Spragleknas Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Hei! Hadde håpet noen kunne fortelle meg hvordan man tester om det er signifikant forskjell mellom to regresjonsanalyser.... .... sikkert litt dårlig formulert men belyser det med et eksemepl: Bildet/grafen viser radioaktiviteten til fisk (y) ved x-gram. Linjene stiplet inn er regresonslinjen funnet for hvert kjønn. Hvordan kan jeg bevise/motbevise at disse er ulike? Er enklerer når det er snakk om grupper (ANOVA), men det er muligens fordi jeg ikke vet hvilken metode jeg skal bruke her. TAKKER FOR ALL HJELP! Flax lodd loves til den so først gir meg et godt svar Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 17. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2004 Æhh..... ??? Har du noe å bidra med eller kjeder du deg bare? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Hvordan kan jeg bevise/motbevise at disse er ulike? Eh, ved å se at de har ulikt stigningstall? Kan du kanskje forklare bedre om hva du egentlig lurer på? Er det en oppgavetekst eller lignende som du kan sitere fra? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 17. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2004 (endret) ok .... ikke den beste grafen å poste. Av og til (for noen år) er grafene til hunn og hann fisk ganske like, den ene har kanskje litt brattere stigning men starter lengre nede (lavere b), og linjene krysser hverandere omtrent på midten. Kan jeg sammenligne tallene på en måte slik at jeg beviser med statistisk sikkerhet at det ene kjønnnet følger et en ulik linje enn den andre. Slik man lett kan bevise ved grupperinger med ANOVA (eksempel aldersgrupper av fisk med ulik kjønn -> P<0.05 : kan ikke bevise at det er forskjell på kjønnene innen grupperingen). Hvordan kan man gjøre dette med kontinuerlige tall (her; vekt) og ikke grupperinger? Håper det ble bedre? EDIT: HolgerLudvigsen: Flott side (http://datawareub.com/magisk/flash/) Endret 17. mai 2004 av JEG76 Lenke til kommentar
lodott Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Det jeg tror du må bruke er "sammenligning av to grupper". Nå hadde jeg bare litt om dette i statistikkfaget mitt i fjor, så jeg kan ikke hjelpe deg noe særlig med utregningene. Men jeg scannet inn noen oppgaver for deg, og la ved løsningsforslag samt noen slides med formler. Du kan laste det ned HER Klarer du å forstå/løse noen av de oppgavene tror jeg du er langt på vei. Hvis ikke kan du vel spørre noen på skolen/universitetet ditt? Antar at det er noe sånt du går på`? Endret 21. mai 2004 av lodott Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Uhm.. nå har jeg ikke hatt mer enn 3mx, men når du har funksjonen for de to linjene (y=ax+b regner jeg med) kan du vel vise at den med høyest a stiger fortest? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Har funnet ut en metode (ANCOVA, med lik eller uliktstigningstall) Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Scatter plot er vel ikke det beste å bruke i dette tilfellet uansett? Skal hovedsaklig brukes i sammenligning av to variabler, dvs. Y=variabel A, X=variabel B Endret 27. mai 2004 av Armalite66 Lenke til kommentar
Svin Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Har funnet ut en metode (ANCOVA, med lik eller uliktstigningstall) En annen enkel metode er å plotte inn konfidensintervallene (f.eks 95%) for de to grafene og se på overlapp. T-test er også mulig å benytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå