Mastiff Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Hei hå! Jeg skal i løpet av sommeren eller høsten over på P4 og vil gjerne opp på rundt 3.4 til 3.5 gig. Det skal stå i en kjemmekino-pc som står på hele døgnet, og hovedpoenget er å kunne kjøre Denoise3D, resize, dScaler sharpen og et par småting til ved avspilling av DVD på prosjektøren min. Jeg har hørt noe om T-sokkel, eller noe sånt. Hva bør jeg gjøre? Handle nå og kjøpe en 2.8 800-prosessor eller vente på denne T-greia? Det er ikke livsnødvendig å gjøre det før høsten, siden kinoen er mindre i bruk om sommeren. Derfor kan jeg vente hvis det vil gi bedre ytelse for pengene. Og hva med hovedkortet? Det må være noe som funker som dual channel, det er det som må til for å kjøre de råeste innstillingene på ffdshow. Og må jeg kjøpe svinedyrt spesialminne (nesten 2000 kr for to 256-brikker) for å kunne kjøre dual channel i riktig hastighet, eller fins det rimeligere løsninger? Det er viktig at det hele kjøres 100 % stabilt, og vannkjøling er ikke aktuelt. Jeg vil faktisk gjerne ha så stillegående kjøling som mulig (nå kjører jeg med en kjøler med 21 dB). Takker for svar på forhånd, optimist som jeg er! Endret 16. mai 2004 av Mastiff Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Tjaaa. Tror du kan klare deg fiiint med en 1,6 Duron til dette! OG VEL SÅ DET! ffdshow (eller mpeg4) trenger, tjaa, si en PIII 500 for å kjøre stabilt. Så de maskinene som selges til ~3000,- noen steder tror jeg skal klare biffen. Og når det gjelder DVD, så har stort sett de fleste nyere skjermkort mpeg2-dekoder. Av hovedkort anbefaler jeg Abit NF7-S V2.0, da dette har digital utgang og dolby digital-dekoder integrert på hovedkortet (og så kan du ha en duron på den) Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Tror ikke en PIII 500 holder til skikkelig kvalitet i ffdshow. Har digital-satelitt i en pc. Prøvde først in en PIII850, så i en Celeron 1.4. Først med en P4 2.6c fikk jeg et ok resultat. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 17. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2004 (endret) BaronKanon, jeg tror ikke du leste innlegget ordentlig, eller så har du en veldig sær form for humor. Jeg trenger rundt 3.4-3.5 til å kjøre ffdshow med de filtrene jeg har satt opp, sier jeg!Med min AMD XP2600 klarer jeg bare så vidt resize til XGA og dScaler sharpen! Denoise 3D gjør filmen til lysbilder. Jeg skrev dessuten DVD, å dekode DiVX/XvId med ffdshow er ganske uinteressant når bildet er to og en halv meter bredt. Alt med mindre oppløsning enn DVD ser da heller råttent ut. MPEG4-dekodingen er bare en liten og egentlig forholdsvis uviktig del av ffdshow, å kalle ffdshow for MPEG-4 er som å kalle en Ferrari for en Lada! Hovedpoenget er at det fungerer som en slags equalizer for video og gir vanvittig bra bilde på godt DVD-materiale. Men det krever virkelig prosessorkraft hvis man skal opp på tyngre filtre og mer ekstrem resize. Ellers har ikke de fleste nyere skjermkort dekoder for DVD, de har hardware akselerasjon, og det blir noe helt annet. Man må fremdeles ha dekoder, for eksempel Intervideo WinDVDs videofilter. Men for å få best bilde, må man kjøre VMR9 (Video Mixing Renderer 9 - en del av DX9) og da hjelper ikke skjermkortet til i det hele tatt. Da er det ren prosessorkraft. Og ikke minst: Å kjøre med Dolby Digital-dekoder fra et hovedkort på mitt anlegg blir som å kjøre den nevnte Ferrarien på parafin! Her kjøres det SPDIF pass through til en Onkyo 939 receiver (det forrige flaggskipet - kostet i sin tid 30 000). Beklager hvis jeg virker gretten, men jeg foretrekker å få svar fra folk som a) gidder å lese innlegget mitt ordentlig og b) vet hva de snakker om! Sigurd, du er mer inne på noe. Men det blir likevel for spedt med 2.6, jeg vil godt over 3. Har noen et bedre forslag? Igjen: Jeg trenger rundt 3.4-3.5 gig på prosessoren! Endret 17. mai 2004 av Mastiff Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 (endret) Sigurd, du er mer inne på noe. Men det blir likevel for spedt med 2.6, jeg vil godt over 3. Kjører bildet kun til TV, og først med P4 2.6c fikk jeg noenlunde flyt. Forstår at kravet vil bli høyere for å få brukbart resultat på en prosjektør. Hva