Gå til innhold

Paralell vannkjøling med 2 radiatorer!

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-04-09 17:42, ddd-king skrev:

Må si Zorro er flink til å tegne! :smile:

jeg har en teori som jeg kan knytte tett opp til de matematiske beregningene mine i andre poster:

Jeg har regnet ut at vannet vil få en temperaturøkning på 0,58C etter CPU-blokk.

Videre har jeg regnet teoretisk at temperaturen synker 0,138C(uten å gi varmen til kobberrør og finnene)

Men vi antar at temperaturen vil synke totalt 0,5C gjennom radiatoren...

alt.1 mener jeg er best...

vann: T = 25C

gjennom radiatorene i serie vil T = 24C

så får CPU nyte godt av vannet...etter CPU er T = 24,58C

alt .2:

vann: T=25C

etter radiator1: 24,5C

så gjennom CPU T = 25,08C

så gjennom radiator2 T = 24,58C

for hele systemet sin del så vil temperatuen være uforandret...

Men ved å velge løsning en vil vann over CPU være lavere. T ut av CPU vil være lik T ut av radiator2 etter CPU

Konklusjon: Alternativ en gir best kjøling for CPU.

er ikke det man er opptatt av? :smile:

Mulig jeg kan tegne, men ville heller hatt dine mattekunnskaper! Bytte ? :grin:

Må lese igjennom innlegget ditt et par ganger til før jeg helt skjønner hvordan du tenker.

Jeg er fortsatt ikke overbevist om at Radiator etter CPU er best :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-09 15:13, Anders Leipsland skrev:

Fordelen med parallell er at du ikke bruker varmtvann til å kjøle ned med. Fordelen med serie er som nevnt at det er lettere å sette sammen og du trenger ikke fordele pumpekapasiteten på flere ledninger.

Her er en skisse (paint rocker :smile:) over slik mitt neste prosjekt vil være bygd opp som tar litt fra begge alternativene (look ma, I use colors too
:grin:
).

vann.gif

Quote:

Det lukkede systemet i sin helhet vil ikke

opleve noen forskjell, men gpu vil oppleve bedre kjøling.

Det skjer mer. CPUen vil få varmere vann, mens alle de tre andre (hovedsaklig GPU da) vil få kaldere vann.

her tror jeg at kjølinga ville blitt bedre vis radiatoren ble flyttet etter pumpa,og da ville det ikke hvert noe forskjell på gpu og cpu vann-varme (faktisk litt kaldere på cpu, fordi gpu produserer mindre varme)

Lenke til kommentar

oioioi, takk for voldsom respons :smile:

men jeg trenger en ting til, ett konkret forslag på beste løsning for meg. Jeg tror jeg begynner med en radiator og kjøling på cpu, gpu og north bridge. Hvilke kjølere skal jeg kjøpe? Hvilke pumpe? den dyre Eheim eller en billigere: Aquabee UP 1000 1000 LT? Etter at jeg har funnet en "løsning" trenger jeg hjelp med koblinger. Jeg skal ha en p4, ddr 333 og gf4. btw, er ddr333 godt egnet for overklokking? Dette skal kjøres på ett msi 645-ULTRA. Er dette en god løsning for overklokking?

takk for alle svar, veldig fint forum dette her :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

dale skrev (2002-04-09 19:55):

oioioi, takk for voldsom respons :smile:

men jeg trenger en ting til, ett konkret forslag på beste løsning for meg. Jeg tror jeg begynner med en radiator og kjøling på cpu, gpu og north bridge. Hvilke kjølere skal jeg kjøpe? Hvilke pumpe? den dyre Eheim eller en billigere: Aquabee UP 1000 1000 LT? Etter at jeg har funnet en "løsning" trenger jeg hjelp med koblinger. Jeg skal ha en p4, ddr 333 og gf4. btw, er ddr333 godt egnet for overklokking? Dette skal kjøres på ett msi 645-ULTRA. Er dette en god løsning for overklokking?

takk for alle svar, veldig fint forum dette her :smile:

Det er ikke noe i veien for å gå for en billigere løsning enn en eheim pumpe. Sjekk nærmeste dyrebutikk for priser.

Jeg har ikke mye greie på p4 systemer og overklokking, men kan si med en gang at ddr333 er godt egnet for overklokking siden de er beregnet å gå på høyere frekvenser en et "uoverklokket" system.

Lenke til kommentar

Zorro: tror vi trygt kan si at vi ikke er helt enige idette, og uansett er jeg ikke sikker på om jeg ville konfigurert en vannkjølingssystem slik i det hele tatt :wink: . Mulig jag antar litt mye, men jeg har hele tiden gått ut i fra at en radiator har kjøle kapasitet mer enn god nok for å kjøle CPU. Dersom man bare skulle kjøre CPU og ingen av de andre elementene ville det vært overkill med mer enn en radiator, ikke sant? Dette tilsvarer radiator2 og cpu-blokka. Om man så legger til en radiator til og de andre blokkene og ser på dette som et seperat system vil det ikke påvirke effektiviteten til radiator2/cpu-systemet. Om man legger disse 2 "loopene" i parallell eller i serie spiller liten rolle.

"Det er bare de dumme som rydder - geniene behersker kaos."

[ endret av Xell den 2002-04-09 22:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-09 22:08, Xell skrev:

Mulig jag antar litt mye, men jeg har hele tiden gått ut i fra at en radiator har kjøle kapasitet mer enn god nok for å kjøle CPU. Dersom man bare skulle kjøre CPU og ingen av de andre elementene ville det vært overkill med mer enn en radiator, ikke sant?

Jeg skyter gjerne spurver med kanon, jeg :grin: For meg er svært lite "over kill". Men, for å være litt seriøs; Tror aldri at vannkjøling (uten bruk av Peltier e.l.) kan bli "over kill", _men_ at det kan bli lite hensiktsmessig med enorme/flere radiatorer, ja det går jeg med på. (Se ill.)

rad_temp.gif

Så lenge vannet blir kjølt av romtemperert luft, kan tempen på vannet aldri gå under romtemp.

Quote:

Dette tilsvarer radiator2 og cpu-blokka. Om man så legger til en radiator til og de andre blokkene og ser på dette som et seperat system vil det ikke påvirke effektiviteten til radiator2/cpu-systemet. Om man legger disse 2 "loopene" i parallell eller i serie spiller liten rolle.

Her er jeg litt usikker på hva du mener her. Hvis du snakker om _helt_ separate "looper" med hver sin tank/pumpe etc., ja da er jeg fullstendig enig med deg at de ikke vil påvirke hverandre.

Xell, dette var ikke for å kverulere. Ville bare oppklare hvordan vi tenkte på dette.

Og ja, jeg antar her jeg også. Ingenting av dette jeg har skrevet har jeg vel egentlig noen håndfaste beviser på. Har vannkjølt noen "MMX-pentium'er" for noen år siden. Men de ble bare stabilere. Fikk de ikke noe høyere opp(MHz) enn ved luftkjøling alikevel.

Jeg er i alle fall enig med det du sier i signaturen din :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...