Gå til innhold

Gi tilbakemelding til ATI NÅ!

Anbefalte innlegg

Det er en kjent sak at ATI alltid har nedprioritert GNU/Linux når det kommer til driverutvikling. At "oppdateringene" av driverne det siste året bare har stått i de løsningene brukerne SELV har måttet finne ut og fikse vitner selv om situasjonen i de "høyoptimaliserte ATI driverne for X".

Transgaming går glipp av en potensiell kunde her: Jeg liker GNU/Linux med de tilhørende programmene veldig godt, men strander ofte i Windows (her i huset er det slik at jeg kjører Linux èn dag, for å si sitte i Windows neste dag osv...) fordi kompatibilitetslisten til Transgaming IKKE apellerer til ATI-brukere, fordi driverne bøgger der hvor NVIDIA fikser å kjøre spillet.

Problemene er det mange av. De jeg irriterer meg mest over er:

* Kødd med MTRR. Dette er kanskje ikke ATI sin feil, men sist gang jeg sjekket så trengte man ikke å "fikse" kernelen for å få NVIDIA-kortet til å bruke mer enn 16 mb av ram via AGP...

*Ovenfornevnte er relatert til at man er tvunget til å bruke VESA-frambufferen (alternativt 2*3-oppløsning med 16 farger), fordi ATI frambufferen ikke virker så bra...

*Spillene, native såvel som windows-spill, avvikles tregt. Da hjelper det lite om jeg får "enorme" 4300 fps glxgears....

*TV-ut er noe av det mest tragiske jeg har sett. Desverre er man nødt til å vimse rundt med Opengl-overlay og "enable" dette i mplayer før man får et dårlig bilde på Tv'en.

*Man får faktisk med et program som ordner med tv-ut og oppløsning med de litt eldre driverne. Men det bærer preg av å være halvferdig da "installasjonen" selv flytter over et par binærfiler til /usr/X11/bin som skal utgjøre dette "kontrollpanelet". Bedre blir det ikke av at det ikke virker i det hele tatt :-(

*Jeg får noen stygge feil når XFree86 laster fglrx-driveren. Det kan synes å være en bug i driveren, men det kan godt være noe med mitt oppsett. jeg har ikke sjekket "problemet" nærmere fordi det tilsynelatende ikke har noen negativ virkning. Men jeg vil jo helst slippe 2 sider med registerdata i loggen....

*VIDIX-drivere finnes ikke og heller ikke Xrandr, noe som er de "anbefalte" driveren til ATI-kort ifølge mplayer-utviklerne... Isteden må jeg bruke xv-driveren. Er det derfor jeg, og de fleste andre, har problmer med tv-ut?

*Unødvendig komplisert installasjon, som inkluderer endring av kjernen (DRI av, eller som modul), riktig rekkefølge når agp-modulen lastes (ellers så får man et taust tap av ytelse...) og patching av driverne hvis man bruker <=3.7 sammen med Linux 2.6.x og/eller amd...

Det er veldig beklagelig at ATI ikke tar hensyn til kundene sine. Selv Geforce 4 danker ut Radeon 9800 under praktiske forhold :thumbdown:

Derfor vil jeg oppfordre alle ATI eiere til å fortelle de som er ansvarlige for problemene, at driverne MÅ forbedres og at det skal skje snarlig!

Fyll ut dette skjemaet; Er det mange nok som gir dem negativ feedback, så vil de garantert innse (det tapte) forretningspotensialet i å tilby gode drivere til en stadig voksende brukergruppe. Å ikke gi tilbakemelding når du opplever problemer med driverne er synonymt med ignoranse og manglende evne til å si hva du mener ;)

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"You should not expect a response to this submission unless we require further information."

hehe typisk det da.. men det som er saken er vel at de hadde en som kunne dette og han sluttet. og etter på så var det umulig å få de drivere instalert. det er synd da.

btw: har de fått support for x.org da? hørte at det ikke gikk ann å instalere de der!

Lenke til kommentar

Enig i mye, men:

- Jeg synes native spill utenom Unreal Tournament kjører ganske bra (Quake, ET)

- TV-ut er helt greit for film og spill her

Ellers enig. Skal fylle ut skjemaet.

Min fglrx bøgger når X starter så jeg må restarte X en gang med ALT+CTRL+BACKSPACE når jeg starter maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg spiller mest 2D-spill (nethack), men selv når jeg spiller 3D-spill (dvs. tuxracer :) er de frie ATI-driverne gode nok. Min holdning til lukket programvare er at det ikke hører hjemme på et «infrastrukturnivå» (sånn som kjernel-space, GUI-rammeverk, skrivebordsmiljø osv), så akkurat som vegetarianere velger å ikke spise kjøtt, velger jeg fri programvare (selv om maskinen min kunne klart tyngre 3D-spill).