med å bruke vannkjøling, og overklokke? Kan da også redusere støyen litt. ville vel selv ha kjøpt 3.0 eller 3.2, for ytelsesøkningen opp til 3.4 er liten i forhold til pris forskjellen. Du trenger ikke noen dyre ram brikker dersom du ikke skal klokke. Holder da med PC3200. Endret 17. mai 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Sorry, da bøyer jeg meg i støvet Problemet er at det er så mange som virkelig ikke har snøring på hva de snakker om på forumet, type folk som tror man må ha en overklokket P4 3,06 HT til surfing og teksbehandling. Men nå vet jeg at ffdshow kan brukes til mer enn det jeg bruker det til. Uansett; har sett på både dvd og divx med projektor, og da har vi brukt helt streit, rett fra pc-kvalitet. Og det var mer enn bra nok! Men sliter du med prosessorkraft, kan kanskje en smp-løsning være saken? Evt. P4 med HT. Og kanskje XPLite kan brukes for å fjerne alt mulig møkk som ligger i bakgrunnen og opptar minne og kraft. Raskt minne tror jeg kan være lurt, ja. Har du forresten sjekket om det finnes dsp-kort som er laget for slik bruk som du mener du har bruk for? Dette kan gi mye bedre resultat i software og rå prosessorkraft. Kanskje du kan bruke Xcard som er et dsp-kort for prosessering av mpeg2/4 i hardware. Har ikke sett på specsene ordentlig, så jeg vet ikke om det har aksellerasjon for mer enn dette. Men dette kan ta unna litt prosessorkraft uansett! Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 (endret) Siden du er villig til å betale mye penger for dette, så tror jeg nok du kan se på Abit IC7 MAX3, evt. lete rundt etter Abit IS7-G... Dette har SPDIF onboard, blir dritbra lyd! Har det hovedkortet selv, riktignok bare testa med en gammel 1.8GHz P4, men likevel... Mulig du kan se på denne, da den er opp i mot det nivået du trenger... Eller du kan kjøpe en 3.2 GHz EE (Extreme Edition)... Jeg skjønner du trenger mye kraftige saker, mulig Athlon64 hadde gjort seg også? Fin fin forsterker du skal kjøre det lyden gjennom, hva slags høyttalere har du? Litt OT det siste der, men det har jo fortsatt med denne hjemmekinoen å gjøre Endret 17. mai 2004 av Jibril2k Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 (endret) Har selv et Xcard, men ved å bruke kun det får man ikke mulighet til å kjøre ffdshow. Men signalet kan kjøres digitalt til et PDI kort, og man får igjen mulighet til å brukke ffdshow. Link til Xcard+PDI Dette vil gi et veldig bra resultat, og kreve svært lite cpu kraft. Har hørt at dette slår alt av standalone systemer. Endret 17. mai 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 17. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2004 BaronKanon, jeg går ut fra at du har sett det på en LCD- eller DLP-prosjektør. Jeg har en CRT, og den har mye større potensial når det gjelder bildekvalitet, men er også mye mer kresen. Jeg foretrekker programvareløsninger, det er mer fleksibelt. Dessuten har jeg hørt av "erfarne fjellfolk" at XCard ikke er bedre enn et ATI Radeon med WinDVD og ffdshow på CRT, og da holder jeg meg unna. Når det gjelder mer avanserte prosessorløsninger, tror jeg ikke jeg tar sjansen, det er både dyrt og innviklet. Og jeg trenger alle funksjonene i XP, jeg bruker pc-en til litt av hvert på prosjektør (å spille FPS er ganske rått når figurene er i mannshøyde!). Jibril2k, ikke så mye penger. Jeg håpet å slippe unna med vanlig overklokking av en 2.8 eller noe sånt. Den prosessoren du foreslo, er nok i dyreste laget for meg... Men IC7Max 3 så greit ut. Er det lett å overklokke? Athlon 64 gir ikke like gode resultater for ffdshow som en dual channel P4. Og jeg bruker Mirage-høyttalere (OM-serien). Du kan se utstyret mitt (kinoutstyret altså, det andre utstyret er forbeholdt kona å se...) på hjemmesiden min. Sigurd, jeg tror som nevnt ikke XCard er best til CRT. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 (endret) Meningen med å kjøre xcard+pdi er å ikke bruke den analoge delen til xcard, men å kjøre bilde digitalt til et pdi kort, uten støy og forstyrrelser. Tror ikke et radeon kort kommer opp i kvalitet til f,eks et holo3d. avforum: Barco 1209s og Holo3D = Det ultimate oppsett? Endret 17. mai 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå