Gå til innhold

Er DDR-Dimm og DDR SDRAM det samme?

Anbefalte innlegg

Jeg har et hovedkort der jeg bruker DDR DIMM PC 2100 (henholdsvis 2x512 MB), jeg har nå tenkt å kjøpe ett hovedkort som støtter DDR SDRAM. kan jeg bruke mine gamle rambrikker i det nye hovedkortet?

litt confused casanova :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er kun SDRAM og DDR, det finnes ikke DDR-SDRAM. Men det finnes HK som støtter både SDRAM og DDR.

Kanskje det er det samme som DDR-DIMM...

SDRAM, hva du kaller SDRAM, RDRAM osv er ALLE former for DRAM. I tillegg er all DRAM som brukes idag synkron DRAM, altså SDRAM.

Hva du kaller SDRAM, burde heller blitt kalt SDR-SDRAM (single data rate). Så har vi DDR-SDRAM (double data rate) som brukes i stort sett alle systemer. Det er denne typen Ram du feilaktig betegner som "DDR". Snart kommer også DDR2-SDRAM (double data rate-2), som teknisk egentlig burde vært kalt QDR (quad data rate)-SDRAM.

Alle rambrikkene man får kjøpt idag er i tillegg DIMMS. At en brikke er DIMM(dual Inline Memory Module), er bare måten den er bygd opp på, dvs at det er forskjellige ledere for data inn og data ut av rambrikka. Du må tilbake til de glade 486/pentium-dagene for å finne SIMM-brikker (Single Inline Memory Module)

DDR-SDRAM = DDR-DIMM

Når DDR-SDRAM først ble introdusert, fantes det hovedkort som støttet begge delene, men ikke samtidig. Disse er nå langt ute av produksjon ... like greit, siden de ikke kan hevde seg ytelsesmessig med nyere chipset og ramhastigheter.

Lenke til kommentar
Les min siste linje ;)

No offence; men har du overhodet ikke peil, så ikke svar og lag forvirring i hodet på andre som heller ikke har peil ;)

(det er selvfølgelig lov å ta feil, men "kanskje/kanskje ikke, jeg har ingen snøring" er ikke veldig nyttige poster)

Lenke til kommentar
Les min siste linje ;)

No offence; men har du overhodet ikke peil, så ikke svar og lag forvirring i hodet på andre som heller ikke har peil ;)

(det er selvfølgelig lov å ta feil, men "kanskje/kanskje ikke, jeg har ingen snøring" er ikke veldig nyttige poster)

Jeg så at jeg hadde mulig en feil etter at jeg hadde postet :( men var ikke sikker, så jeg la til en linje til som tilsier at jeg ikke er sikker.

Jeg sjekket her som var litt feil :thumbdown: Man blir litt glemsk med årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...