kjelke Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Hei. I mitt system har jeg to 80gb IDE disker som kjører Master/slave på min secondary IDE controller. Jeg har også en 18gb SCSI disk. Jeg vil altså ha SYSTEMET (bootingen) på SCSI disken, og rå DATA på IDE diskene. Hvordan gjør jeg så dette? Windows 2000 setupet merker SCSI disken som den SISTE? nr1: IDEmaster nr2: IDEslave nr3: SCSI Jeg må alstå få maskinen/win2k til å merke SCSI disken som nummer 1. Siden det er KUN disk nr.1 OSet kan boote fra. Hvordan gjør jeg dette? Boot rekkefølgen min i BIOS er: 1. floppy 2. cdrom 3. scsi Takk for hjelp. Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Du må fortelle SCSI kortet ditt at den skal boote fra SCSI disken. Vanligvis velger du dette i SCSI kortets bios og da velger du vilken SCSI ID som det skal bootes fra. Lenke til kommentar
kjelke Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 Jeg har et Adaptec 19160 kort. Harddisken kjører på ID 0. Under boot options står det at ID 0 skal bootes først.... "Select SCSI peripheral from which to boot. Boot SCSI Controller .......... 19169 A at slot 01 00:0F::00 Boot SCSI ID.................. 0" Windows 2000 partisjon setupet viser: "76317 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 on atapi Unpartitioned space 76319 MB 76317 MB Disk 0 at Id 1 on bus 0 on atapi -- Unknown 76317 (<--ext3) 17501 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 on adf6u160 Unpartitioned space 17500 MB" SCSI/BIOS setup er jo riktig... Så hvorfor viser win2k setupet SCSI disken som disk 3? Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 husk på at du under win2k installasjonen kan velge partisjon som win2k skal installeres på. det kan føre til at noen av system-filene vil havne på c-driven om installasjonen ikke er enig med deg (boot-loader, ntdetect.com osv osv.) du kan også prøve å legge installasjonsfilene over på scsi-hd'en, ta ut av ide-hd'ene, starte systemet med en boot-diskett, og kjøre opp win2k med kun scsi-disken i maskinen. du bør også bruke fdisk til å sette scsi-hd'en aktiv (når du partisjonerer så må du velge en aktiv partisjon. det er den partisjonen som systemet kommer til å prøve å boote fra) jeg har ikke prøvd dette før, så det er kun en teori good luck Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Jeg har samme kortet med systemet på SCSI disk og data på en IDE disk. Må derfor være noe som Roald Hansen nevner med valg under installasjonen. Jeg har i hvert fall ikke hatt problemer så lenge boot device er valgt riktig i SCSI kortet. Lenke til kommentar
kjelke Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 takk for svar. Men burde dette egentlig være nødvendig? Maskinen er jo satt opp til å registrere SCSI HDen som harddisk nummer 1. Og når SCSI er satt opp som boot device, burde denne vises først i partisjons programmer. Fdisk viser SCSI disken som nummer 3. Det går da ikke ann å gjøre denne disken aktiv. Siden det er kun nummer 1 som kan gjøres aktiv. Jeg trodde tross alt ikke dette skulle være så problematisk... Det må da være tusener av andre PC-er med samme oppsettet... Forslaget til Roald... Etter du da har satt opp SCSI med OSet. Når du da setter inn IDE diskene, vil ikke da SCSI disken igjen gjøres "ikke" bootbar.... Jeg synes det burde finnes en bedre løsning... Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 At SCSI disken kommer som nr. 3 tror jeg ikke har så mye med saken å gjøre. Min SCSI disk ligger heller ikke som nr. 1, men fungerer for det. Kan du ikke prøve å boote på W2k CD'n og ta en recovery eller noe. Den vil vel da trolig fikse evt. feil henvisninger til feil disk osv. Lufter her en idé etter som jeg ikke er sikker i min sak her. Har aldri hatt problemet og har derfor aldri brynet meg på det før. Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 grunnen til at du ikke kan sette scsi-disken som den aktive i fdisk har nok med det å gjøre at det allerede finnes en aktiv partisjon, nemlig c:. nå husker jeg ikke fdisk i hodet, men det finnes en enkel måte å bytte den aktive partisjon slik at du kan starte bootingen fra scsi-hd'en altså: bios -> boot from scsi scsi-bios -> boot from device 00 fdisk -> sett scsi-hd'en aktiv installasjonen win2k vil alltid vise deg samme liste som du finner i fdisk. da vil den være som følger ide 1 ide 2 scsi 3 den er til for å ignoreres i ditt tilfelle. uansett, så klarer win2k å boote fra andre partisjoen enn c:, så det er ikke verre enn at du velger scsi-hd'en som mål for installasjonen Lenke til kommentar
