Gå til innhold

Hvilken printer - har dere noen råd å gi?

Anbefalte innlegg

Har idag en HP 7660, som forsåvidt fungerer helt greit, problemet er bare at det er svinedyrt å kjøpe blekk til den... Spesiellt siden den ikke har separate fargepatroner.

Ønsker derfor en ny skriver der jeg kan kjøpe separate patroner, og som kanskje helst gir enda bedre utskrifter.

Printerene jeg har sett meg ut er Canon 865/965 eller Epson R300/R800.

Canon: Har jeg forstått har det rimeligste blekket. Men jeg har sett innlegg på andre forum om at utskriftene ikke holder særlig lenge. Fotoutskrifter kan begynne å falme ettter bare 3-4 måneder. Er dette riktig?

Epson: Gir utskrifter som holder lenge, og R800 kan være den skriveren på markedet som gir best utskrifter. Noen som har erfaringer med denne, eller R300?

Og hva med blekkøkonomien? Noen her som kan gi eksempler på blekkforbruk/kostnad på R300/R800?

Det viktigste for meg er blekkøkonomien, jeg kan godt gi litt mer for printeren i utgangspunktet hvis det gir lavere driftsutgifter.

Takker på forhånd for alle tips.... :-)

Mvh C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt samme erfaring som deg, HP 7762 ble for dyr i drift og er veldig treg... byttet til Canon i990, nydelig skriver, rask, separate patroner til under en 100 lapp, og nydelige utskrifter, har ikke hatt den lenge nok til å si noe om holdbarheten enda, men ville overraske meg om utskrifter på canon papir skulle holde så dårlig, men vi får se...

Lenke til kommentar

Har hatt canon s750 en stund , og er veldig førnøyd både med kvalitet

og separate blekkpatroner(økonomi) .

Canon:Fotoutskrifter kan begynne å falme ettter bare 3-4 måneder. Er dette riktig?

Har hatt denne i to år og kan ikke si jeg har merket falmede utskrifter på

bilder jeg har printet ut.

Har nok mye med papirkvaliteten å gjøre det der .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

At Canon utskriftene falmet etter 3-4 måneder er kanskje litt ekstremt, men Steve Sanders (www.steves-digicams.com) nevnte på sitt forum at han så tydelig falming på Canon utskrifter han hadde hengende i stuen etter 1 år. Men som du nevner det kan jo muligens ha noe med papiret som brukes.

Har dere noe inntrykk av hvor stort blekkforbruket på deres Canon printere er? Jeg skal bruke den hovedsaklig til foto, og er nysgjerrig på hvor mye jeg får printet før jeg må skifte første patron.

Hva er forskjellen på Canon i865, i965 og i990?

Mvh C

Endret av Casle
Lenke til kommentar

dinside har også testet holdbarheten på utskriftene til canon, hp og epson.

Epson kom ut som en suveren vinner.

Canon og HP utskriftene begynnte å falme etter uker faktisk, dette er selvfølgelig når de har hengt de rett på veggen og ikke noe glass forann.

Jeg er i samme situasjon som mannen som startet tråden, og det som plager meg er at jeg har hørt at epson skriverne fort blir en god del dyrere en canon. Men på den andre siden så er de billigere i innkjøp.

Noen som har tatt en titt på Epson R200 ?

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg hadde en Canon i850 og har byttet til Epson R800. Canon i850 og lignende modeller (i865) er omtrent gratis å skrive ut med sammenligned med Epson R800 - jeg regner med at at den koster 3 ganger så mye i bruk. Canon er rimelige i bruk. Jeg var veldig godt fornøyd med i850'en, men den kunne ikke skrive ut på cd/dvd så jeg oppgraderte.

Det finnes en god testside, www.druckerchannel.de . Det står på tysk, noe jeg ikke husker så mye av. Men jeg trenger ikke kunne tysk for å lese denne tabellen http://www.druckerchannel.de/ranking.php?tabelle=tinte_foto

Lenke til kommentar

Jeg har Canon i850, og er skikkelig fornøyd, litt ergelig at i865 ble lansert noen dager etter jeg hade fått den. dinside skriver uansett at bildekvaliteten er ontrent den samme, og jeg er kjmpefornøyd med bildekvaliteten. Hastigheten er kanskje det som overaskset meg mest i forhold til min gamle lexmark11.

Fotokvaliteten er helt glimrende, og jeg har ikke merket at bildene har falmet etter de 8 månedene jeg har hatt den.

Lenke til kommentar

Om bildene falmer fort går jo mye på hvordan man behandler de, ligger de i et fotoalbum eller bak ramma og glass, så vil de jo holde lengre.

Er du ute etter å skrive ut fotoer så hadde jeg helt klart gått for Canon i965 hvis jeg skulle valgt canon. i865 klarer ikke å skrive "ordentlig" svart, det blir lillaskjær i det.

Jeg driver og skal handle i965, men jeg klarer jo ikke å oppdrive en eneste butikk i Oslo området som har denne noe sted.

Andre her som veit hvor den kan fås tak i?

Lenke til kommentar

Du mener vel at 850 ikke klarer å gjengi sort, ikke 865...? Såvidt jeg kan se på MPX.no så er 865 utstyrt med en sort fargepatron... merkelig hvis den da ikke kan gjengi sort farge på utskriftene. Det står noe sånt som at Canon har lært etter erfaringene med 850 og har utstyrt 865 med en ekstra sort patron.

Eller er jeg på viddene nå...

Mvh C

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at i850/865 er en av, hvis ikke det aller beste, kjøpet man kan gjøre når du ser på kombinasjonen økonomi og resultat. Er bra fornøyd med min R800, men den er veldig mye dyrere i bruk enn i850.

Du skal ha svært store krav til utskrift om du blir misfornøyd med en 865. (850 hadde en egen sort patron (pigment), jeg vet ikke hva den ekstra patronen i 865 er.

Lenke til kommentar
Du mener vel at 850 ikke klarer å gjengi sort, ikke 865...? Såvidt jeg kan se på MPX.no så er 865 utstyrt med en sort fargepatron... merkelig hvis den da ikke kan gjengi sort farge på utskriftene. Det står noe sånt som at Canon har lært etter erfaringene med 850 og har utstyrt 865 med en ekstra sort patron.

Eller er jeg på viddene nå...

Mvh C

I865 har de vanlig 4 patronene ja (svart, cyan, magenta og yel.) :)

Jeg har test bilder fra både i965 og i865, 865 klarer absolutt ikke det svarte, alt som, alt det som er veldig mørkt får et godt synlig lilla skjær i seg. I965'en derimot klarer å kjøre svart helt perfekt.

Hvis du tar en titt på erfaringene så mener jeg å huske at det er en til som har skrevet om svartnivået til i865 der :)

Lenke til kommentar

For meg er det viktig å få "gjemt" skriveren mest mulig (står i en hylle) da jeg har den stående i stuen, og derfor går jeg for HP som har begge skuffene i front.

Ingen tvil om at nyere skrivere er billigere i forbruk, jeg hadde før en HP-845C og var forsåvidt fornøyd med utskriftene men blekkforbruket var enormt, nå har jeg en HP-5652 og bruker separat fotopatron på bilder, ellers står den svarte i, og jeg synes patronene varer "evig" i forhold til før.

Noe annet er det at den ikke klarer å skrive ut på gult papir..........Har et eget innlegg om det.

Lenke til kommentar

Epson printere er gode printere, blekk refill og billigpatroner får du mange plasser.

Hadde Lexmark, den begynnte å dra arkene ned på bare en side og krølle det skikkelig inn i maskineriet, den var ikke mange månedene, men jeg vraket den, var en billig printer så orket ikke noe styr. Kjøpte så en HP, den skreiv ut kjempebra, men dyrt blekk. Noe i maskineriet klikket helt. den var dårlig oppbygget med svake plastdeler. Luktet slitne elmotorer etter de tre siste utskriftene. Den holdt bare ett år og 3 måneder (Typisk at noe ryker rett etter garanti utløp)

Har nå en Epson og den har faktisk ikke gjort noe tull enda, begynner å bli ettpar år gammel. Billig blekk er det lett å skaffe. Det eneste negative er at den er noe treg, men som sagt det er en eldre modell.

Edit: Glemte å si at jeg åpnet HP printeren da den gav opp, det lå en svamp gjennomtrukket av blekk i bunnplaten, så der er det dyre blekket oppsamlet!

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Bakdelen med å kjøpe refil og billig blekk er at fotokvaliteten stuper drastisk, så skal man kjøre ut det man skal ha i fotoalbumet så er det greiest å satse på orginal blekket.

Men litt tilbake til det trådstarteren begynte på, er det ingen her som har noen erfaring med Epson 300?

Jeg er som sagt i samme båt som han, det jeg egentlig skal ha en skriver som printer på cd/dvd'er primært, men tenkte at når jeg først skulle gå til innkjøp kunne det jo være greit å få en til å printe foto album bildene samtidig.

Så spørsmålet mitt her er om det bare er å kjøpe den billigste med cd/dvd funksjonen å fortsette å fremkalle bildene over nettet, eller å gå litt opp i pris.

Valget mitt hadde vel egentlig havnet på Canon, det som bekymrer meg der er holdbarheten på utskriftene.

Det som bekymrer meg på epson er driftskostnadene, etter som jeg forstår så er de jo temelig dyrere i drift enn det Canon skriverne er.

Lenke til kommentar
I865 har de vanlig 4 patronene ja (svart, cyan, magenta og yel.)

Jeg ser hos canon at i865 ikke har 4 patroner som i850'en jeg hadde men 5. Jeg ser også at den har 2 svarte patroner, hvorav en av dem er den samme som jeg brukte i 850'en og er pigmentbaset, mens den andre er "fotosort". En av kritikkene mot i965 er at sort ikke blir skikkelig sort, fordi den ikke har pigmentbasert sort blekk. i865 har begge, og jeg regner derfor med at det er mulig å endre driverinstillinger for å få sort sort :)

Lenke til kommentar

Du har misforstått, i965 blir sort på fotoutskrifter, det er på tekst osv det kan skrante litt.

I865 blir lilla, dette ser du ved å bestille prøve utskrift fra canon.

Prøve utskriften jeg fikk fra I865 var ihvertfall en krafig lilla tone over det som skulle være mørkt/svart. Jeg går ut i fra test maskinene som canon kjører ut dette er så fininstilt som mulig før de sender dette ut til potensielle kjøpere.

Men nå begynner jeg snart å helle mot epson da det ikke er mulig å oppdrive en eneste i965 noe sted :no:

Lenke til kommentar

Har fått en liten oppdatering fra forumene på stevies digicam og photo-i angående lillaskjæret i svart farge, de mener det ikke skal være noe problem, og mener kanskje at canon og han som har lagt inn erfaringen sin her burde justere skriverhodet i printeren. Might be the case huh?

Noen på forumet her som har i865 som kan si noe om kvaliteten her? er lillaskjæret tilfelle?

Lenke til kommentar

Jeg har Canon 990i og er VELDIG fornøyd.

Hadde Epson 925 før, og er mer fornøyd med Canon sin.

Canon sin er raskere, blekkpatronene tørker ikke ut i forhold til hva Epson 925 gjorde.

Anbefaler den gjerne.

Bruker cirka 37 sekunder på A4 utskrift foto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...