Lenke til kommentar

Problemet med tv-ut og video er at driveren ikke støtter ordentlig hw overlay i flerskjerm-modus.

Ergo: For å få OK videokvalitet må du koble fra TV apparatet :no:

Noen som har funnet en vei rundt gamma bugen i 3.7.6? Skjermen blir grønn hver gang X starter, og ingen gamma/brightness instillinger i noen av spillene jeg bruker fungerer (skjermen blir blå når en OpenGL app starter opp).

Jeg har lagt inn fglrx-gamma i xinitrc for å få riktig desktop, men det fungerer ikke under spilling.

EDIT: Ang. det med lukket kildekode, ATI bruker en god del lisensiert teknologi fra andre selskaper, bla. tv-ut funksjonaliteten og et par andre ting de ikke har utviklet selv, derfor kan de ikke gi ut hverken drivere eller nødvendig dokumentasjon uten å bryte lisenser de betaler for selv.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Hva med Intel brikkesett? - Men megatron, jeg tror du er best ut med å starte en egen tråd for dette, siden du tar med andre elementer enn skjermkort - som denne tråden egentlig handler om :)

Selv har jeg et ATI og et nVidia kort, ATI kortet i Laptopen og nVidia i den "store". Jeg har sendt tilbakemelding til folka - selv om den ikke var særlig god den formen. Sier litt om hvor mye de har giddi og lage en skikkelig tilbakemeldings-sak.

Men uansett så viser de jo litt initativ ved at de var første som gav ut drivere til Linux, samt at ATI har jo også laget en egen tilbakemeldingsside for oss. Om de hører på oss er jo en annen sak. Blir vi nok personer, så vil de måtte høre til slutt som også trådstarter sa. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er ihvertfall _veldig_ lite fornøyd med ATI driverne!! For det første, så er det ikke støtte for mobility radeon 9700, noe som jeg har. Så jeg må bruke vesa driverne i X :(. Mobility radeon 9700 kom ut en god stund før 3.9.0 driverne til ATI kom ut, og likevel la de ikke til støtte. Veldig merkelig synes jeg.

For det andre, så virka ikke tv-ut når jeg hadde en laptop med mobility radeon 9600. Det kom bilde på skjermen, men det var bare svarte streker som rulla over skjermen. Prøvde å stille på alt av options uten at det ble bedre.

For det tredje så suger 3d ytelsen og 2d ytelsen i driverne no sinnsykt. Jeg får bedre ytelse med et gf2mx kort enn jeg fikk med mobility radeon 9600.

Men hvis ATI bare kommer med støtte for kortet mitt så skal jeg være "litt" fornøyd ihvertfall.

Uff, skulle ønske nvidia var større på det bærbare markedet.

Lenke til kommentar
Jeg er ihvertfall _veldig_ lite fornøyd med ATI driverne!! For det første, så er det ikke støtte for mobility radeon 9700, noe som jeg har. Så jeg må bruke vesa driverne i X :(. Mobility radeon 9700 kom ut en god stund før 3.9.0 driverne til ATI kom ut, og likevel la de ikke til støtte. Veldig merkelig synes jeg.

For det andre, så virka ikke tv-ut når jeg hadde en laptop med mobility radeon 9600. Det kom bilde på skjermen, men det var bare svarte streker som rulla over skjermen. Prøvde å stille på alt av options uten at det ble bedre.

For det tredje så suger 3d ytelsen og 2d ytelsen i driverne no sinnsykt. Jeg får bedre ytelse med et gf2mx kort enn jeg fikk med mobility radeon 9600.

Men hvis ATI bare kommer med støtte for kortet mitt så skal jeg være "litt" fornøyd ihvertfall.

Uff, skulle ønske nvidia var større på det bærbare markedet.

Jeg har en laptop med M9 (mobility radeon 9000) og der fungerer driverne greit (i forhold til den stasjonære med radeon 9800pro). Men jeg vet at det er vanskeligere å få det til å fungere med mobility radeon 9700...

Du kan prøve å bruke radeon-driveren som følger med kernelen: Den ligger under "character devices" i menyen under kernelkonfigurasjonen (hvis du bruker make menuconfig). Hak av for DRI og velg inn radeon som modul. Få X til å bruke denne modulen. Med denne driveren får du bedre 2d og 3d-ytelse enn med vesa-driveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...