kjelke Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 fdisk--endre gjeldende harddisk: 1 IDE 2 IDE 3 SCSI 3--angi aktiv partisjon-- "kun partisjoner på disk 1 kan gjøres aktiv" Windows 2000 setup: jeg merker 10gb partisjonen min på scsi disken (C:) Jeg trykker install: "To install win2k on the partition you selected setup mut write some startup files to the following disk: 76317MB IDE disk on bus 0...." Det er umulig å installere windows på SCSI disken når den ikke listes opp først. Når den ikke listes opp først, så er den IKKE den disken maskinen booter fra. SEEEEEELLVV om jeg har satt boot rekkefølgen i BIOS til SCSI først OG boot ID 0 i scsi BIOSen! Hvorfor i H***** vises ikke SCSI disken som den BOOTBARE? Vær så snill, hjelp meg her. kaster snart maskinen ut vinduet. Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 les hva jeg skriver: det er kun en liten del av win2k som blir skrevet til ide01, resten av os'et havner på scsi-hd'en tingene funker bra nok da. if it ain't broken, don't fix!!! men, hva sier maskinen om du trekker ut strømmen til ide-diskene, og du lar kun scsi-disken stå i? "no systemdisk or disk error" det er ihvertfall den feilmeldingen du får om du prøver å boote fra en disk som ikke er formatert som en system disk (format c: /s) -> funker ikke i win2k i tillegg så dukker den opp om systemet ikke finner noen ting å boote fra. problemet kan også være fdisk. jeg vet ikke om du har noen partisjoner på ide1 el på ide2, men om du sletter all partisjons-informasjon (primary, extended, logical osv osv), og setter deretter opp scsi-disken som primary, og aktiv (gjerne som en hel partisjon, da slipper du så mye arbeid med dette) men før du tømmer hd'ene for partisjons-info vil jeg bare si det at det er mye enklere å ta ut strømmen på dem. mindre tidkrevende. anbefaler deg å installere win2k på scsi-disken, men kun med scsi-hd'en i maskienen. regner med at win2k installsjonen da vil spørre deg om partisjonen skal gjøres aktiv. når du da setter inn begge ide-diskene igjen, så er det en mulighet for at du ikke får start på system, fordi at plutselig så er det 2 aktive partisjoner. da må den aktive partisjonen på ide-disken fjernes. prøv å fjerne den, før du tar strømmen av ide-disken. prøv og i biosen å disable alle de andre boot-mulighetene, slik at kun scsi står igjen. men du har testet scsi-disken og den funker? tenker på terminering. sjekk bakpå om pins'ene er stilt slik at du kan boote fra hd'en. og du kan godt sette ide-diskene tilbake på primary. det betyr ingenting hvor de står (prim/sec) Lenke til kommentar
kjelke Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 Takker igjen for svar :smile: Jeg har disabled begge IDE diskene i BIOS. Det ble nå mulig å installere win2k på SCSI disken (noe som jeg nå har gjort) Nå går det helt fint å boote maskinen med SCSI disken. Win2k starter opp... Jeg prøver nå å re enable IDE diskene.... Lenke til kommentar
kjelke Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 btw... SCSI disken var fremdeles listet opp sist i win2k setupet.. Lenke til kommentar
kjelke Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 hmmmm! Jeg har nå enablet BEGGE IDE diskene, og maskinen booter FLOTT opp fra SCSI disken! Dette var jammen merkelig! Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Vet ikke om det er HELT det samme problemet, men jeg hadde noe liknende (og kommer til å få det til helga når jeg får ny maskin :wink:) Uansett... Jeg har en 18Gb Seagate SCSI disk, en 80GB WD IDE-disk og en 12GB Quantum IDE-disk. Jeg ville i likhet med deg ha OS'et på SCSI disken, og bare data på IDE diskene. Det jeg gjorde var å kjøre Partition Magic (enten 6 eller 7) fra floppy, og satte SCSI som aktiv partisjon. I tillegg forandret jeg bokstavene på de forskjellige partisjonene, slik at C: ble SCSI partisjonen. Etter dette installerte jeg Win2000 knirkefritt. Fikk ikke noe melding om at noen filer ville bli installert andre plasser. Så fra de siste postene at du hadde fått det til, men jeg tenkte bare at jeg skulle dele erfaringene med Partition Magic med resten av forumet. Som en liten notis har jeg gått HELT vekk fra fdisk. Vi har da Partition Magic Recovery Disks for noe, ikke sant :wink: Lykke Til! Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Flytt SCSI kontrolleren til en PCI port med lavere nummer Port1 er den ved siden av AGP porten. Enkelte har problemer med denne, men prøv port2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå