Gå til innhold

AGP eller PCI - Hva fungerer best?

frodd

Anbefalte innlegg

PCI-kort fungerer fint på eldre maskiner. Ulempen er at skjermkortet må dele båndbredde med andre PCI-enheter (AGP er en dedikert buss på north-bridge som kommuniserer direkte med ram og prosessor, PCI må kommunisere gjennom den langt treigere south bridge på hovedkortet som bla styrer langringseneheter) , så hvis du har nettverkskort, lydkort, eller noe annet PCI-kort så vil det redusere tilgjengelig båndbredde for skjermkortet. Men hvis du ikke skal bruke en type 3d-kort, men holde deg til 2d-bruk, er det mer enn bra nok med PCI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett opptil flere NYE maskiner uten AGP.

Billige ferdigpakker.

Så det å si at maskinen hans er gammel er ikke helt korrekt.

Men, klart. En maskin uten AGP er ikke spesielt egnet som spillmaskin siden PCI bussen er en stor flaskehals.

Lenke til kommentar
Alle oppgraderinger på så gammel maskinvare er penger ut av vinduet.

All kjøp av maskinvare er penger ut av vinduet. Da er det om å gjøre å kaste minst mulig ut av vinduet. Hvis han kan leve lykkelig etter å ha kjøpt et MX440 PCI, så ser jeg ingen grunn til å anbefale noe mer.

Da hadde jeg fremdeles sittet med en 486DX266 :) Men er faktisk enig til en viss grad, men man må se på hva man oppgraderer i forhold til. Å oppgradere fra en 2.8Ghz P4 til en 3.4 GHz er nok for 99% av oss bortkastet, men fra en Pentium 200MHz til ett system med en 2.8 GHz P4(eller tilsvarende) er IKKE bortkastet med mindre man kun bruker maskinen til word og litt surfing. Dog vil ett Pentium 200 system slite med både de nyeste nettbrowserene og tekstbehandlingsprogrammene ettersom også de begynner å bli meget avanserte... for å ikke snakke om windows.

Jeg oppgraderte fra Pentium MMX 200MHz til AMD Athlon XP2500+ @ 3200+. :w00t:

Den gamle brukte ca. 50 sek på å åpne Internet Explorer (og laste startsiden.no), og litt over minuttet på å bare åpne microsoft word. :scared:

Det tyngste spillet jeg greide å kjøre (forholdsvis uten lagg) var Microsoft Monstertruck Madness 2 (i 1024x768x16bit @ 60Hz). :p

Tror den pc'en var fra 1997 (og hadde ikke AGP), skal sies at det var en compaq da :ermm:

(Hadde til opplysning hele 32MB RAM og on kraftig S3 Trio-64 GPU :p )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

det er helt klart bedre med AGP, så jeg vil anbefale å kjøpe nytt hk, jeg gjorde det for mitt ati radeon 9800 pro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...