipper man ventetiden på autofokusen. For å printe ut bilder i 10x15 (og kun det), så er fem megapixler overkill. Det tar i tillegg lang tid å sende over nettet hvis du ikke har bredbånd, og ikke alle fotobutikker godtar så store bildefiler uansett. Løsningen er å gå til en fotobutikk og fysisk levere minnebrikken eller en CD med bildene. 2 megapixler er mer enn bra nok til 10x15... Du vil ikke se forskjell på to og fem megapixler i den størrelsen, men med fem megapixler har man mulighet til å lage opp til A3 forstørrelser av bilder man synes er bra, eller man kan beskjære bildet kraftig/velge ett lite utsnitt og allikevel unngå kornete bilder i vanlig størrelse. Jeg anbefaler Ixus 500, men tror nok Ixus IIs (3,2 megapixler) eller Ixus 430 (4 megapixler) er bra nok for ditt bruk. Endret 17. mai 2004 av Afseth Lenke til kommentar
FM Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Hei.. Har nettopp kjøpt Ixus 430 og dette kan anbefales på det sterkeste. Den eneste forskjellen på 500 og 430 er en megapixel og bedre videofunksjon i 500, ellers er kameraene like. Du kommer ikke til å angre uansett hvilket av de du kjøper, men den ekstra megapixelen kommer du ikke til å savne. Så blir det opp til deg om du vil betale 500kr ekstra for bedre videofunksjon. Lykke til.. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Du kommer ikke til å angre uansett hvilket av de du kjøper, men den ekstra megapixelen kommer du ikke til å savne. Så blir det opp til deg om du vil betale 500kr ekstra for bedre videofunksjon. Lykke til.. Tja, personlig så er jeg ikke helt enig med deg her, jeg er fortsatt av den mening at jo flere megapixler det er, jo bedre er det. Grunnen til at jeg sier det er fordi den fine tingen med digitale bilder er beskjærings muligheter, har man en megapixel ekstra, så er det mye lettere å få det utsnittet man vil ha Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Tja, personlig så er jeg ikke helt enig med deg her, jeg er fortsatt av den mening at jo flere megapixler det er, jo bedre er det. Men jo flere megapixler du har på en bildebrikke, jo mer støy vil den også generere, hvis bildebrikken er like stor vel og merke. Derfor kan vinninga ofte gå opp i spinninga. Men Ixus kameraene har såpass stor bildebrikke at fem megapixler går bra... men noe mer enn det bør de ikke satse på så lenge de ikke utvikler en ny bildebrikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå